pc start niet meer/moeilijk op na bijplaatsen geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mikesnack

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2010
best helpmij gebruikers,

ik heb een aantal maanden geleden een nieuw mobo gekocht (asrock p45de), met daarbij 2 reepjes pc6400 geheugen van 2 gyg per stuk (a-data).
hierop zit een pentium d-945 processor, met een 320 gyg sata hdd en een ide dvd-brander uit het stenentijdperk. o ja de videokaart is een saphire hd 5770.

het geheugen heb ik gekocht aan de hand van de lijst die op internet stond bij de fabrikant van het mobo.

nu doet het volgende zich voor:

in eerste instantie kreeg ik de pc "goed" opgestart, zij het dat het lijkt dat de pc opstart,uitvalt en dan echt opstart.

vervolgens kreeg ik tijdens het spelen van games vastlopers die uitmonde in de foutmelding "ati dvag..." dit heb ik kunnen verhelpen door diverse sites te raadplegen en uiteindelijk 1 plankje geheugen eruit te halen.

nu wil ik toch in dual-channel draaien en volgens de specs moet dit dus ook kunnen.

ik heb eergisteren dus toch weer het geheugen erbij geplaatst, en wonderwel liep de pc goed zonder foutmeldingen.

echter na afsluiten en opnieuw opstarten ging het dus mis.
pc start niet op, pas na 3/4 keer de reset knop te gebruiken start hij wel op en de atidvag problemen zijn weer terug.

ik zou haast zeggen dat dit een bios probleem moet zijn maar hier kan ik niks bijzonders zien/vinden.

iemand nog de gouden tip?

alvast dank!!!

mike

Hoi,

Dit is volgens mij gewoon een videokaart driver probleem!

Wat je kunt doen is uit apparaat beheer de videokaart verwijderen inclusief drivers en voor dat je dit doet even de nieuwe drivers voor je videokaart ophalen bij ATI/AMD.

Daarna Computer opnieuw opstarten en de nieuwe drivers installeren.

Laatst bewerkt:
Die ati dvag is een dll van de ati driver ;dus iets met je videokaart
Welk os heb je ( windows ..... )
Heb je alle drivers geinstalleerd ?-van je moederbord en de amd driver van je hd 5770
Om je geheugen na te kijken memtest draaien
http://www.memtest86.com/memtest86-4.0a.iso.zip
= iso image dus op cd branden en hiermee opstarten - de test minimaal een uurtje laten draaien
Heb je het geheugen in de juiste banken geplaatst ? zie handleiding van je moederbord - 2x geel of 2x oranje

Laatst bewerkt:
helaas, dit heb ik al meerdere keren gedaan maar biedt niet de oplossing

ik draai windows xp pro. videkaart is al een keer terug geweest naar de winkel om te testen, het geheugen ook. kwamen geen fouten uit.

Laatst bewerkt door een moderator:
en je voeding - merk /type ?
de D 945 lust wel wat(t)

Laatst bewerkt:
moeilijk hoor als je alles al getest hebt
hdd is nog goed ?

Alles nog eens nalopen ; verbindingen/kabels
Alles op nieuw installeren :)

heb ik al tig keer gedaan, zelfs met mobo-boer contact gehad, het blijft een groot ????????????????????? handleiding en alles zegt kan, ik heb nog een andere pc staan met dezelfde voeding en videokaart met echter 8 gyg geheugen en windows 7- 64 bit en een i5-750 processor. draait zonder een centje pijn. tja, ik krabbel dan maar achter de oren...... kom er niet uit

hallo

ik heb dit probleem ook gehad
het lag aan mijn ram die niet samen werkte met mijn grafice kaart
heb toen andere ram moeten kopen die minder snel is

kijk anders eens naar wat je grafice kaart kan hebben van ram hopelijk is dit een oplossing

Heb je ook die andere gpu geprobeerd en ander geheugen ?
Ander mobo missschien ?
Dan heb je wel zowat alles vervangen
Maar er is toch ergens 1 onderdeel niet helemaal in orde of heeft ruzie met een ander onderdeel

ps de kaart heb ik nog in de andere pc gestoken en daar draait deze probleemloos

even een update.... ik heb gisteravond de geheugen plankjes eens in een andere opstelling geplaatst. ipv in a1 en b1 (zelfde kleur) in a1 en a2.
dit is niet zoals het hoort volgens instrukties van mobo maar toch maar eens geprobeerd. er werd keurig 2x 2048mb gezien zei het in single channel.
even een uurtje gegamed zonder problemen. toen heb ik de plankjes eens in a2 en b2 geplaatst ipv a1 en b1 en toen nog eens geprobeerd.

hierbij werd keurig dualchannel gezien. pc opgestart (ging vrij goed) en 2,5 uur gegamed totdat de zaak vastliep.

nog eens memtest geprobeerd maar die zegt doodleuk "not enough memory".

het wordt toch wel erg spannend.........

hoi, nog wat bios instelling uitgeprobeerd, maar dan loopt de pc nog moeilijker en start heel slecht op (4/5 keer resetbutton voordat de pc werkelijk opstart). 2e plank geheugen er maar weer uitgehaald en bios gereset. ik geef het op.

nog een laatste stuiptrekking....kan het aan de fsb snelheid van de processor liggen? deze is net als geheugen 800 mhz

ik heb inmiddels mijn floppy verwijderd en een sata dvd station ingebouwd ipv ide, zodat alles op sata staat, was maar een poging... niet het gewenste resultaat.

systeem draait op xp pro-sp3. heeft dit nog invloed?

Ik zou het toch zoeken in de combinatie mobo - geheugen
Een 2e hands 775 bordje is niet zo duur

nou, dat vraag ik me af... echter zou dit wel raar zijn aangezien dit mobo pas 1/1,5 jaar oud is. ik heb gister nog eens gekeken wat het zou kosten om om te bouwen naar socket 1155, dit zou incl mobo,processor en 2x2gyg geheugen op 279,- euro komen.

Ik bedoel ; je zou een ander 775 bordje kunnen proberen of ander merk geheugen
Soms werkt het een niet met het ander ( geheugen-mobo )

dat kost niet meer dan €40

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan