PC start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

remcotimmer

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2012
Help!
Mijn PC start niet meer op. Zodra ik hem aanzet word de schijf niet herkent en loopt de PC direct vast (Zie afbeelding)

Ik kan niet meer met F10 in de bios komen en er gebeurt helemaal niks meer. Als ik de harde schijf loskoppel, kan ik wel in de bios komen.
Ik heb de interne harde schijf uit mijn media speler aangesloten en daar loopt hij niet mee vast.
Dus het lijkt aan de schijf te liggen, denk ik. Hij herkent hem niet en loopt er ook nog eens op vast.
Is mijn harde schijf overleden?? Er staat nog wel hele belangrijke bestanden op, die ik echt niet kwijt wil.

Na het aanzetten van de PC maakt de schijf wel de geluidjes, die hij volgens mij hoort te maken. En het lampje op de pc licht gewoon op.

Kan iemand mij adviserem, hoe ik in ieder geval mijn bestanden van de schijf kan halen?

Groetjes Remco

Bijlagen

• 2012-06-10 23.51.22.jpg
    2012-06-10 23.51.22.jpg
    88,8 KB · Weergaven: 67
Hallo Remco. Geen paniek. Je kunt diverse dingetje proberen. En er zijn nog vaak nog wel andere oplossingen. Maar Klik hier eerst eens en lees eens op je gemak eerst alles eens door en ga dan over tot actie. Wat is je systeem eigenlijk. Heb je wat meer, zodat helpers je nog beter kunnen helpen. ;)

Hallo Remco en welkom op het Helpmij.nl forum.
Als ik een harde schijf heb die het niet doet dan sluit ik die aan op een externe adapter, dan hoeft die niet in een behuizing. Zoals hier: http://www.advertentiezoeker.nl/?q=...trl=0&wg=datum&hrbr=&prv=&as=&pmin=&pmax=&uz=

Bijvoorbeeld: http://computer.marktplaza.nl/hardeschijven/All-in-1-HDD-DOCKING-USB-SATA-IDE-21619477.htm

En: http://computer.marktplaza.nl/harde...DE-adapter-voor-25-35-525-en-Sata-8217744.htm

Je hebt ze vast al heel goedkoop en zijn altijd wel ergens handig voor.

Het ligt wel eens aan de stekker, dus kijken of alles goed vast zit en bij IDE of de schijf goed staat ingesteld. Dat wil zeggen: Als "master" (MA) met de jumper en aangesloten aan het kortere einde van de lintkabel. Als je de harde schijf er uit hebt, bekijk dan kritisch de printplaat aan de beide kanten of daar niet iets afwijkends aan te zien is, een breukje in een soldering of een chip met een gesmolten plekje. Het is nog mogelijk om een zelfde harde schijf te zoeken met bovengenoemde Advertentiezoeker.nl en de printplaat om te wisselen. Verder zijn er bedrijven die de bestanden van kapotte schijven kunnen kopiëren na deze te hebben gedemonteerd. Het laatste is wel erg duur. Je kan dat vinden met het zoekbegrip "datarecovery."

Hoi,
de bestanden kun je er wss afhalen met HirensBootCd, daar zit tevens de brandsoftware bij om de ISO te branden.
Als je schijf niet gevonden wordt dan kan dat natuurlijk niet.
Ik zag op je screenshot dat er in het Bios geen drive wordt gevonden, kun je eens kijken wat er bij de bootopties ingesteld staat? Slaat je Bios de veranderingen wel op?
Kijk ook eens naar de systeemtijd en de datum in je Bios, als die niet kloppen moet je de CMOS-batterij (CR2032)vervangen.

Laatst bewerkt:
Hoi, Je zou zeggen dat het aan het data kabeltje kan liggen. Voeding lijkt wel ok.
Probeer eens met de data kabel in een ander slot op het moederbord, of met een andere kabel?
Moet als vanzelf in en er uit gaan, maar ze zijn wel kwetsbaar - vooral de eerste generatie sata kabels naar mijn ervaring. Dus voorzichtig monteren..

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb een HDD usb dock besteld, deze komt morgen binnen. Hopen dat ik hiermee op de schijf kan komen.
De bekabeling werkt wel als ik een andere schijf aansluit en ook op het DVD station.
Als ik de schijf in mijn Media speler aansluit, start de media speler wel op, maar kan niks lezen. De PC start gewoon niet door als de schijf is aangesloten en loopt direct vast. Dat vind ik het vreemde eraan. Als hij hem alleen niet zou herkennen, dan zou je toch een foutmelding moeten krijgen?

Het is een Compaq PC uit 2010, met een Seagate 500 GB harde schijf

Kan ik veilig het printplaatje losschroeven?? Om de andere kant te bekijken. De kant die ik kan zien, ziet er wel netjes uit.
(printplaat van de harde schijf bedoel ik dan)

Hallo Remco en welkom op het Helpmij.nl forum.
Als ik een harde schijf heb die het niet doet dan sluit ik die aan op een externe adapter, dan hoeft die niet in een behuizing. Zoals hier: http://www.advertentiezoeker.nl/?q=...trl=0&wg=datum&hrbr=&prv=&as=&pmin=&pmax=&uz=

Bijvoorbeeld: http://computer.marktplaza.nl/hardeschijven/All-in-1-HDD-DOCKING-USB-SATA-IDE-21619477.htm

En: http://computer.marktplaza.nl/harde...DE-adapter-voor-25-35-525-en-Sata-8217744.htm

Je hebt ze vast al heel goedkoop en zijn altijd wel ergens handig voor.

Het ligt wel eens aan de stekker, dus kijken of alles goed vast zit en bij IDE of de schijf goed staat ingesteld. Dat wil zeggen: Als "master" (MA) met de jumper en aangesloten aan het kortere einde van de lintkabel. Als je de harde schijf er uit hebt, bekijk dan kritisch de printplaat aan de beide kanten of daar niet iets afwijkends aan te zien is, een breukje in een soldering of een chip met een gesmolten plekje. Het is nog mogelijk om een zelfde harde schijf te zoeken met bovengenoemde Advertentiezoeker.nl en de printplaat om te wisselen. Verder zijn er bedrijven die de bestanden van kapotte schijven kunnen kopiëren na deze te hebben gedemonteerd. Het laatste is wel erg duur. Je kan dat vinden met het zoekbegrip "datarecovery."

Ik heb de USB docking besteld. Hopen dat ik zo de schijf nog kan benaderen. De geluidjes van de schijf klinken gewoon, zoals ze horen te klinken.
Ik heb ook even gezocht op bedrijven die een data recovery kunnen uitvoeren. Dat is idd peperduur, maar als het niet anders kan heb ik dat er wel voor over.
Heeft er iemand ervaringen met zo'n bedrijf??

Ik zou het printplaatje vooral NIET los schroeven: Je verziekt daarmee elke garantie die je nog hebt.
Op de website van Seagate kan je aan de hand van het serienummer van de schijf zien of het 1 jaar of 3 jaar garantie is.
Het feit dat de PC vastloopt en niet meteen de foutmelding "No OS found" geeft, kan wel duiden op dat je schijf nog extern te bekijken is.

Ik raad sowieso aan om de tip van Mik Zjegger op te volgen:
Hoi,
de bestanden kun je er wss afhalen met HirensBootCd, daar zit tevens de brandsoftware bij om de ISO te branden.

Start via de CD op en kies dan voor Mini XP.
Daar kan je snel zien of er nog hoop is voor je harde schijf.

Ik zou het printplaatje vooral NIET los schroeven: Je verziekt daarmee elke garantie die je nog hebt.
Op de website van Seagate kan je aan de hand van het serienummer van de schijf zien of het 1 jaar of 3 jaar garantie is.
Het feit dat de PC vastloopt en niet meteen de foutmelding "No OS found" geeft, kan wel duiden op dat je schijf nog extern te bekijken is.

Ik raad sowieso aan om de tip van Mik Zjegger op te volgen:

Start via de CD op en kies dan voor Mini XP.
Daar kan je snel zien of er nog hoop is voor je harde schijf.
Ik kan wel booten vanaf CD, maar zodra ik de schijf aansluitloopt de pc vast op het eerste scherm. Dus die optie word lastig.

Loopt je pc ook vast als je boot van CD en de defecte harddisk aansluit op een andere sata poort?

Solaris;453790Ja zei:
Loopt je pc ook vast als je boot van CD en de defecte harddisk aansluit op een andere sata poort?

Ja, zodra die aangesloten is, loopt ie direct vasta op het beginscherm. En dan lukt booten van CD dus ook niet.

Je hebt een USB Dock onderweg, dus dan kan je de schijf aansluiten zodra Mini XP is opgestart.

Je hebt een USB Dock onderweg, dus dan kan je de schijf aansluiten zodra Mini XP is opgestart.

Als het goed is komt de USB dock morgen binnen. Dan ga ik gelijk aan de slag met Mini XP.
Hartelijk dank alvast voor de tips. Ik laat het morgen horen.

De USB dock is binnen. Windows herkend de dock wel maar de schijf niet. Zometeen even cd'tjes kopen om HirensBootCd op te branden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan