Pc start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koos17

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2008
Hallo,

Ik heb zojuist een geheugen probleem gehad.. (kreeg dus elke keer 3 piepjes bij starten).. Dit is inmiddels opgelost (geheugens getest, maar bleken allemaal te werken).. Enfin, geheugen weer in PC geplaatst en de jumper even eruitgehaald zodat de PC zich kon herstellen, want het bleek een bios error te zijn. (heel raar; want de PC deed het wel een week goed, heb 'm dus een week)...

Enfin, pc hersteld, en wilde zelfs weer tot de bios starten (voorheen gaf hij alleen 3 piepjes, en deed verder niks, uitgezonderd dat de fans draaiden). Bios instellingen bekeken en bleken allemaal (weer) goed te zijn, maar nu wil de pc wel starten, maar als hij bij het XP laadscherm komt start hij steeds opnieuw op.

Weet iemand wat ik kan doen, of wat dit (irritante) probleem veroorzaakt?

Alvast bedankt,

Koos

gaat niet zomaar hier, ik zit in de US (Oklahoma) en deze pc komt van california, dus moet ik hem helemaal terug sturen?

Afstand is mi. niet zo relevant, de kartonnen doos ligt in een vliegtuig mogelijk nog rustiger dan bij kortere afstanden in een trein. Sleutelen aan een computer van 1 week oud (ik ga er tenminste vanuit dat het een nieuwe is)?
Ding in de doos doen en naar de leverancier sturen.
M.i. ga je dus never aan een splinternieuw apparaat sleutelen.
Enige dat je m.i. met een nieuwe veilig kunt doen (en wat ook nog eens logischer wijze de oorzaak zou kunnen zijn) is alle hardware even goed aandrukken, want mogelijk is bij de assemblage iets niet helemaal goed aangedrukt en / of tijdens het transport losgeraakt.

ik heb ook nergens aan gesleuteld, en alles zit goed vast etc.. maarja.. als dat de enigeoptie is.. dan doe ik dat maar... en hij is idd nieuw

Ik bedoelde dat ook een beetje figuurlijk. Het verwijderen van de cmos batterij (ik neem tenminste aan dat je die bedoelde toen je schreef "jumper" verwijderd) is mi. ook een vorm van sleutelen. Nooit doen bij een garantie apparaat.

Daarnaast heb je de biostweaks (als ik het zo even kort door de bocht mag noemen) om zeep geholpen met het verwijderen van de cmos batterij.
Wat nu als er relatief snel geheugen inzit en wel zodanig snel dat de fabrikant timings en latency heeft ingesteld in het bios? Instellingen die afwijkend kunnen zijn van de standaard waarden in het bios. Die heb jij met je actie geëlimineerd................

Terugsturen dus!

toen dir probleem voorkwam heb ik met iemand van het bedrijf gebeld, en die vertelde mij dat ik de jumper, moest weg halen, pc herstarten, zodat het zich kon herstellen en vervolgens de jumper op de plek stoppen (op de 1-2 pin) zodat de pc weer hersteld zou zijn, maarja.. dat word dan terugsturen.. hoe irritant ook...

Nee, oké, dan heb je het i.o.m. de fabrikant gedaan. Dát betekent dus dat het bios kennelijk niet getweakt is t.o.v. de standaard instellingen.

In dat geval kunnen we een poging gaan wagen:

zet de pc aan en druk tijdens het opstarten elke kwart seconde op de F8 toets. Blijf dit doen totdat je in een scherm komt met opties zoals "computer starten in veilige modus".

ik heb de pc opstarten in veilige modus al een paar keer gebprobeert maar dat werkt ook niet...mss een bios update?

Wat als je in de veilige modus die andere optie kiest:

pc opstarten met laatst bekende................ enz.

Biosupdate? Je mag toch allemachtig aannemen dat een fabrikant zo'n ding werkend aflevert (is ook gebeurd als ik je goed begrijp) en dat normaal gebruik het ding niet na 1 week laat crashen.

Wat heb jij gedaan (softwarematig / hardwarematig) kort voordat het probleem zich voordeed?

ik heb slechts wat spellen geinstalleerd, dat is het enige.. en daarom juist zo vreemd...
oja, en opstarten met laatst werkende mosus werkte ook niet

losse xp cd, maar het 'herstellen' helpt niks, als ik de cd erin doe...

Volgens mij resteren 2 opties:

- het ding is overstuur geraakt door een of ander agressief virus (onwaarschijnlijk als je een goede scanner had draaien)
- een stukje hardware is kort na levering overleden (gebeurt helaas ook wel eens met nieuwe pc's)

Je kunt in deze situtatie memtest (geheugentest programma) helaas ook niet laten draaien.

Als het mijn machine was zou ik het volgende doen:

opstarten vanaf CD, de harde schijf formatteren en Windows opnieuw installeren. Vertoont het ding tijdens of kort na de installatie weer kuren, dan gauw het piepschuim er omheen en in de kartonnen doos laten zakken en terugsturen!

Laatst bewerkt:
ik zal proberen het te formatteren? enig idee hoe dat precies moet

Ja.

Zorg ervoor dat in het bios van je pc (dat moet te bereiken zijn) de CD / DVD drive als eerste bootdevice staat vermeld. Verlaat het bios nog niet!

Als dat geregeld is doe je de XP CD in de drive en verlaat je het bios met F10 (save and quit)

De pc start zodadelijk vanaf CD, maar dat gaat niet vanzelf! LET DUS GOED OP! Zeer kort na de opstart verschijnt onderin in beeld (heel kort) een boodschap dat je op een willekeurige toets moet drukken om vanaf CD te starten. Doe dat!

Na de opstart zoek je (in een vervolgscherm) even naar een formatteer mogelijkheid van C: en formatteer je C:.
De rest wijst zich vanzelf. Er zit echter 1 addertje onder het gras:

heeft de pc IDE harddisks of SATA harddisks?

Laatst bewerkt:
Sata geloof ik, ik kan in de bios wel selecteren: Configure SATA as AHCI / IDE

Nee, niet doen, afblijven van de biosinstellingen.

Als het SATA schijven zijn, dan heb je één handicapje erbij tijdens de installatie -> XP gaat de harddisks niet herkennen.

Dat is op de volgende wijze op te lossen:

je móet van de fabrikant een driver CD meegeleverd hebben gekregen. Bekijk die op een goede pc en zorg ervoor dat je een driverdiskette kunt maken van SATA drivers. M.a.w. die moederbord CD heeft een optie (menu) om een driverdiskette aan te maken waarop dan SATA drivers worden gezet. Als je die op diskette hebt, dan doe je (terwijl je in het bios zit van de defecte machine) de diskette in de diskdrive en de XP CD in de CD lade en pas dán verlaat je het bios met F10. Krijg je een bootfailure, verwijder dan de diskette en doe hem er pas in als Windows erom vraagt (zie hieronder)

Dan krijg je dat korte tekstje met: "Druk op een willekeurige toets om Windows vanaf CD te starten", hetgeen je dan ook doet en dán
moet je ONMIDDELLIJK beginnen met op de F6 te drukken en blijven drukken TOTDAT Windows meldt dat het SATA drivers wil installeren vanaf diskette. De rest wijst zich vanzelf.

Heb je geen diskdrive, dan even de fabrikant bellen hoe je bij jouw machine de SATA drivers erop moet krijgen bij een herinstallatie na een format.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan