PC start niet op, geen veilige modus

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ernst1970

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2007
Berichten
4
Sinds deze week heb ik een opstartprobleem met mijn nog niet zo'n oude Dell PC.

Als ik 'm aanzet komt er kort een melding in beeld (met oa. P/N 113) en daarna gaat hij door na een beeld waar ie blijft hangen.

Er staat dan Bios Rev. A02, een balkje die niet doorloopt en daaronder Dell DM051 Series. Of hij blijft daar helemaal hangen, of de PC schakelt daarna uit. Ik krijg 'm ook met geen mogelijkheid in de veilige modus.

Dit probleem ontstaat vrijwel iedere keer bij het opstarten, een heel enkele keer gaat de opstartprocedure wel gewoon door.

Heeft iemand een idee waar ik de oplossing moet zoeken? Ik ben helaas niet technisch onderlegd!

Bij voorbaat dank voor alle reacties.
 
Welkom bij de Helpmij!

Da's voor thuiszitters zoals wij koffiedik kijken: voeding / moederbord / software corrupt geraakt door user / virus / spyware...???
Je schrijft dat de pc nog niet zo oud is, wat weerhoudt je om (onder garantie) even Dell te bellen?


.....of, geef allemachtig meer informatie over recente veranderingen direct VOORDAT het probleem zich voordeed. Systeemherstel al geprobeerd?
 
Laatst bewerkt:
Dag Pasja,

Op de eerste plaats bedankt voor je snelle reactie.

Ik kan me voorstellen dat ik te weinig info geef om goed te kunnen adviseren. Zoals gezegd ben ik niet erg thuis in de materie! Volgens mij heb ik geen bijzondere dingen gedaan en is er recent weinig software geinstalleerd.

Ik heb inmiddels ook ontdekt dat ik via de manual kan proberen te achterhalen wat de oorzaak zou kunnen zijn (met piepjes e.d.), dus dat ga ik ook eerst nog even proberen. Systeemherstel werkte niet, maar ik zou inderdaad nog wel de Dell-helpdesk kunnen bellen.

Ik zal eerst wel even verder zelf aan de slag gaan, dan kan ik zo nodig meer gegevens geven en meer gerichte vragen stellen.

Nogmaals dank!
 
Bevat die p/n113 boodschap ook tekst zoals bijv. het woord BIOS ?
Geeft de pc piepjes tijdens de opstart?
 
Hij piept inderdaad, volgens mij twee of drie keer. Ik durf het nu even niet te checken, want ik heb m'n pc eindelijk weer even aan de praat!

En het woord BIOS staat er inderdaad ook bij (aan het eind, meen ik). Zou dat nog in een bepaalde richting kunnen wijzen, of kan dat nog van alles betekenen?
 
Aantal piepjes geeft de oorzaak weer.
Zoek uit welk bios draait door een volgende keer het bios te benaderen tijdens de opstart en tel de hoeveelheid en lengte van de piepjes en bepaal de oorzaak:

Klik

't feit dat 'ie af en toe wel opstart is hoopvol, wellicht zit er een kaart of geheugenstripje niet goed in het slot of voetje, of is een kabeltje niet deugdelijk aangesloten.Bij een keihard / definitief hardwarematig defect zou 'ie ook niet "soms" opstarten, maar nooit.
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik ga er verder mee aan de slag (met m'n 2 linkerhanden)

Veel dank Pasja, voor je hulp!
 
als je nog garantie hebt zou ik dell bellen en een monteur langs laten komen, dell heeft een goede service kwa ophalen en maken, of nieuwe krijgen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan