PC start niet op

lady42

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2007
PC wil niet meer opstarten, ik krijg wel een melding dat de HD corrupt is en dat ik op F1 moet klikken en dan kom ik in de BIOS en daar is tie niet zichtbaar. De HD heb ik aan mijn andere PC gehangen en daar is tie gewoon benaarderbaar en kan ik gewoon alles zien wat er in staat en in Computerbeheer staat dat de HD healthy is. Dus waarom wil die PC dan niet opstarten?

Beste lady42,

Wat vervelend dat de pc niet opstart, maar er is goed nieuws: aangezien de harde schijf in een andere pc wel gewoon benaderbaar is en als 'healthy' wordt gezien, is je data veilig en is de schijf zelf hoogstwaarschijnlijk niet de boosdoener!

Dat de schijf in de BIOS van je eigen pc helemaal niet zichtbaar is, wijst op een fysiek verbindingsprobleem tussen de harde schijf en het moederbord.

Je kunt de volgende stappen aflopen om dit uit te sluiten en op te lossen:

1. Controleer of vervang de SATA-datakabel: Dit is de meest voorkomende oorzaak. Het platte kabeltje tussen de harde schijf en het moederbord kan een kabelbreuk hebben of net niet lekker meer in de poort klikken. Probeer deze goed aan te drukken of vervang hem door een andere kabel (bijvoorbeeld degene die je gebruikte bij het testen op de andere pc).
  2. Wissel van SATA-poort: Prik de SATA-datakabel eens in een ándere poort op je ASUS H110M-K moederbord. Het komt wel eens voor dat een individuele poort op een moederbord de geest geeft.
  3. Controleer de stroomtoevoer: Kijk of de bredere stroomstekker vanuit je BeQuiet voeding goed in de harde schijf zit. Probeer voor de zekerheid eens een andere vrije stroomstekker van diezelfde voeding op de harde schijf aan te sluiten.
  4. BIOS Reset (Clear CMOS): Heel soms loopt de BIOS vast op aangesloten hardware. Waarschuwing vooraf: haal altijd eerst de stroomstekker helemaal uit de pc! Haal daarna het platte, zilveren knoopcelbatterijtje op het moederbord er voor 5 minuutjes uit en plaats het weer terug. Let op: als je dit doet, moet je daarna de datum en tijd in de BIOS wel even opnieuw instellen.
Aangezien je de schijf al succesvol aan een andere pc hebt gehangen, gaat het controleren van deze kabels je zeker lukken. Grote kans dat het met een kabel- of poortwissel verholpen is. Succes!

Misschien een vuil of los contactje.
Sluit hem weer eens aan in de originele PC en kijk wat er dan gebeurt.

Inmiddels lijkt het er op dat de HDtoch niet goed zie Plaatje, hoewel die in computermanagment nog steeds heathy is.

Untitled.png

Beste lady42,

Dat plaatje is heel verhelderend en verandert de situatie volledig. De melding die je ziet is een zogenaamde S.M.A.R.T.-waarschuwing. Dit betekent dat de harde schijf zelf aan Windows heeft doorgegeven dat hij interne fouten heeft ontdekt en op het punt staat om definitief te stoppen.

Dat Schijfbeheer ("Computermanagement") toch nog "Healthy" aangeeft, komt omdat die alleen kijkt of de partities op dit moment nog leesbaar zijn. De Windows-foutmelding kijkt echter dieper naar de hardware. De schijf is dus helaas echt aan het overlijden en dat verklaart ook waarom je eigen BIOS hem soms niet meer herkent.

Mijn dringende advies:

1. Stop direct met testen: Hoe langer de schijf draait, hoe groter de kans dat hij definitief vastloopt.
  2. Back-up: Nu je de schijf nog aan die andere pc hebt hangen, kopieer direct je allerbelangrijkste foto's en documenten naar een USB-stick of de cloud. Probeer geen hele mappenstructuren te kopiëren, maar focus op de losse bestanden die je echt niet kwijt wilt.
  3. Vervangen: De schijf is onbetrouwbaar geworden. Gezien je moederbord (de ASUS H110M-K) is dit hét moment om de oude harde schijf te vervangen door een SATA SSD. Je pc zal daarna vele malen sneller opstarten en werken dan je gewend was.
Mocht je hulp nodig hebben bij de keuze voor een nieuwe SSD of het opnieuw installeren van Windows, laat het dan gerust weten!

De hd zit weer in de andere PC en weer hetzelfde probleem, dus heb ik de PC opgestart met de windows cd en in de bios gekozen voor opstarten met de CD en toen starte di verder normaal op. ook staat de hd weer in de bios

Beste lady42,

Het is fijn dat de schijf weer even in de BIOS verschijnt, maar wees heel voorzichtig: dit is helaas schijnveiligheid.

Een S.M.A.R.T.-melding is een mechanische waarschuwing die vanuit de hardware van de schijf zelf komt. Zo'n melding verdwijnt niet door een herstart; het geeft aan dat de schijf fysiek op zijn laatste benen loopt. Dat hij nu weer even zichtbaar is, is een geluk bij een ongeluk, maar het kan ook betekenen dat hij er over 5 minuten alsnog definitief mee stopt.

Mijn dringende advies voor nu:

• Grijp deze kans: Gebruik dit moment dat de schijf benaderbaar is alleen voor het maken van een back-up. Kopieer direct je belangrijkste bestanden naar een externe schijf of USB-stick.
  • Geen reparaties: Ga niet proberen Windows te herstellen of de schijf te 'repareren'. Elke handeling die de schijf nu moet verrichten is een risico.
  • Vervangen: Zodra je data veilig is, moet deze schijf echt de prullenbak in. Hij is onbetrouwbaar geworden en zal je op korte termijn weer in de steek laten.
Succes met het veiligstellen van je bestanden nu het nog even kan!

Wat wil je nu met post 7 zeggen? Het probleem is bekend en herhalen heeft weinig zin. Je zult actie moeten ondernemen en de bestanden veilig stellen (zie post 6). Mogelijk kun je met CrystalDiskInfo nog de gezondheid van de schijf controleren.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan