PC start niet op en ventilator loeit

Status
Niet open voor verdere reacties.

piggelmee

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2000
Berichten
228
Hallo mensen,
Ik heb vanochtend een DVD gebrand. Toen ik kwam kijken of hij al klaar was, stond de pc uit. Ik heb hem weer aangezet en telkens begint er een ventilator heel hard te blazen en verder gebeurt er niets.
Als ik hem met de uitknop uitzet en weer aan, gebeurt steeds hetzelfde
Wat kan hier aan de hand zijn? Kan ik iets doen? Er verschijnt niets op het beeldscherm.
Het is een Acer PC uit 2006.
 
Dit is de algemene "er is iets erg fout" reactie. Mogelijk zijn er problemen met het moederbord of de cpu. Wat je kan proberen is een bios reset. Indien dit niet werkt zul je onderdelen een voor een moeten uitsluiten, maar mogelijk is je moederbord of cpu echt kapot.
 
Absoluut 1000% mee oneens.
Never en nooit je bios resetten als daar geen direct aanwijsbare reden / noodzaak voor is en het feit dat een pc na het branden van een CDtje niet meer wil opstarten wijst vooralsnog zeer zeker niet in de richting van een biosprobleem, eerder in de richting van wat jij terecht als mogelijke oorzaak / oorzaken noemt : moederbord of processorprobleem.

Een bios reset maakt soms meer kapot (instellingen door de pc bouwer gedaan) dan dat het repareert.

Ik geef je 2 voorbeelden :

- een standaard biosinstelling van een mobo met onboard video zal deze activeren. Wat nu als er een losse videokaart aanwezig is en het bios automatisch detecteren niet ondersteunt?
- een standaard biosinstelling hanteert standaard geheugen timings. Wat nu als er DDR 800 is geïnstalleerd waarbij de timings zijn ogehoogd zodat het draait als ware het 1066?

En als je dan toch persé wil gaan resetten, dan met een digitale camera een stuk of 20 plaatjes schieten van álle biosschermen / instellingen vóórdat je gaat resetten, of, als je de vaardigheden bezit, een kopie maken van de huidige instellingen.
 
Laatst bewerkt:
ja, dvd uit de la kunnen halen. la werkt nog. geen verstand van bios e.d.
ik begrijp hieruit dat ik hem weg moet brengen naar een reparateur....balen
Bedankt voor jullie reactie
 
De kans dat de processor is overleden of het moederbord de geest heeft gegeven is aanwezig. Een deskundige ernaar laten kijken is idd. raadzaam.
 
ik hoop wel dat de bestanden te redden zijn..?? nooit een backup gemaakt...
:eek:
 
Bij een processorcrash en / of moederbord defect is dat heel goed te doen. De hdd is immers dan nog intact. Echter, als je zelf de kennis daartoe niet beschikt (en daar lijkt het op), dan is het raadzaam dat je de reparateur vóóraf opdracht geeft om bij een geconstateerde kapot moederbord of zo, een kopie van de bestanden van je hdd te maken op een extern medium, bijv. een externe hdd. Als je zelf zo'n externe hdd niet bezit, dan zal je die gelijk bij hem aan moeten schaffen. Een 1 TB schijf kost een tientje of 7. Nodig heb je 'm toch, want het zal jou niet meer gebeuren dat je geen kopie van je bestanden hebt, toch..............?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan