PC start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Toedeloe

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2005
Gisterenmorgen en deze morgen kom ik het volgende tegen: Bij het opstarten van mijn PC verloopt alles normaal tot wanneer het logo van Windows XP op het scherm verschijnt. Dan echter blokkeert de PC. Normaal lopen dan in de rechthoek onder het logo 3 blauwe balkjes van links naar rechts. Dat gebeurd uiteraard niet! Er gebeurt niets meer. Bij het heropstarten laat mijn PC dan de keuze tussen: normaal starten - in veilige modus starten - starten met de laatst gekende goede configuratie - .... Start ik in veilige modus dan wordt er weer niet opgestart: ik krijg een zwart scherm met in de linkerbovenhoek een knipperende cursor. Na enkele keren proberen via de normale procedure startte de PC dan wel op. In de loop dan de dag doet dit verschijnsel zich evenwel niet meer voor en start de PC gewoon op. Kan iemand mij zeggen wat er hier aan de hand is? Ik heb reeds in het forum gezocht naar oplossingen voor dit probleem maar niets gevonden. Heb ik soms verkeerd gezocht? Bedankt alvast voor de tips. (De oorspronkelijke bijlage was te groot, vandaar deze aanpassing. Verder zijn er nog 232,9 GB Harde Schijf - Netwerk vermeld Bluetooth Modem(s) - USB 2.0 aansluitingen, ...)

Bijlagen

• PC.pdf
    PC.pdf
    62,7 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
Reparatie Windows

Heb je nog een installatie cd van windows? Hiermee kun je je een reparatie of een her installatie doen.:thumb:Als je die niet meer hebt kun je een bootable cd branden met xp recovery centrum erop.(ik weet ff niet waar je dat kunt downloaden:confused:)

Ik heb inderdaad de installatie CD (XP Prof). Wil je nu zeggen dat ik XP opnieuw moet (her)installeren bovenop de bestaande installatie? Ik heb ondertussen een controle gedaan van mijn harde schijf (met de ingebouwde Windows schijfcontrole) en er werden geen fouten op gevonden. (Ik dacht dat het misschien daaraan gelegen was).

;je moet bij het welkom scherm op r drukken en dan kom je bij het recovery scherm. dan moet je het aantal installaties invullen en het administrator ww invullen
als je die niet weet is het waarschijnlijk blanco dus niks invullen. hierna kom je in een commando scherm. Schijf repareren: commando Fixboot [de partitie waar windows op staat, meestal C ] en dan Y van Yes. Schijf controleren: Chkdsk [station die je wil checken]

als dit niet wil moet je een installatie over de oude doen, maar dan is je virusbescherming wel weg.
Dat moet zo: gewoon beginnen met de installatie vanaf de cd, en na de licentie overeenkomst kun je kiezen voor complete installatie en repareer instalatie. Als dat er niet staat NIET verder gaan want dan ben je de bestanden kwijt. ;)

Bedankt, Ricky14, voor de raadgeving en uitleg. Morgen probeer ik en ik hou je op de hoogte.

Als je de pc krijgt opgestart:
run
msconfig
enter
boot.ini
vink aan:

/sos
Gebruik de schakeloptie /sos als u de namen van de stuurprogramma's wilt weergeven terwijl deze worden geladen. Standaard worden in het scherm van het laadprogramma voor Windows alleen voortgangspuntjes weergegeven. Gebruik deze schakeloptie in combinatie met de schakeloptie /basevideo om vast te stellen welk stuurprogramma een fout veroorzaakt.
Klik voor meer informatie op het volgende artikelnummer in de Microsoft Knowledge Base:
99743 (http://support.microsoft.com/kb/99743/ ) Doel van het bestand Boot.ini in Windows 2000 of Windows NT

/bootlog
Met deze schakeloptie wordt logboekregistratie bij opstarten ingeschakeld. De vermeldingen worden vastgelegd in een bestand met de naam systeemhoofdmap\Ntbtlog.txt. Raadpleeg de Help bij Windows voor meer informatie over logboekregistratie bij opstarten.

/basevideo
Met de schakeloptie /basevideo wordt de VGA-modus met een resolutie van 640 x 480 en 16 kleuren geforceerd door een videostuurprogramma te laden dat compatibel is met alle videokaarten. Gebruik deze schakeloptie om de computer te kunnen opstarten nadat u de verkeerde videoresolutie of vernieuwingsfrequentie hebt gekozen. Gebruik deze schakeloptie in combinatie met /sos. Als u een nieuw videostuurprogramma installeert en het stuurprogramma niet juist werkt, kunt u deze parameter gebruiken om het besturingssysteem te starten. Vervolgens kunt u het betreffende videostuurprogramma verwijderen, bijwerken of vervangen.

Bron:http://support.microsoft.com/kb/833721/nl

Klik op toepassen en herstart de pc.
Zoek via zoeken naar Ntbtlog.txt en kijk wat daar voor 'n evt. foutmeldingen worden weergegeven!
Heb je recent een nieuw stuurprogramma geïnstalleerd?
Vink naderhand deze opties weer uit!

Laatst bewerkt:
Ik heb geprobeerd wat Ricky14 voorstelde maar zonder resultaat. Heb dan gedaan wat MikZjegger voorstelde maar: hoe kan ik zien welke foutmeldingen worden weergegeven? Het lijkt allemaal zo goed op elkaar. Ik heb alleen vastgesteld dat er drivers zijn die opstarten maar dat er ook drivers zijn die hij niet"kan" opstarten (o.a. als ik het goed heb van de floppydisk - maar die heeft mijn toestel uiteraard niet meer).

Heb je recent nieuwe software/drivers geïnstalleerd of drivers ge-update?
Plaats anders 's een kopie van je Ntbtlog.txt in je thread.
Heb je trouwens al 's in de logboeken gekeken naar foutmeldingen?
run
eventvwr.msc
Controleer systeem én toepasingen

Het volgende werd de laatste tijd geïnstalleerd: 1. Photocopier v3.04 en 2. A-Squared Anti-Malware. Zou het daarmee te zien kunnen hebben? Ik heb een paar dagen geleden, omdat ik nog "Foto's op TV" wil installeren, een herstelpunt gemaakt maar dit herstelpunt is nergens te vinden. Raar of normaal? De raadpleging van het logboek: ik stel vast dat en/of bij "systeem" als "toepassingen" soms ofwel een fout (rood) ofwel een waarschuwing (geel met uitroepteken) staat. Ben nu aan het uitzoeken of dit verband houdt met het niet opstarten. Ook heb ik, toen alles nog goed liep, een image van de HD gemaakt met "Acronis True Image Home 2009". Misschien kan ik (proberen) deze image terug te zetten? Alle raadgevingen zijn uiteraard meer dan welkom. Bedankt voor de moeite. (Deze morgen startte mijn PC normaal op!)

Als je een vrij recente image heb zou ik die terugzetten als de problemen zich blijven voordoen,als dat je probleem niet oplost zou je naar 'n hardwarematige oorzaak moeten zoeken,overigens een uitstekend back-up programma heb ikzelf ook en ben daar heel tevreden over!

Mijn probleem geraakt maar niet opgelost. Ter verduidelijking moet ik nog zeggen dat, wanneer de PC blokkeert na het verschijnen van het Windows-logo met onderaan de rechthoek, dat logo niet helder maar zeer dof of mistig op mijn scherm staat. Ook gebeurt het nu soms dat de 3 blauwe balkjes zich wel een tweetal keer van links naar rechts verplaatsen (in die rechthoek) maar dan plots in het midden blijven staan en hop, dat is dan weer een blokkering.
Een hardwarematige fout of oorzaak? Zou het kunnen dat die ligt bij mijn HD? Wie kan me raad geven? Zou het plaatsen van een neiuwe HD een oplossing zijn? Een hersteller suggereerde dat als oplossing. Heeft hij gelijk? Wie helpt mij verder?

Ik zou dat photocopier 's deïnstalleren daar is misschien 'n driver meegekomen die 't probleem veroorzaakt,je zou jezelf moeten afvragen of 't probleem begonnen is nadat je dat programma hebt geïnstalleerd.

Ik heb Photocopier verwijderd: geen verandering. Nu komt nog bij dat mijn PC, nadat het starten (bijna) lukt na herhaalde opstartpogingen, de muisaanwijzer blokkeert en ik dus weerom opnieuw kan beginnen. Ook gebeurt het nu dat, na het afsluiten door 5 sec op de starttoets te drukken, de PC in standby overgaat en het beroeren van een toets voldoende is om hem (weer) te starten. Maar weerom met hetzelfde scenario. ik vraag me werkelijk af of ook een technische dienst er een oplossing voor weet. Misschien doe ik hem beter binnen bij een hersteller.

Als je nu 's wat meer vertelt over je pc,hoe oud is de hardware die erin zit e.d.
Je moet er van uitgaan dat 'n harde schijf gemiddeld 5 jaar meegaat,dat je CMOS-batterij óók een keer leegraakt en dus de pc kuren kan gaan vertonen bij opstarten als dit 't geval is.Als 't voortgangsbalkje bij opstarten blijft steken 't meestal 'n probleem met 't laden van een driver is,kortom aan de hand van deze dingen zou je een inschatting kunnen maken wat er evt. aan de hand zou kunnen zijn.
Nog even over dat A-Squared Anti-Malware,de reviews over dit product zijn niet al te best het schijnt ook goede programma's te blokkeren.

Allereerst: een grote "bedankt" voor alle raad die je tot nu toe gegeven hebt. In bijlage stuur ik je de specificaties van mijn PC. Hij is een 3-4 tal jaren oud: het is een erfstuk gekregen van de vorige eigenaar. Het besturingssysteem dat erop staat is wel degelijk mijn gekochte versie "XP Prof" en niet XP-Home. A-Squared Anti Malware is reeds verwijderd. Hoe kan ik eventueel controleren welke driver de boosdoener is? Hoe kan ik controleren of ev de batterij leeg is? Ook staat op mijn PC "PCWizard 2008" en Everest home maar daar kan ik niet zo goed mee overweg. ("Mijn" Engels is bvb niet wat het zou moeten zijn!) Alvast bedankt en ik hoop dat je mij kan helpen.

Laatst bewerkt:
Als de batterij leeg of bijna leeg is krijg je meestal een waarschuwing tijdens de boot in 't bootscherm maar dat gaat vrij snel en als je er niet op let mis je die mededeling waarschijnlijk,een andere mogelijkheid is dat als je iets in de bios verandert(b.v. de opstartvolgorde) de BIOS die instelling niet bewaart.Zet je nu het cd/dvd-romstation als eerste opstartmedium (willekeurige cd erin) en hij probeert niet op te starten van de cd,ongeacht of deze bootable is of niet,dan is je batterij waarschijnlijk leeg,want normaliter krijg je dan de melding "bootfailure,kan niet opstarten van cd"of iets dergelijks.
Je drivers zou je 's kunnen updaten bij de desbetreffende fabrikanten daar zijn ook programma's voor die dat voor je doen of uitzoeken welke drivers out of date zijn,zal 's ff voor je kijken en kom hier nog op terug.
Kijk ff hier je hoeft niet alles meteen te downloaden maar je kunt wel een rapport bekijken welke drivers out of date zijn,zelf gebruik ik een betaald programma daarvoor,ik zou vóór je drivers evt.update wel ff eerst een systeemherstelpunt maken!
We horen 't nog wel.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reactie. Een vraagje: ik paste mijn vorig bericht (12.08) rond 13 u aan
met een als bijlage een pdf-document met de specificaties van mij PC. Dat bericht kan ik nu niet terugvinden. Heb jij dat pdf-document kunnen lezen?

Nee de bijlage staat er niet bij,maar dat is niet zo erg,en over Everest Home als je bij Bios kijkt zie je daar de BIOS-versie staan met een release datum,die datum zegt iets over de ouderdom van de hardware(als de BIOS niet geflasht is)
Bij motherboard staat de versie en vendor als je dat doorgeeft is genoeg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan