PC start niet meer op..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Double M

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2007
Beste mensen,

Ik kwam zojuist thuis van het werk en kreeg te horen van m'n broer dat de computer het niet meer doet..
Het probleem is als volgt:

Mijn broer was aan het computeren (MSN, IE, I-Tunes en LimeWire stonden aan) toen opeens de computer uitviel.. Zonder blauw scherm en/of waarschuwing..
Ik heb de PC een beetje globaal ontstoft en 'm even laten afkoelen.. Maar als ik hem nu wil opstarten, start hij niet op.. Ofja, hij draait wel (maakt een raar gebrom) en er komt geen beeld..
Ik dacht eerst aan een crash, maar denk nu dat het aan de koeling ligt oid.. Hij heeft immers de hele dag aangestaan..

Iemand raad?

Thanks!
Michiel

Volgens mij is het de voeding..

Ik heb de PC zojuist wat beter uitgestoft, met stofzuiger (niets aangeraakt) en kwastje..
Ook heb ik 'm opgestart met de kap open. De beide ventilators draaien, alleen maakt de voeding een ratelend geluid..

Is de voeding kapot? Of is er iets doorgebrand?

Thanks!
Michiel

Voeding kan inderdaad.

Ook kan je videokaart het begeven hebben, maar zou het eerst eens proberen met een nieuwe voeding.
Hij geeft geen piepjes als je opstart?
Als dit wel is kan het ook het geheugen zijn.

Bedankt voor je reactie Shorty. Ik zal eens gaan kijken naar een nieuwe voeding.
Maar hij geeft geen piepjes nee..

Toen je ging stofzuigen, heb je toen de fan's vastgehouden zodat deze niet kunnen gaan draaien? Als de PC uitstaat en de fan's gaan draaien kan je moederbord / voeding doorbranden. Dus als de voeding nog niet kapot was, is hij dat nu misschien wel

Ikzelf denk dat het ook nog aan het moederbord kan liggen. Schijnbaar kan hij op de een of andere manier niet doorstarten. Voeding kan ook, maar vergeet zeker het moederbord niet als het de voeding niet is.

Bedankt voor je reactie.. De fans hebben idd gedraaid..
Ik zal wel eens iemand vragen om een kijkje te komen nemen.. thanks!

Nou ik weet dat als een elektromotor met de hand (of met de stofzuiger) aan het draaien brengt "verandert" in een dynamo...maar de afgegeven spanning valt in het niets bij de spanning die het motortje nodig heeft om "normaal" te draaien. De toeren die het ventilatortje maakt zijn met de hand (of stofzuiger) niet zo hoog als "normaal"

Je zegt dat de fans vrij konden draaien..,,Als bij het aanzetten er nu niets draait, geen ventilator of wat dan ook, er branden geen lampjes maar je hoort wel gebrom...dan is dat aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid toch de voeding...het waarschijnlijk de doorgebrande trafo die bromt....en een oververhitte trafo kan gekke dingen doen...vooral de goedkope...

Toen je ging stofzuigen, heb je toen de fan's vastgehouden zodat deze niet kunnen gaan draaien? Als de PC uitstaat en de fan's gaan draaien kan je moederbord / voeding doorbranden. Dus als de voeding nog niet kapot was, is hij dat nu misschien wel
Kevtec, ik heb hier nog nooit eerder van gehoord. Heb je hier ergens een bron van ofzow? Als ik zelf mijn pc schoonblaas laat ik de fans juist lekker draaien... Wist niet dat dit kwaad kon maar als het idd zo is zal ik hier beter op letten.

Nee, ik heb hier zo geen bron van. Maar zo kregen wij dit geleerd op onze opleiding. Omdat de kleine hoeveelheid spanning die de fan dan produceert niet weg kan, gaat deze circuleren. Wanneer je dan de PC weer aanzet, komt er ineens de normale hoeveelheid stroom bij. En onze docent vertelde dat gemiddeld moederbord daar niet echt blij van wordt.

Dit probleem is ondertussen opgelost.. Het was de voeding. Alleen zit ik nu weer met een volgend probleem..

Vrijdag is er dus een nieuwe voeding ingezet, toen draaide de PC zonder problemen.. Maar als ik hem nu wil opstarten krijg ik zo'n tussenscherm met de keuze's 'Windows normaal opstarten' etc..

Maar als ik een van de opties kies, dan start de computer niet door.. Hij lijkt op te starten maar als hij Windows laadt, dan start de PC automatisch weer opnieuw op.. Keer na keer..Maakt niet uit welke optie ik kies..

Iemand enig idee??

Even chkdsk /p /r draaien. Dan zou het probleem opgelost moeten zijn.

Succes! En laat het resultaat even weten.

Bedankt voor je reactie! Ik ben echter niet iemand die alle termen uit het computerleven kent..
Zou je het bovenstaande nog een keer uit kunnen leggen, alleen dan op jeugdjournaal niveau?;)

Ik heb de PC nu opgestart met de CDROM van Windows.. Ik zit nu in de setup. Ik moet nu op R drukken om in de repairconsole te komen, maar wat moet ik dan typen? Thanks!

Laatst bewerkt:
Niemand?
Excuses voor het ongeduld, maar wil het probleem graag zo snel mogelijk oplossen:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan