PC Start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bermuda

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2008
Hey, ik heb sinds vandaag een probleempje.

Bij het opstarten van m'n PC krijg ik eerst een paar schermpjes te zien (moederbord, american megatrends) das normaal, en nadat je het schermpje van American Megatrends ziet druk je op F1 om verder te gaan. Nou, dat ging zo een paar maanden goed, alleen nu, nadat ik op F1 heb gedrukt blijft het scherm zwart. Ik ziet linksboven nog een streepje knipperen, wat daarna ook verdwijnt. Daarna gaat het scherm op zwart. Het is niet zo dat de monitor het dan niet meer doet, want ik zie hem nog wel overspringen van totaal zwart naar ja, hoe leg je dat uit..een beetje lichter zwart. Als de monitor uitviel zou er No signal komen te staan.

Dus, na het streepje blijft de monitor op lichtzwart staan, ik heb hem een uur aan laten staan en er is niets gebeurd. Opstarten in veilige modus gaat niet want m'n scherm wordt al zwart voordat ik die optie krijg. Normaal was het zo dat m'n beeld bij het opstarten 5 min op zwart stond, en dat na enige tijd het vista icoontje tevoorschijn kwam. Nu blijft hij gewoon altijd op zwart staan. Ik kan nog wel gewoon in de bios.

Iemand enig idee wat er aan de hand is? Ik heb een paar dagen geleden een nieuwe voeding erin gezet, weet niet of het daar aan ligt? Hij heeft het een paar dagen uitstekend gedaan met die voeding maar nu helemaal niet meer.

Opnieuw installeren is voorlopig nog niet aan de orde. Om uit te sluiten of het hard- of software is, kun je anders niet opstarten met de installatie cd van Vista (of recovery uiteraard, dat maakt hiervoor niet uit)? Krijg je dan wel beeld, of blijft de situatie onveranderd?

Hallo,

Ik heb de installatie cd van windows vista er in gezet (uiteraard first boot device op CD-ROM ook) en hetzelfde resultaat blijft. Het beeld word zwart na het knipperen van het streepje en start verder niet op.

Geen activiteit van de CD-drive?

Probeer met een simpel multimetertje de spanningen uit de voeding op de aanluiting van de CD-drive en de HD te meten. Rood = +5V, geel = +12V.
Ook kan je horen dat de CD-drive en de HD opstarten.

Laatst bewerkt:
Bij het opstarten van m'n PC krijg ik eerst een paar schermpjes te zien (moederbord, american megatrends) das normaal, en nadat je het schermpje van American Megatrends ziet druk je op F1 om verder te gaan.
Het feit dat je op F1 moest drukken is tengevolge van een foutmelding,wat was die foutmelding?

Greetz

Ik heb dat ook gehad maar bij mij ging het over toen ik even aan de kabels van de harddisk rommelde :rolleyes:

mvg, TheBlackHero :thumb:

Geen activiteit van de CD-drive?

Jawel, die was volop bezig.

Probeer met een simpel multimetertje de spanningen uit de voeding op de aanluiting van de CD-drive en de HD te meten. Rood = +5V, geel = +12V.
Ook kan je horen dat de CD-drive en de HD opstarten.

Dat klinkt best wel ingewikkeld aangezien ik vrijwel nooit een stuk hardware heb aangeraakt. Is het ook nodig ook al werkt mijn CD-drive gewoon?

Het feit dat je op F1 moest drukken is tengevolge van een foutmelding,wat was die foutmelding?

Ik weet het niet precies, ik kreeg dat schermpje nadat ik een ATI Radeon HD4850 in de computer had gezet. Ik kreeg toen een schermpje van American Megatrends met informatie over mijn PC, met onderaan de berichten press del to enter setup or press F1 to resume. Dat heb ik eigenlijk altijd gedaan, en nooit problemen mee gehad.

EDIT: Ik heb eens gekeken, er stond No IDE Master H.D.D. detected! Maar dat heeft er altijd al gestaan.

Ik heb dat ook gehad maar bij mij ging het over toen ik even aan de kabels van de harddisk rommelde

Zou kunnen, ik zal hetzelfde eens proberen.

P.S.: Bij voorbaat dank alvast voor jullie hulp !!

Laatst bewerkt:
Kan je wel in de bios komen door op DEL te drukken?

koppel de harde schijf en dvd-brander/speler even af. Ik denk dat 1 van deze het begeven kan hebben (hoeft niet hoor)

Kan je wel in de bios komen door op DEL te drukken?

koppel de harde schijf en dvd-brander/speler even af. Ik denk dat 1 van deze het begeven kan hebben (hoeft niet hoor)

Ik kan wel in de bios komen.

Ik snap alleen niet als onervaren gebruiker hoe ik die dingen moet afkoppelen. Ik heb op de Main tab SATA3 gevonden waar de naam van mijn harde schijf bij stond. Toen ik daar in ben gegaan heb ik de volgende opties gekregen;

LBa/Large Mode [Auto]
Block Mode [Auto]
PIO Mode [Auto]
DMA Mode [Auto]
Smart Monitoring [Auto]
32Bit Data Transfer [Enabled]

Moet ik iets doen met een van deze of zit ik helemaal verkeerd?

Dit heeft niets met het probleem te maken.
Als je van een bootable cd (bv. de installatie cd) opstart moet er gewoon beeld zichtbaar zijn.

Je zei dat je een ATI Radeon HD4850 in de pc had gezet. Heeft het mobo ook een ingebouwde grafische chip (zit er een vga aansluiting op het mobo)?

Dit heeft niets met het probleem te maken.
Als je van een bootable cd (bv. de installatie cd) opstart moet er gewoon beeld zichtbaar zijn.

Je zei dat je een ATI Radeon HD4850 in de pc had gezet. Heeft het mobo ook een ingebouwde grafische chip (zit er een vga aansluiting op het mobo)?

Het mobo heeft ook een ingebouwde grafische chip. Een radeon X nog wat...

Sluit daar de monitor op aan en kijk wat er dan gebeurt.
Misschien moet je daarvoor ook iets in de bios aanpassen, even zoeken.

Ook kun je de grafische kaart even eruit halen.

Laatst bewerkt:
Het probleem is opgelost of bestaat nog steeds.

Opgelost? Vermeld hier dan wat die oplossing was, zo hebben degenen die gereageerd hebben en andere gebruikers er ook wat aan.

Bovendien is het wel zo netjes om dan de vraag als 'opgelost' aan te geven.

He,

Ik had de videokaart eruit gehaald, het American Megatrends schermpje verdween maar het probleem deed zich nog steeds voor. Ik heb besloten om de PC maar gewoon terug te brengen naar het bedrijf, de PC is nog steeds daar. Ik zal als hij het weer doet vragen wat het probleem was en wat er aan gedaan was en zal het in deze post vermelden.

Sorry voor het lange wachten, ik markeer de topic als opgelost.

Groetjes,

Wesley

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan