PC start automatisch opnieuw op

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wenneer je de catalyst 7.3 drivers hebt, zit daar het probleem.
Ga dan met systemrestore terug naar een punt dat je de eerdere drivers geinstalleerd had.
Of gebruike een programma als drivercleaner om de drivers te verwijderen en installeer de 7.2 catalyst
een trial van driver cleaner kun je hier downloaden
http://www.softpedia.com/get/Security/Secure-cleaning/Driver-Cleaner.shtml
Hopelijk functineert die, want de pro verie kost $10

De nieuwste versie is 7.8, maar waarom niet alleen de display drivers? zonder die CCC, deze dus.

Eerst idd alles deïnstalleren en na een reboot deze installeren, je kunt alles instellen via beeldscherminstellingen, heb je die CCC helemaal niet voor nodig.

Nja ik heb alleen die monitor drivers geinstalled nu en alsnog als ik counterstrike opstart start me systeem opnieuw op. Ik snap er helemaal niets meer van volgens mij is het de voeding maar die zou voldoende moeten zijn.

ATI bedoeld met "display driver" de videokaartdriver, lekker verwarrend.

Hoe en waaraan is die videokaart gevoed? alleen aan een 12v rail?

Beide topics zijn samengevoegd. Je kunt beter bij één topic blijven, dat houdt het overzichtelijk.

Ik ben de draad een beetje kwijt geraakt in deze topic, maar begrijp dat er getset gaat worden of de voeding sterk genoeg is, er is een aardige kans dat het probleem daar zit, wannneer dat niet het geval is, het volgende.
Ik heb zelf ook problemen met een asus moederbord met onboard video gehad. Het schakelen tussen de kaarten gaat soms niet goed en je hebt de mogelijkheid van conflicten van beide drivers (wat ip ati én nvidea kan zijn, dat moet wel vloeken).
Kijk in het bios of je de onboard video op disabeld kan zetten.
Zorg er voor dat alle drivers helemaal verwijderd worden, desnoods met driver cleaner
installeer dan weer de juiste drivers voor de ati kaart en houdt de vingers gekruist

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de post over de videodrivers en het moederbord, ik heb zon gevoel dat het daar aan kan liggen, ik ga dit helemaal proberen te fixen, alhoewel toen ik de kaart eruit deed crashte die ook, maar weliswaar minder vaak.

Even de topic kort samengevat: Hij restart nog steeds automatisch, dit doet hij na 15 minuten Adobe Photoshop. Na 1 min Counter Strike (bij Wolfenstein op zn hoogst meestal niet?) en bij youtube bijna altijd. Aan de hand van die dingen moet het toch wel met de videokaart te maken hebben. Meestal als ik alleen msn en internet en muziek luister doet hij het pas later. Er zijn geen errors de pc valt gewoon weg. De temperaturen zijn overal normaal ik heb er 3 koelers inzitten. Ik heb de CCC weggehaald en de gewone monitor drivers geinstalled, maar de zaak is niet veranderd. Voeding zou genoeg moeten zijn er staat een maximum van 450 watt hij is 300 watt denk ik, maar aangezien er bijna nix in de kast zit (1 hd 1 cd rom drive en 1 videokaart 1 koeler standaard in de kast, 1tje standaard op de moederbord en eentje aan de achterkant) is dat ruimschoots genoeg. En de voeding heeft altijd gewerkt.

Specs:

Intel Pentium D CPU 2.80 GHZ
Asus P5VD2-MX SE moederbord
1024 MB Nanya Elixir DDR2/667 Dimm
Voeding is (maar?) 300 watt
Videokaart ATI Radeon X1600 PRO 512 MB
80 gb Samsung Harddisc

Windows XP pro met SP2
Nieuwste (alleen monitor) drivers van de kaart
Drivers van moederbord vanaf cd VIA p4M890 CHipset Support CD Rev.222.02

Laatst bewerkt:
De temperaturen zijn overal normaal ik heb er 3 koelers inzitten.
Wat zíjn de temperaturen precies?

Ik vind
dit doet hij na 15 minuten Adobe Photoshop. Na 1 min Counter Strike (bij Wolfenstein op zn hoogst meestal niet?) en bij youtube bijna altijd.
nogal verdacht :).

De voeding is en blijf een zwak punt. Deze moet even getest. Ati zegt daar het volgende over:
Specialized PCI Express® 350 watt or greater power
supply recommended. Consult your computer system
manual to ensure the power supply is designed to
accommodate a high-end graphics card with a peak
dissipation above 75 watts.

Een goed fabrikaat voeding van 300w trekt t misschien een slechte voeding zeker niet.
De onboard video kan de voeding echter wel aan. Die zou dan niet uit moeten vallen.
De drivers verwijderen en opnieuw installeeren en het bios aanpassen kost natuurlijk niets (behalve werk) hopelijk brengt dat de oplossing.
Zo niet dan wordt het lastiger. Memtest, chkdsk en programmaatjes als everest en sisoft sandra geven mogelijk nog defecten/ bijzonderheden over de hardware (in apparaatbeheer staan geen uitroeptekens neem ik aan). Doe dit alles zonder randapperatuur als extrerne schijven, printes etc.
Hopelijk blijft het bij de drivers.
Is de pc trouwens professioneel in elkaar gezet? Zitten de afstandhoudertjes onder het Moederbord? Sluiting kan ook van doe vage klachten geven.
succes met deze lastige klus
mvg leo

Nja onboard deed hij het ook dus optie Geheugen is er 1, of misschien zit iets verkeerd geschakeld in de kast of de voeding is kapot, maar is wel raar dat hij dan wel gewoon de hele dag aan kan staan en updaten bijvoorbeeld. Of wel Limewire msn en internetten, maar 1 x photoshop en dan is ie down. Dat met die drivers verwijderen en nieuwste installeren lukt me wel, maar in mijn bios staat geen optie om de video on board uit te schakelen. Er is wel een tabblad onboard maar daar staat geen videocard of iets dergelijks bij, of heeft het een specifiekere naam ?

Heb je het al met een andere voeding geprobeerd? deze is echt niet voldoende, dat blijkt bij het gebruik van een "zwaar" programma wordt er door de processor meer gevraagd dus ook meer sap, en dan gaat hij onderuit.

Voor de zekerheid een memtest plegen, maar ik verdenk de voeding.

Sap = peut, gas, benzine, diesel, stroom, dus (een) energie(bron) (of maker) in het algemeen:).

Nja voor ik een nieuwe voeding wil kopen wil ik wel eerst alle opties nagaan. Want vind het raar dat hij zonder kaart dus gewoon moederbord hardeschijf en 1 cd rom drive nog steeds hetzelfde doet. Ik heb een screenshot geupload met me temperaturen voor xp_pc misschien dat daar iets niet goed is, als je meer screens nodig hebt van gegevens is zo gedaan. URL: http://jsgrafix.white.prohosting.com/temperaturen.JPG

Ik had liever de "readings" tab maar dit werkt ook.
Geen gekke dingen.

Ik ga voor de voeding :).

In deze post beginnen er een aantal herhalingen op te treden
Ik probeer het samen te vatten.
Grote verdachte is de voeding. 300 watt aan ~220 volt (dat is verbruik van de voeding) betekend bij een matige tot redelijke voeding 150w stroomopbrengst aan gelijkstroom.
De videokaart heeft een maximum gebruik van 75 watt een pentium D zo'n 80 watt of meer. Gevaren zone dus. Kortom niet weggoooien maar uitwisselen voor n 400w+ voeding en proberen. systeem dan wel stabiel: voeding kopen en probleem opgelost.
Goedkope, mogelijke, oplossing is het totaal verwijderen van driver resten (desnoods nieuwe installatie windows) en installatie van de nieuwste drivers voor de kaart. Voor disabeling van de onboard video kan ik helaas niets vinden. Eerlijk gezegd kan ik bijna helemaal niets vinden over de onboard video in de handleiding (alleen maar linux drivers)
Hebben deze twee zaken geen effect dan weten we dat oververhitting geen probleem is (ik kan de link naar de jpg trouwens niet openen)
Draai dan memtest, chkdsk en eventueel everest/sisoft sandra.
Biedt dat geen oplossing kijk dan of je de nieuwste Bios voor het MOBO hebt.
Als dat nog steeds geen oplossing biedt wordt het tijd om stap voor stap de onderdelen uit te wisselen of naar een goede pcwinkel te gaan die met test kaarten werkt. Steeds nieuwe onderdelen kopen kan je ook wel zelf doen:shocked:
Ik zelf heb er verder geen ideeen meer over. Ben benieuwd of iemand nog een orginele toevoeging heeft, dat zou ik zeer leerzaam vinden.
Hopelijk helpt dit het crash probleem uit de wereld.
mvg Leo

Laatst bewerkt:
Tja, als er steeds eromheengedraaid:) wordt dat het niet aan de voeding zou liggen, waar je eigenlijk het eerst mee zou moeten beginnen, kun je je wel alle opties aan blijven dragen, maar dan schiet dat ook niet op.

Je kunt ook eerst eens kennissen buren vragen of ze een zwaardere voeding hebben liggen om die uit te proberen, zo ook even er eentje uit een andere PC even "lenen".

Bij problemen met een PC begin je bij het begin, de stroomvoorziening dus, mocht het die niet zijn ga je verder zoeken, dit is nu de omgekeerde wereld.:rolleyes:

Je hebt gelijk lange pier. Ik kom er tot mijn verbazing achter dat het wel een 450 watt voeding is. Wat het makkelijk moet kunnen trekken en zelfs zonder videokaart valt hij soms uit. Nu ben ik echt in verwarring.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan