PC start niet meer na plaatsen harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

DJJochem

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2010
Hallo Helpmij-ers,

Ik heb gisteren een extra harde schijf van 2TB in mijn desktop geplaatst. Werkte allemaal, schijf geïnitialiseerd en geformatteerd en gegevens op gezet. Nu, een dag later start ik mijn PC op en weigert de PC te booten, ik kan niet eens meer de instellingen van het moederbord wijzigen, daarvoor loopt hij al vast.

Als ik de schijf loskoppel is er niks aan de hand en start de PC gewoon door.

Wat is er aan de hand?

Groet, Jochem

Glazen bol in de afwasmachine dus lees m'n sig eens......

En welke gegevens had je op die schijf gezet.
Hangt de schijf aan een andere sata poort dan sata 1?
Is het een UEFI systeem?

Excuses.

Op de schijf staat eigenlijk alleen mijn fotocollectie vanaf 2013 en wat video's. Niks bijzonders verder. De schijf zit op SATA 5 en ja het is een UEFI systeem.

Andere SATA kabel proberen, aan een andere SATA poort (zie een blauwe, waar is die voor?), schijf in een andere PC erbij hangen en kijken of hij daar geen problemen geeft.

Kan geen layout van het moederbord ontdekken en hoe staat het in de EFI Device Priority?
Van later zorg want de PC moet dan wel doorstarten.

Allemaal reeds geprobeerd, het geeft het zelfde probleem. In een andere PC geeft het vreemd genoeg geen problemen.

Groet, Jochem

Weird, al opgestart zonder de sata kabel erin maar wel met de voedingskabel en start hij dan wel op?

Voeding die net te weinig levert?

Jup, als ik boot zonder de sata kabel aangesloten dan geven beide schijven duidelijk een spin-up, is echt afzonderlijk van elkaar te horen. Ook als ik de power kabel er later pas insteek hoor ik duidelijk een spin-up en blijft de schijf ook gewoon draaien. Dan start hij overigens wel gewoon door vanaf de primaire schijf.

En met alleen die schijf? indien wel zul je een melding krijgen over de boot device vermoed ik.

Lijkt mij een instelling in de bios maar om dat goed in te stellen moet hij er wel aanhangen.
Miss. een bios reset proberen?

Als ik alleen de primaire schijf er aan hang boot hij gewoon netjes, niks aan de hand.
Als ik alleen de secundaire schijf er aan hang krijg ik inderdaad een melding: "Insert proper boot device and press any key to continue".

Ik kan inderdaad de instellingen pas wijzigen als beide schijven er aan hangen, maar dan kan ik de bios niet in. Dan slaat hij vast.

Wat is de beste manier voor een bios reset? Gewoon de bios in gaan en terugzetten naar fabrieksinstellingen?

Dat melde je eerst niet,
ik kan niet eens meer de instellingen van het moederbord wijzigen, daarvoor loopt hij al vast.

Als je voor die melding
Insert proper boot device and press any key to continue
op de bios setup toets trommelt kom je gewoon in de bios.

Ja, maar die melding krijg ik pas als ik alleen de secundaire schijf er aan heb. Dan kan ik de primaire schijf dus niet als opstartschijf instellen en heeft het geen nut.

Kijk, als beide schijven aan de PC hangen, kan ik wel op de delete knop drukken, maar dan krijg ik dit, en dat blijft zo. Hier bevriest hij als het ware.
2015-07-07 20.54.38.jpg

Reset kun je met de CLR_CMOS jumper doen, wel met de spanning eraf of het zijn 2 pinnen die je even moet kort sluiten, even kijken waar het zit, meestal in de buurt van de bios en bios batterij, die een 10 talminuten eruit laten ook met de spanning eraf kan ook.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan