Pc start extreem langzaam op

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
586
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Sinds een paar dagen, zonder aanwijsbare oorzaak, start mijn pc zeer traag op. Voordat ik echt iets met succes kan aanklikken, duurt het zo'n tien minuten. Meest opvallende is dat het startscherm van Windows er zo'n 6 minuten over doet. Voorheen ook niet snel, maar toch niet langer dan zo'n kleine 3 minuten.

Wat het ik reeds gedaan/gecontrolleerd:

- herstelpunt terug gezet
- disk cleanup uitgevoerd
- TuneUp utilities zijn werk laten doen. Geen problemen gevonden
- alle (Windows) updates en drivers bekeken. Geen probleem; alles actueel
- chkdsk uitgevoerd. Niets gevonden
- gekeken of er er onnodige/verstorende programma's opgestart worden (tabje 'opstarten' in Taakbeheer). Geen bijzonderheden

Toen dit allemaal niet hielp, heb ik een image van Acronis (van vóór de problemen dus) terug gezet. Hielp tot mijn grote teleurstelling ook niet.
Omdat dit naar mijn mening op een hardware-probleem 'kan' duiden, nog even in apparaatbeheer gekeken, maar ook hier geen problemen.

Maar.... waar ligt het dan wel aan?? Hopelijk kan iemand mij met dit zeer vervelende probleem helpen.
 
Laatst bewerkt:
Vertel eens wat meer over de pc. Welke hardware en hoe oud? Hoe oud is de harde schijf?
 
Bedankt voor je reactie....

PC is ongeveer drie jaar oud, Intel core i5-750. 8 gig intern geheugen, 2 hd's van 1.5 TB en een van 3 TB.
Boot-hd is dus 3 jaar oud. Gestart met Win 7, jaar geleden Win 8 geinstalleerd.

Voor alle duidelijkheid: Natuurlijk heb ik in die periode wat probleempjes gehad, maar het opstarten is eigenlijk altijd vrij stabiel geweest, zo tussen de twee en drie minuten...
Geen programma's geinstalleerd en zelfs geen updates uitgevoerd de afgelopen paar dagen. Dus het moet (een paar dagen geleden dus) een plotseling optredend (hardware?)-defect zijn die het opstartproces sterk vertraagd. Maar de grote vraag is natuurlijk. Als het al hardware is.... welk component???
 
Ik wil je adviseren om eens de harde schijf te testen. Dit kan met bijvoorbeeld HDTune (link naar de website). Als je dan de Benchmark draait en het grafiekje hier upload kunnen we zien of de harde schijf nog wel naar behoren presteert. Een harde schijf die dat niet doet kan namelijk dit soort symptomen veroorzaken.

Tevens kan het geen kwaad om een errorscan te doen met HDtune ;)
 
Hierbij (ik hoop dat het gelukt is;eerste keer!) twee printscreens van de benchmark van HDTune en een overzicht van Hard drive inspector (dit progrmamma had ik zelf)

Diagram van HDTune.JPG
Diagram van Hard Drive Inspector.jpgDiagram van HDTune-1.jpg

De errorscan lijkt heel lang te duren. Deze volgt dan nog...

Alvast bedankt voor de moeite.....
 
Als je kijkt naar de benchmark zie je dat er nogal wat pieken naar beneden zijn. Dat is op zich geen goed teken, want op die momenten is de harde schijf zeer traag! Mogelijk dat je dit ook ervaart bij het opstarten van Windows.

Waar die pieken vandaan komen? Vaak gewoon slijtage, een teken dat je harde schijven versleten beginnen te raken...
 
Zag dat je ook een quick scan van 'Error scan' kunt draaien. Die ging wel sneller en gaat hierbij. Als je het beter vindt dat ik de uitgebreide draai, dan hoor ik het wel.Error (quick) scan.jpg
 
Een quick scan zegt helaas niets, een volledige scan is dus echt nodig...
 
Bedankt weer voor je snelle reactie...

Ja, dus... "een teken dat je harde schijven versleten beginnen te raken...". Maar kun je dan hieruit afleiden dat dit is de oorzaak is/kan zijn? Of kun je dat niet 'hard' zo stellen. Lijkt me niet.
Het is voor mij een hele operatie om een andere hd te plaatsen, waarbij de kans aanwezig is dat het er niet echt aan gelegen heeft.... Wat is wijsheid?

De Error scan is daarentegen 'mooi' groen.

Ik ga een volledige scan maken. Wordt dan wel morgen. Tot zover bedankt voor de moeite...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De snelle errorscan is vaak mooi groen, deze is niet grondig genoeg, vandaar dat je een volledige moet draaien.

Het is niet normaal dat harde schijven zulke lage snelheden halen (die pieken), dus er is iets mee aan de hand. Ik wacht nu eerst de resultaten van de errorscan af.
 
Na een nachtje stampen is dit het resultaat:

Error scan.jpgDiagram van HDTune-2.jpg

Ook deze is mooi groen. Ook nog maar even een benchmark gedraaid waar ik één uitschieter naar beneden zie.
Al met al lijkt het me niet dramatisch, maar ik laat het oordeel natuurlijk graag aan jou over....
Maar ja, als het dit niet is, wat dan wel....

Ik ben overigens van plan om op korte termijn een andere pc te kopen. Mijn angst is dan als ik er (voor de verkoop) een schone Windows versie op zet, het opstartprobleem nog steeds hetzelfde zal zijn. En dat kun je dan weer, naar koper toe, niet maken. Nou, vervelend hoor.....
 
Vanuit een ander forum hulp gekregen; met diverse tooltjes; OTL, JRT, Combofix, Roquekiller, Cristal disk, probleem proberen op te sporen. HD nog met ander programma getest. Ook deel intern geheugen verwijderd en omgewisseld, maar helaas... niets lijkt te helpen. Dus niet opgelost!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan