Pc start niet meer op na componenten verplaatsen naar andere kast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hafid

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2005
Hallo medeforummers!

Ik heb afgelopen weekend alle componenten vanuit een midi-tower verplaatst naar een mini-tower. Past perfect (lees: net aan!), maar de computer wou niet meer aan gaan. Bij het aansluiten van de voeding gaat het standby lampje op de moederbord branden, maar zodra ik het knopje indruk gebeurd er niks. Je hoort heel zacht een relais om schakelen bij de eerste keer, maar voor de rest draait er geen fan en gebeurt er niks!
Voor diagnose heb ik dus component voor component eruit gehaald en bij het eruit halen van de videokaart (GTX 480) start de computer wel op op onboard. Systeem werkte altijd perfect in de midi tower.

Heeft iemand tools om te kunnen diagnosticeren waar het probleem zou zitten? Zou toch wel jammer zijn als de videokaart kaduuk was :( is toch wel het mooiste van het systeem!

Alvast bedankt

Je bewandelt al de juiste weg voor een diagnose: componenten één voor één er weer inprikken.

Als de rest het vervolgens wel doet, maar je videokaart niet, dan lijkt die inderdaad defect. Al kan het natuurlijk ook nog je moederbord zijn, waar hij op is ingeprikt.

Je zou kunnen proberen de kaart in een andere pc te stoppen. Of kijk eens wat een andere videokaart doet in die ene pc.

Ik neem vandaag een andere videokaart mee naar huis om uit te testen op de moederbord. Zijn er optische controlemogelijkheden om de componenten te checken?

Barsten zijn nooit goed op een printplaat. Verder kan je kijken of de connectoren schoon zijn en er geen stof (of kattenhaar) tussen zit.

Laat maar, enkel je videokaart doet het blijkbaar niet :P Videokaart al een keer opnieuw geplaatst? Soms maakt die net niet goed contact...

Laatst bewerkt:
Oui, metalen overgenomen van de oude kast. Wat zouden eigenlijk de consequenties zijn als ze niet gebruikt zijn?
Ik heb namelijk wel de moederbord eerst gemonteerd op het metaal van de behuizing eer ik erachter kwam dat ik de busjes was vergeten.

die afstandsbusjes voorkomen kortsluiting met je moederbord ;) Heb je een andere videokaart om te testen in je systeem? En/of kan je misschien je GTX480 in een andere pc testen?

Oei dat zou balen zijn! Ik neem vanmiddag een andere videokaart mee naar huis om er in te testen. Maar de moederbord functioneert nu wel gewoon perfect, kan er ook kortsluiting in de videokaart optreden?

Het kan zijn dat de PCI-e aansluiting van je moederbord kapot is door de kortsluiting. Daarom adviseer ik je ook om even een andere videokaart te gebruiken om te testen ;)

Doe ik vanmiddag direct! Is kortsluiting nog te herstellen?

Even een stomme vraag tussendoor: je hebt nu toch geen andere voeding ineens toch? Als je voeding de videokaart niet aan kan, dan start deze ook niet op ook :P

Kortsluiting is niet te herstellen, dan zal je het getroffen onderdeel moeten vervangen ;)

Stomme vragen bestaan niet haha! Maar nee het zijn letterlijk allemaal dezelfde componenten. Ik heb wel een stukje achterplaat van de kast moeten terugbuigen omdat ie teveel uitstak. Het zou kunnen dat dit de moederbord heeft aangeraakt en er alsnog kortsluiting is ontstaan.

Maar zou de kortsluiting ook de videokaart kunnen verpesten?

Ja dat kan, en zoals gezegd kan je dat maar op 1 manier uitsluiten ;)

Bij het plaatsen van de nieuwe videokaart, wou de pc wederom niet starten. Bij het monteren van de 6 en 8 pins PCI-E connectoren begint het defect pas. Dus als de videokaart in de PCI-E slot zit, zonder voeding start de pc wel gewoon op. Het leuke is dus het volgende: Na het afkoppelen van de videokaart om dit bericht te posten, viel mijn videosignaal (van onboard VGA) weg na het "Starting Windows" scherm. De computer startte wel verder door, maar zonder videosignaal!

In die tussentijd begon ik mij te vervelen dus bekeek in de videokaart even, toen zag ik dit:

photo261112204604.jpg

photo261112204533.jpg

Ziet dit eruit alsof mijn videokaart ook gesneuveld is? :(

Dus zomaar een videokaart van nu nog 300 euro de prullenbak in? :shocked: Zijn printplaten niet te repareren?

Nee, die zijn niet te repareren. Zo'n printplaat bevat meerdere lagen met kanaaltjes.

Je kunt proberen garantie te claimen, maar je hebt een grote kans dat ze dit niet voor je doen ivm user abuse (zo weinig mogelijk info geven, niet zeggen dat je de afstandsbusjes vergeten was, en al helemaal niet zeggen dat je de kaart ergens anders ingebouwd hebt --> want dan zeggen ze gelijk dat het user abuse is).

Ben niet zo van het liegen, maar ga wel voor iets van een coulance regeling! Kan ik trouwens concluderen dat de moederbord ook naar het hiernamaals is gegaan aangezien de andere videokaart het ook niet doet?

Als je moederbord het ook niet meer doet met een andere videokaart is de kans groot dat deze ook kapot is ja ;) Ik denk zelf dat deze gewoon ook kapot is. Ik denk dat doordat je geen afstandsbusjes hebt gebruikt, er kortsluiting is ontstaan op je moederbord en door de kortsluiting tevens je videokaart overleden is.

Je zal ook je andere onderdelen (processor, geheugen en de rest wat op je moederbord aangesloten is) los moeten testen op werking, mogelijk is er nog meer kapot.

Helaas een hele dure les zo....

Ja dat blijkt.. De computer deed het gister wel gewoon zonder videokaart, herkende alle schijven en processor. Ik heb er toen ook nog een dag op gewerkt. Is dat wel genoeg om te concluderen dat ie oke is?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan