PC start niet op

• Onderwerp starter Onderwerp starter PW
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

PW

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2001
Hallo,

sinds iets meer dan een week zit ik met het volgende probleem:

Zodra ik mijn pc opstart krijg ik, na het laden van het bekende Windows-balkje, een fractie van een seconde een Blue screen of Death te zien en vervolgens start mijn pc weer opnieuw op. Hij komt dus wel voorbij het BIOS scherm en met behulp van een Win XP CD heb ik geprobeerd om hem te in repair modus te laten komen. Het vreemde is dat het niet lukt om in dit scherm iets anders te kiezen dan "Normaal Opstarten". Andere opties (zoals veilige modus e.d.) kan ik niet selecteren. Ik dacht eerst dat dit aan het toetsenbord lag, maar met een ander toetsenbord heb ik hetzelfde probleem.

Helaas gaat het "blauwe scherm" nu te snel voorbij om de foutmelding te kunnen lezen, maar voordat het echt mis ging kreeg ik iets van een melding over een fout in mijn kernel o.i.d. .

Weet iemand een oplossing zonder meteen de pc open te moeten schroeven?

je kan fixboot dus ook niet proberen?

Is er iets waar je wel in de buurt kan te komen?

Start eens op van de XP cd, ga naar de repairconsole en voer daar een chkdsk /r en een fixmbr uit.

Helpt dit niet, zal het een repairinstallatie moeten worden, blijft alles erop alleen zul je alle veranderede systeeminstellingen weer moeten instellen en alle upgrades moeten downloaden.

Indien het een registerprobleem is kun je dit ook proberen.

je kan fixboot dus ook niet proberen?

Is er iets waar je wel in de buurt kan te komen?

Nee het lukt niet om een fixboot te doen. Ik kan in mijn BIOS komen, maar daar schiet ik weinig mee op.

Start eens op van de XP cd, ga naar de repairconsole en voer daar een chkdsk /r en een fixmbr uit.

Helpt dit niet, zal het een repairinstallatie moeten worden, blijft alles erop alleen zul je alle veranderede systeeminstellingen weer moeten instellen en alle upgrades moeten downloaden.

Indien het een registerprobleem is kun je dit ook proberen.

Zover kom ik helaas dus niet eens......:(

Je dient met een opstartbare XP cd op te starten, dat kan altijd als de cdrom als eerste in de bios staat om van op te starten.

Je dient met een opstartbare XP cd op te starten, dat kan altijd als de cdrom0 als eerste in de bios staat om van op te starten.

Bedankt voor je reactie.

Ik heb voor de zekerheid nog even naar mijn BIOS instellingen gekeken en daar staat inderdaad mijn DVD-ROM speler als eerste boot-device. Op een gegeven moment krijg ik ook de melding "Press any key to boot from CD", maar vervolgens kom ik dus weer in het scherm waarbij ik een keuze moet maken hoe ik wil opstarten (veilige modus, terug naar eerder versie, etc.).

Het vervelende is alleen dat ik de keuze niet kan wijzigen en hij dus daarna automatisch kiest voor normaal opstarten. Daarna komt het "laad-balkje" in beeld en krijg ik een blauw scherm en begint het feest weer van voren af aan.

Gr,
Peter

Dan druk jij denk niet (snel genoeg) op die "any key", want als je dat wel doet, krijg je never die mogelijkheden te zien welke opstartopties je hebt, maar begint de CD bestanden te kopieren.

Dan druk jij denk niet (snel genoeg) op die "any key", want als je dat wel doet, krijg je never die mogelijkheden te zien welke opstartopties je hebt, maar begint de CD bestanden te kopieren.

Pasja,

dank voor je reactie.

Ik druk toch echt binnen de 5 seconden (hij telt af) op een key, maar toch komt ie op het scherm dat ik eerder beschreef. Het lijkt of mijn pc niet reageert op mijn toetsenbord, maar zoals ik eerder meldde heb ik ook al een ander toetsenbord ingeplugd maar ook dat mocht niet baten. Ik kon trouwens ook gewoon mbv mijn toetsenbord in de BIOS komen.

Denk dat de/een recovery cd wordt gebruikt en geen volledige XP SP2 cd.

Lange Pier,

je hebt gelijk. Het blijkt inderdaad een recovery CD te zijn en geen volledige versie. Ik had deze CD van een collega geleend, want helaas kan ik mijn eigen (originele) CD nergens meer vinden. Maar als ik het goed begrijp moet ik dus proberen om van iemand een CD te lenen met de volledige versie van win XP zodat ik in recovery/repair mode kan komen?

Ik ga morgen direct even proberen of ik van iemand zo'n CD kan lenen.

Gr,
Peter

Helaas is het nog steeds niet gelukt.

Ik heb een Windows XP professional CD gebruikt, maar ook daarmee lukt het me niet om in recovery modus te komen. Ik blijf steeds maar in hetzelfde menu terechtkomen waarbij ik een keuze moet maken hoe ik wil opstarten. Hij kiest vervolgens automatisch voor "normaal opstarten".

Iemand een idee wat ik fout doe of wat ik nog kan proberen?

Je dient echt de bij de bootsequence de cdrom als eerste te zetten en het dient een opstartbare cd te zijn, meer smaken zijn er niet.

Bedankt voor je reactie.

Ik heb voor de zekerheid nog even naar mijn BIOS instellingen gekeken en daar staat inderdaad mijn DVD-ROM speler als eerste boot-device.

Volgens mij heeft ie dat al. Maar hij geeft nu al meerdere malen aan problemen te hebben met het selecteren van opties. Press any key werkt niet als hij de pc opstart waardoor hij dus automatisch weer doorgaat naar opstarten van de harde schijf. Dat heeft dus niet meer met de instellingen voor boot priority te maken.

Gebruik je een usb of Ps/2 toetsenbord?

D2Freak,
bedankt voor je reactie. Ik gebruik een USB toetsenbord. Ik heb hetzelfde ook met een ander toetsenbord geprobeerd, maar dan lukte het alsnog niet om een andere optie te kiezen.

Gr,
PW

En door middel van de F8 toets kun je ook niet kiezen voor veilige modus?

Dus na het piepje van de bios en na de geheugen check even op F8 blijven drukken...

Hoi !

Als je in je bios kunt komen werkt je toetsenbord dud wel !

Ga in het bios naar de boot-sector en laat alleen: CD/DVD-speler" staan als opstartmogelijkheid.

Werkt het nu ?

Zo nee, download je hier: www,bootdisk.com de 6 juiste floppy's voor je Windows-versie en start daarvan op; zo kun je ook de reparatie-console uitvoeren.

Greetz,

Harry.

Laatst bewerkt:
En door middel van de F8 toets kun je ook niet kiezen voor veilige modus?

Dus na het piepje van de bios en na de geheugen check even op F8 blijven drukken...

Sorry voor de late reactie. Het lukt helaas ook niet om via de F8-methode in veilige modus terecht te komen :(.

Hoi !

Als je in je bios kunt komen werkt je toetsenbord dud wel !

Ga in het bios naar de boot-sector en laat alleen: CD/DVD-speler" staan als opstartmogelijkheid.

Werkt het nu ?

Zo nee, download je hier: www,bootdisk.com de 6 juiste floppy's voor je Windows-versie en start daarvan op; zo kun je ook de reparatie-console uitvoeren.

Greetz,

Harry.

Harry, klopt mijn toetsenbord werkt gewoon.

Ik heb geprobeerd om alleen de CD/DVD-speler te laten staan in de BIOS, maar helaas verandert dat niks.

Ik heb geen floppydisk in mijn pc dus opstartdiskettes gebruiken gaat niet lukken (tenzij ik een externe floppydisk zou aansluiten). Ik zag dat er ook een mogelijkheid was om via een USB-device te booten. Wellicht dat dat nog een laatste strohalm is?

PW

Hoi !

Goede mogelijkheid, maar: moet je wel een bootable USB-stick hebben, incl, een programma waar je wat aan hebt.

Ik heb hier wel een bootable USB-stick met XP, maar als je die nog moetmaken hen je een andere PC ter plekke nodig.

Evt. kan ik je wel een link geven.

Je kunt ook even met die systeemkast langs komen; je woont in Dordt, toch ?

Morgen zit ik stampvol, maar dinsdag a.s. geen probleem (althans nu nog niet; in het week-end staat m'n telefoon uit !).

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan