PC sluit niet juist af?

Status
Niet open voor verdere reacties.

navavista

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2008
Hoi allemaal,

Mijn pc. heeft het volgende probleem waar ik totnogtoe nog geen oplossing voor heb kunnen vinden.
Telkens als ik mijn computer afsluit sluit de pc. windows XP zelf wel goed af, want je hoort als het ware de verbinding wegvallen in de kast. Het lampje van de harde schijf gaat dan vervolgens uit. Alleen lijkt het daarna of de pc ergens bijft hangen, want het beeldscherm wordt vervolgens donker net alsof het lijkt dat alles is afgesloten. Alleen blijft het tweede lampje wel gewoon branden en je hoort de motor van de PC nog gewoon draaien. Zelfs al laat ik hem enkele minuten aanstaan, blijft de situatie nog hetzelfde.

In het begin toen ik hem pas had laten aansluiten, sloot hij wel gewoon goed af. Alleen is het vlak daarna misgegaan. Eerst dacht ik dat het aan mijn externe audigy 2 Plantinum geluidskaart lag. Heb deze van de PC gehaald, maar de situatie bleef gewoon zoals ie was.
Heb al van alles geprobeerd, heb mijn windows weer helemaal opnieuw laten installeren.
Maar vlak nadat er hooguit drie software programma's er op waren geïnstalleerd trad hetzelfde probleem nog steeds op. Zelfrs toen ik via de veilige modus opstarte wilde hij niet uit zich zelf uit gaan. Pas als je de uitknop 5 sec. ingedrukt houdt gaat de pc uit.
Heb zelfs windows laten updaten en extra drivers voor mijn moederbord op de pc geïnstalleerd, alleen bood ook dit geen enige oplossing.

Wie herkent dit probleem en weet wat ik aan dit probleem zou kunnen doen?

Ik zou beginnen om elke energiebesparende instelling uit te schakelen. Ga daarvoor met je muis op een lege plek op je bureaublad staan en klik rechts, dan "Eigenschappen", tabblad "Schermbeveiliging", dan de knop "Energie". Ga eerst naar het tabblad "Slaapstand" en schakel die uit (door het vinkje weg te halen). Controleer ook op het tabblad "Geavanceerd" welke functie is geselecteer bij het gebruik van de "Aan/Uit--schakelaar". Zet hem op "Afsluiten" . En op het tabblad "Energiebeheersschema's" alle mogelijkheden allemaal op "Nooit" zetten. Sluit alle vensters en herstart de PC. Als je hem daarna afsluit via Windows, gaat het dan wel goed?

Laatst bewerkt:
Sorry, ik wilde niet het risico lopen om bij de verkeerde topic te zijn aangezien ik niet zeker wist waar dit onder zou vallen heb ik een inschatting gemaakt van wat zou kunnen zijn. Ik sta nog aan het begin voor wat betreft de technische knowhow van pc's. En hoop langs deze weg nog iets op te steken, aan de hand van dit probleem.
Heb in elk geval gedaan wat je zei. Alleen gebeurt er nog steeds precies hetzelfde. Windows XP sluit gewoon normaal goed af. Je hoort de verbinding als het ware wegvallen.
Alleen blijft het beeld vervolgens op zwart staan en blijft het lampje van de pc nog branden ten teken dat er nog stroom opzit. Dit geldt ook voor de monitor, terwijl ik zeker weet dat hij niet op standby staat. De motor van de pc draait ook nog steeds, alsof de computer nog steeds aanstaat. Zou dit eventueel ook met de voeding van de pc te maken hebben?
Kan windows op de één of andere manier ook niet updaten. Ik krijg steeds een foutmelding dit komt er dan in beeld. C:\ windows\system32\wuaueng.ddl.

Nadat ik niet op de normale manier windows kon updaten via de microsoft website. Heb ik het op advies via dial-a-fix geprobeerd. Maar daar kreeg ik dus tijdens het updaten deze foutmelding op het scherm te zien. C:\ windows\system32\wuaueng.ddl
Desondanks kan ik verzekeren dat we hier spreken over een legale versie van windows XP.

Zijn er nog eventuele andere dingen die ik kan proberen om dit probleem op te lossen?
Alvast bedankt!

mischien een fout in xp, probeer het volgende eens.

Doe de CD ROM van XP in je drive en doe het volgende:
Start-Uitvoeren en typ: sfc /scannow (let op spatie achter sfc)
Windows controleert of er beschadigde bestanden zijn en vervangt deze indien nodig door de originele.

Ok! Ik zal het proberen. Is het precies dezelfde cd van xp waarmee windows xp is geïnstalleerd op de pc? Misschien een stomme vraag, maar ik wilde het voor mezelf even zeker weten.

Ok! Voor welke optie moet ik kiezen als ik de cd in, in de cd rom heb gedaan. Om eventuele beschadigde bestanden te kunnen herstellen?

Geen,,, zoals ik zei hierboven ga naar start dan uitvoeren (of run als je een engelse versie hebt en typ sfc /scannow (let op spatie achter sfc)

Heb goed en ik heb slecht nieuws. Het goede nieuws is dat de automatische updates nu ingeschakeld, in tegenstelling tot in het begin toen hij steeds uit stond en ik hem voor geen mogelijkheid aankreeg. Dus in principe kan ik automatische updates ontvangen.
Het slechte nieuws is dat ik het gevoel heb dat hij op de een of andere wijze niet de pc geheel heeft kunnen scannen op fouten. Doordat ik steeds een melding kreeg dat ik opnieuw de cd van service pack twee in de pc moest zetten. Volgens deed ik dit en drukte ik op opnieuw proberen. Daarna leek het in het begin goed te gaan en begon hij te scannen wat je hoort de cd duidelijk draaien. Daarna stopt hij er met een minuut of 10 à 15 ineens mee en moet ik de cd er noodgedwongen uithalen.
Hij pakt de updates nog steeds niet, krijg nog steeds een foutmelding en de pc sluit nog steeds niet helemaal goed af. Windows xp hoor je wel hoorbaar afsluiten, maar er blijft nog steeds stroom op de pc zitten. Aangezien het lichtje naast de harde schijf wel aan blijft staan alsmede die van de lcd scherm. Pas als ik de pc 5 sec. ingedrukt hou gaat hij uit.
Bij de APM scherm staat alles er gewoon goed op en in de bios waren er ook geen fouten te ontdekken. Waarschijnlijk wordt Wuaeng tijdens het opstarten dubbel gebruikt, waardoor ik windows niet kan updaten?
Het positieve is dat het in zijn geheel wel iets beter loopt. Alleen de bovengenoemde punten nog.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan