Pc start nier meer op, piept en fan draait op volle sterkte

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rogier81

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 jul 2016
Mijn desktop pc start niet meer op. Na het aanzetten blijft een ventilator op volle toeren toeren draaien (klinkt als een stofzuiger), verder blijft de pc piepen (om de 5 seconden klinkt snel achter elkaar "piep-piep").

Is het tijd voor een nieuwe of valt er nog iets te redden?

Beeps zijn goed....

Was er wat veranderd in de PC?

Reepjes geheugen eruit halen en met eentje opstarten indien meerdere, eventueel omdraaien.
Indien een insteek videokaart, die eruit halen, zelfde bios beeps?

Ik zou nog niet bij de pakken neer zitten. Computers zijn modulair.
Achterin de handleiding staat wat de reeks pieptonen betekenen. Dat is de handleiding van de computer als het een merk computer is en de handleiding van het moederbord wanneer het een andere kloon betreft. Er is een Internetpagina die deze informatie verzamelt namelijk hier: http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml Je ziet dat het ook van het merk BIOS afhangt welke foutcode de computer geeft, dat merk staat dan op de BIOS chip of ook weer in die handleiding. Welk moederbord het betreft staat in witte letters bij de sloten, een enkele keer worden er door fabrikanten andere namen aan het moederbord gegeven dan dat wat het eigenlijk is. Daar kan Google duidelijkheid over geven.

Eerst maar eens lezen welke code de pieptonen geven maar het zou een defecte voeding of harde schijf kunnen zijn of een kapotte insteekkaart zoals; grafische kaart of netwerk kaart. Misschien zit er alleen een stekkertje los of is de (3 Volt) BIOS batterij leeg. Haal de spanning even van de computer af als die open is.

Ventilatoren draaien wel vaker heel hard wanneer de computer nog niet is opgestart of als drivers nog niet geladen zijn.

Bedankt voor jullie bericht. De tips hebben geholpen, ik ben een stap verder.
Uiteindelijk bleek een geheugen strip de boosdoener. Er zitten er 4 in, als ik een van de middelste (van 1GB) verwijder start de pc wel op. Ik hoor in ieder geval geen piepjes meer en de ventilator draait normaal.
Verder heb ik hem schoongemaakt en de CR2032 batterij vervangen.

Nu zit ik alleen met een nieuwe uitdaging en dat is dat ik geen beeld krijg op mijn monitor. Ik gebruik een videokaart met HDMI (of DVI) aansluiting aangezien mijn monitor geen traditionele VGA stekker heeft. Ik ga straks een oud beeldscherm met VGA stekker ophalen bij mijn ouders om te testen of die daarop wel beeld geeft. Eventuele tips zijn welkom

Er stond mij iets bij dat geheugen altijd een even getal moet zijn (4-8-16). Na het verwijderen van nog een geheugen strip krijg ik wel beeld, namenlijk de volgende melding:
CMOS checksum error - defaults loaded
Diskette drive 0 seek failure

F1 continue
F2 setup

F1 blijkt gewoon te werken. Mijn pc is inmiddels opgestart. Ik denk dat het tijd wordt om alvast te gaan sparen voor een nieuwe maar voorlopig kan ik weer vooruit.
Dank voor jullie hulp

Batterijen voor de BIOS kosten maar een paar dubbeltjes.
Als je een batterij tester hebt voor 1,5 volt AA en AAA type dan moet die met de 3 Volt knoopcel dus heel ver uitslaan. Wanneer de Setup weer ingesteld kan worden op wat anders dan Default Values (standaard waarden), door verder te gaan met F1, dan wordt het geheugen misschien ook weer herkend. Het geheugen moet natuurlijk geplaatst worden zoals in de handleiding beschreven staat en ook van het daar vermeldde type zijn. Misschien brengt advertentiezoeker.nl uitkomst door het vinden van een advertentie voor oudere geheugens. Zo kom ik er tenminste zelf altijd aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan