pc sluit spontaan af

Status
Niet open voor verdere reacties.

eefje28

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2008
Berichten
17
Hallo,

Ik heb een hele tijd het probleem gehad dat ik, meestal tijdens het surfen op het net, een blauw scherm kreeg, waarna de pc zelf weer opstartte.
Na veel zoeken is het met gelukt de driver van mijn videokaart te updaten via apparaatbeheer (stuurprogramma's bijwerken, automatisch zoeken). Dit heb ik ook met de andere stuurprogramma's gedaan.

Sindsdien ben ik, volgens mij, wel van het blauwe scherm af, maar heb ik een ander probleem: de pc is al een paar keer spontaan uitgegaan. Zwart scherm en uit (dus niet opnieuw opstarten, maar echt uit...)!

Iemand enig idee wat dit kan zijn? En is dit voor een leek als ondergetekende op te lossen?

Thanks voor het meedenken!

Eef
 
Tja dit is een vervelend probleem en kan meerdere oorzaken hebben.
Ik zal er een aantal noemen

- een voeding die te weinig Watt leverd/heeft
- een defecte cpu (backup spanning, Batt/accu)
- een defect in jou mainboard (vanwege blauwe stopschermen voorgaande problemen)
- verschillende geheugenbankjes bij elkaar gezet.
- voedings connector op jou mainboard zit niet helemaal lekker, druk hem goed aan.
 
@eefje28
Geef ff aan of we het hier over een desktop of een laptop hebben.
 
@Steegbeer: dank voor je reaktie. Maar hoe kan ik er dan achter komen wat het is? Of is met deze opsomming van mogelijke oorzaken mijn laatste vraag beantwoord: voor een simpele ziel als Eefje is het niet op te lossen?

@Mik: het gaat om een desktop.
 
Heb je hem al eens opengemaakt en al het stof eruit gezogen. Lijkt wel of alles te warm wordt.

Ron
 
Dat is inderdaad een hele goeie van Haaren101 daar had ik nog niet aan gedacht.
Denk er wel aan dat uitzuigen met een stofzuiger problemen zou kunnen geven.
Je kan de jumpers van je mainboard afzuigen en dat lijkt mij niet de bedoeling.
Mijn voorkeur gaat uit naar uitblazen, je kan van die gecrompimeerde perslucht busjes halen dat is een stuk veiliger dan uitzuigen met een stofzuiger.
 
De beste methode, naar mijn bescheiden mening, is deze:
Pc stofvrij maken voor beginners.

trek de stekker v.d. pc uit het stopcontact (of aan de achterkant v.d. pc)
maak de pc open
leg hem op z'n kant
voorzichtig met een schoon kwastje het koelblok en de ventilator v.d. processor schoonmaken
(dat is de ventilator die op het moederbord zit)
alle andere stof op het moederbord voorzichtig losvegen
zet de pc rechtop en zuig met de stofzuiger (lage stand) het stof v.d. bodem op.
Evt. de ventilator v.d. voeding (waar de stroom ingaat) schoonmaken.
Bron:mezelf
Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan