PC start niet meer op, onvindbaar probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maarten-square

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2006
Beste,

Ik heb hier nogal een uitdaging op de testbank liggen. Een zelfgebouwde pc (door iemand anders). Asus M2N moederbord, AMD processortje, corsais xms2 geheugen en een 8600GTS videokaart. Ding heeft het een hele tijd prima gedaan maar start nu ineens niet meer op. Geen bios beeps, geen errors gewoon helemaal niks. Hij komt niet eens tot in zijn bios en geeft ook niet zijn ene piepje om aan te geven dat alles oke is. Fans gaan draaien en that's it.

Ik ben gewoon bij het begin begonnen, alle onnodige apparaten losgekoppeld (cd/dvd, 1 reepje ram enzovoorts) en de computer geprobeerd op te starten. Dit had geen resultaat.

Hierna heb ik gewoon wat nieuwe onderdelen van de plank gepakt. Begonnen bij de videokaart. Na plaatsing van een nieuwe videokaart (een HD3870 ipv de 8600GTS die erin zat) werkte de pc prima. Startte gewoon op, geen enkel probleem.

Ik dacht dus het probleem gevonden te hebben, als check heb ik toen de videokaart die in deze pc zat in een van mijn system gezet. Ook hierbij geen enkel probleem. Heb de kaart zelfs nog flink gestressed maar deze hield het prima vol.

Hierna weer verder gaan kijken, het enige verschil tussen de 2 kaarten was dat de originele kaart nog een extra voeding nodig had van de 12v rails. Mijn 2e gok was dus de voeding. Voeding verwisseld maar het probleem blijft bestaan.

De wanhoop nabij heb ik nog iets anders geprobeerd. De originele videokaart (die het dus gewoon doet) in een ander slot geplaatst. Dit keer kreeg ik wel bios beeps, 1 lange en 3 korte. Dit zou dus duiden op een EGA-probleem maar dit is weer tegenstrijdig met mijn eerdere 'resultaten'.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Ik denk nu aan het moederbord maar ik heb hier zo geen los moederbord liggen dat dezelfde specs heeft en koop liever niet een nieuwe voordat ik het zeker weet.

Alvast bedankt!

Kan ik wel even proberen zo. Maar dat lijkt me niet de oplossing, dan zou de pc immers ook niet moeten werken met een andere videokaart.

Oke even de kwestie wat simplificeren.

- Opstelling 1:

Computer zoals hij was, ASUS M2N-SLI Deluxe, 8600GTS + 1 reepje ram
Resultaat: Computer geeft bios beeps bij opstarten (1 lang 3 kort) duidt dus op een videokaart probleem.

Opstelling 2:

Computer met ander videokaart, ASUS M2N-SLI Deluxe, ASUS3870 + 1 reepje ram
Resultaat: Computer start gewoon op, geen enkel probleem.

Conclusie: Je zou denken dat het om een brakke videokaart gaat! Maar omdat ik alles graag zeker wil weten heb ik toen de videokaart (8600GTS) in mijn eigen computer geplaatst. En tot mijn verbazing werkte dit prima. De videokaart 'lijkt' dus niet het probleem te zijn. Kan iemand uitkomst bieden? Want het probleem kan dus in de videokaart of in het moederbord zitten en ik weet zo 1,2,3 geen manier om erachter te komen welke van de 2 het is.

Laatst bewerkt:
Een magere troost mischien, maar je zit met verschillende componenten met elk zijn toleranties, het kan best zijn dat het ene moederbord in combinatie met die videokaart op de limieten net wel werkt (maar werkt ze wel stabiel ook bij belasting) en bij de andere combinatie het niet werkt, late we het "de wonderen der techniek" noemen... :p
Trouwens wanner je zit de goochelen met videokaart en mobo's neem je toch voorzorgen tegen statische ontladingen, Statische ontladingen zijn vaak de oorzaak van bizarre problemen:shocked:

Ja ik zat ook al in die richting te denken. Maar ik krijg dan toch het gevoel dat het probleem eerder bij het mobo ligt. Ben je dit met me eens? En ik neem inderdaad voorzorgsmaatregelen tegen ESD. Dus daar kan het probleem in dit geval niet vandaan komen.

Indien beide PC's werken, zou ik het zo laten. Indien het probleem terug komt kan je nog altijd het mobo swappen... BTW je hebt wel twee (technisch) verschillende videokaarten gebruikt, heb je nergens een tweede nvidia liggen om de test te herdoen??? Gewoon uit intresse wat het resultaat zou zijn...

Even gezocht en heb nog een 6600 liggen. Is wel niet echt te vergelijken met de andere Nvidia kaart natuurlijk maar chipsets komen wel wat meer overeen. Die zal ik er zo eens inzitten, ben benieuwd.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan