Pc start niet meer op en is niet meer te gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

heinflhs

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2014
Helaas, nadat de Frankenstein PC ong. 3/4 jaar feilloos heeft gewerkt is het eergisteren weer eens mis gegaan. Als ik de pc op wil starten blijft het beeldscherm donker. De led van de muis doet het niet en het rode lampje van de ssd knippert in een ritme van een-twee aan en uit. Heb de ssd aan de oude Dell gekoppeld en daar werkt hij. De ssd zou dus niet het probleem moeten zijn. De grafische kaart losgekoppeld en vervangen door een oude Geforce GTX 750 ter controle en dat verandert niets. Als het niet de ssd is en niet de grafische kaart dan kom ik enkel nog uit ( voeding werkt) op een kapotte processor?

Configuratie:

AMD 8100 Zambezi
24 Gb intern geheugen
Radeon RX 470 Gaming 2 GB
500 GB Samsung SSd.

Als iemand een idee van het probleem heeft dan hoor ik dat graag.

grtzzzzzzzzzzzzzz....................

Laatst bewerkt:
Hallo

Het is zelden of nooit de c.p.u.

Controleer de uitgangsspanningen van de voeding met multimeter.

Zijn er b.i.o.s beeps ????

Draait de c.p.u. fan ????

Jammer genoeg geen vermelding motherboard typenr , dus geen idee of er gekende defekten voor zijn ????

Peter

sorry, was ik vergeten. Het MB is een MSI 990FXA-GD65. Al wat ouder, maar een beperkte visuele inspectie laat geen lekkende of bolstaande condensatoren zien. Er waren ook geen signaalpiepjes te horen. Wat mij wel opviel was dat het lampje an de harde schijf in een soort een-twee ritme aan- en uit ging. Dat was eerder niet het geval. De CPU fan draait.

De SSD kan het m.i. niet zijn, deze werkt nu via de Dell Optiplex 755. Als het volgens jou de CPU niet kan zijn valt die ook af. De videokaart kan ik eigenlijk niet controleren dus dat blijft een onzekere factor. Misschien toch naar de PC shop brengen voor een diagnose?

Laatst bewerkt:
Hallo

Als je geen voedingsspanningen kunt meten , lijkt het er op , dat het einde oefening is voor u.

Of deze p.c. het nog waard is om door een lokale p.c. winkel te laten bekijken , is iets wat je zelf moet beslissen.

Geen idee wat men waar u woont hiervoor durft vragen.....

Wacht verdere antwoorden af , je weet nooit of er nog iets uit de bus komt ...

Peter

Laatst bewerkt:
Ondanks dat je zegt 'de voeding werkt', zou ik toch es kijken naar een andere voeding ..

ik vrees dat Peter en jij gelijk hebben. Kan de multimeter niet vinden. Maar het is een B700 H met dacht ik twee jaar garantie. Zou het dus eigenlijk nog moeten doen. Morgen ga ik even naar de PC shop waar ik hem gekocht heb. Zal berichtje geven als ik weet wat het euvel is. En misschien wordt het toch tijd om de oude zooi te vervangen door iets nieuws? :cool: :D

Zijn het 3 reepjes RAM? Haal ze alle drie eruit en test ze een voor 1 een.
En kan de bios batterij een probleem zijn/leeg dus? Vaak een CR2032 maar kijk in de manual. Eenvoudig testje om mee te beginnen eigenlijk.
En dat er geen piepjes komen kan ook door een los contact va de beeper komen of die is defect...

Helemaal kaal opstarten met alleen de CPU en zijn koeling, systeemspeaker en een werkende voeding uiteraard, bij start bios beeps? goed, niets, mobo overleden, dat is de enige manier om te controleren of het moederbord nog werkt.

Het was het moederbord en ook zou de GPU defect zijn. Dat laatste vind ik nog steeds vreemd. MB en GPU die tegelijkertijd de geest geven is volgens mij tamelijk zeldzaam. Maar goed, een nieuw MB met nieuwe CPU en DDR 4 heeft het probleem opgelost.
Iedereen dank voor de welgemeende tips.

Grtzzzzzzzzzzzz..................................

Hallo

Het is niet de eerste maal , dat iets extern aan het motherboard deze meetrekt in zijn doodsstrijd.

Meest voorkomend zijn die goedkope chinese voedingen ... Al meegemaakt dat letterlijk ---> alles <--- defekt was.

Peter

de voeding kan het niet geweest zijn dat is een B700H bronzen uitvoering. En die doet het nu gewoon goed. Heb waarschijnlijk de pech gehad dat MB eb GPU elkaar vernietigd hebben. Van de andere kant: het was (niet duur) tweedehands spul en heeft jaren goed voldaan. Dus ik klaag niet. Het nieuwe MB en CPU voldoen op dit moment prima en we zien wel hoelang die meegaan.

grtzzzzzzzzzzzzz........................

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan