PC start niet door. Asus p4s8x mobo

Status
Niet open voor verdere reacties.

Confictius

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 okt 2002
Berichten
2.366
Reparatiegevalletje.

Pc start niet meer door, ik krijg eerst zo'n ASUS reclame venster, daarna gaat hij de bios in. Daar krijg ik een waarschuwing; system intrusion, casing opened. Zoiets.

De schijven, geheugen en dvdspelers worden gewoon herkend, Alles wat niet noodzakelijk is voor een goede werking losgetrokken.

Bios teruggezet naar default setup, flatcables vervangen.

Opstarten van XP-cd gaat ook niet. Ook een reserveschijf geeft geen resultaat.

Mobo misschien stuk? Ik kan zo snel nix anders meer bedenken... :confused:

p4s8x-box.jpg
 
Daar krijg ik een waarschuwing; system intrusion, casing opened. Zoiets.

[/IMG]

Vage melding, die ken ik nog niet. Maar vrij vertaald betekend het dat er "iets" openstaat. Zit alles goed vast in de pc?
 
Zal wel een algemene waarschuwing zijn voor een kast met een beveiliging tegen onbevoegd openschroeven.

Voor zover bekend zit alles vast en op zn plek. De netwerkkaart heb ik ook losgehaald, mobo heeft geen videokaart dus dat is een AGP-ding.
 
Hoi !

Krijg je wel bios-beeps ?

Zo nee, alles loskoppelen, behalve CPU en koeling.

Opstarten; hoor je nu beeps (of dat Asus-gebrabbel in 't Chinees) ?

Geen beeps: zo goed als zeker mobo defect.

Wel beeps: geheugen toevoegen, opnieuw opstarten, etc. etc.

Tot je de fout gevonden hebt.

Greetz,

Harry.
 
Alles is waar mogelijk losgehaald. Er zit alleen nog een agp videokaart in omdat er geen onboard is, cpu met koeler en één van de 3 ram-bankjes.

Met ram hoor ik 1 lang 3 kort
zonder ram hoor ik 1 lange ononderbroken beep

Op zoek naar een vervanging; het is een atx mobo, gaat een m-atx hier ook passen?
 
Hoi !

AMI-bios ?

Lang doorlopende toon = fout in de voeding !

1xlang, 3x kort = videofout, fout in het video-geheugen o.i.d.

Dus zou ik eerst maar even een andere voeding proberen !

Als je bios-beeps hoort is er in principe niets mis met je mobo.

Greetz,

Harry.
 
Ik zal vanavond de voeding uit mn eigen pc slopen en kijken of ik leven in t reparatiegeval kan blazen.

Overigens ben ik meer dan tevreden met de Sweex spullen die ik hier gebruik. Netwerkspul werkt naar behoren.
 
Schroevendraaier maakt overuren

Ik heb de voedingen van de probleem pc en mn eigen pc omgewisseld.

De "kapotte" voeding in mijn pc werkt. Mijn voeding in de probleem pc werkt niet.

Nu ben ik er achter dat in mijn voeding een draadje ontbreekt die in de "kapotte" voeding wel aanwezig is. Pica van een dergelijk stekkertje:

test-psu.jpg
psconnshort.gif


Op plek 17 zit bij de foute voeding een witte draad die in mijn voeding niet aanwezig is. Met mijn voeding in de probleem pc branden wel de lampjes op het mobo, verder blijft hij levenloos.
 
Laatst bewerkt:
De originele voeding weer terug in de foute pc. Ook nu wil hij niet meer aan. Hier is iets reieus niet ok... :confused:

Mn eigen pc met eigen voeding doet t inmiddels ook weer, hiermee kan ik de voeding als oorzaak wegstrepen denk ik...
 
Laatst bewerkt:
Er zijn nog 2 onderdelen die de oorzaak kunnen zijn lijkt me. Mobo en cpu.

De vraag is hoe groot de kans is dat het de cpu betreft. Voor iets meer dan een tientje kan ik een 2ghz van marktplaats halen. Dat is me de gok wel waard. Er zit nu een mindere cpu in, dus bekocht ben ik nooit...
 
Laatst bewerkt:
Tot nu toe;
cpu, videokaart, voeding, ram en hdd vervangen/omgewisseld. Alles wat los te koppelen was is losgekoppeld geweest. Het laatste wat ik nog kan bedenken is het mobo...

Is een gebruikte

athlon 2400+
Kloksnelheid 2,00GHz.
Moederbord Asrock K758X

een redelijke vervanging voor deze asus p4s8x?

http://www.ocworkbench.com/2003/asrock/k7s8xe/k7s8xe-1.htm
 
Hoi !

Kost nieuw hier 35 euri's......

Budget-bordje, maar verder niets mis mee.

Greetz,

Harry.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan