PC start niet: zwart/gele kabel los: dan wel...en nu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Danoon83

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2009
Ik heb een PC gekregen. Een ruil voor een woezel&pip bankje voor die man zijn dochter (wij maken dit bankje voor hem).

De pc stond bij die man op zolder; een P4 met vrij veel geheugen etc etc: een ex-gamers kanon. Ideaal voor mijn vriendin om haar grafisch vormgeven op uit te oefenen.

Eenmaal bij hem van de zolder getoverd start de pc niet op: deksel eraf: kijken wat gebeurt: het rode stroom ledje brand; duw je op de aanknop dan krijgt hij een klein stroompiekje: ventilator verschiet een beetje en hij doet verder niets.

Alles al losgehaald: andere voeding: mocht allemaal niet baten.

Toevallig eens die vierkant stekker met alleen zwarte en gele draadje van het moederbord losgetrokken: hij start...maar verder kan ik er niet veel mee.

M.a.w. ergens in het moederbord geeft iets, wat???, sluiting ofzo welke stroom krijgt van deze draad. Kan iemand mij vertellen of dit te repareren of maken is? Of is gewoon simpelweg het moederbord kaduuk... :o

hallo , ik denk zelf dat je voeding ergens sluiting heeft , tot hoever start die computer op als je die stekker eruit hebt ? geeft die beeld zojah tot waar ? groetjes tattooboy

misschien had die andere voeding ook al problemen kan toch ook dat weet je niet hij zegt niet of het een nieuwe of een oude voeding was en wat voor soort voeding ,

Die oude voeding is een werkende voeding. Komt gewoon van een buiten gebruik gestelde pc af.

Als ik hem op start, zonder de zwart/gele vierkant geblokte kabel (PIV kabel, heet dat ding zo?) aangesloten dan krijg ik geen beeld: de voeding loopt, de ventilatoren lopen, maar volgens mij verder niet veel (beetje moeilijk te controleren).

Met de PIV? kabel aangesloten doet hij dus werkelijk niets: zelfs de voeding gaat dan niet van start.

Maar als ik zelf moet redeneren: de zwart gele kabelset is de +12V: een deel van het moederbord krijgt zonder de bovengenoemde stekker dus géén 12V, waaronder denk ik de videokaart...dus wel logisch dat ik geen beeld krijg.

Maar is het te verhelpen?

Die vier polige zwart gele stekker is voor de processor niet de videokaart. Zie je geen vreemde dingen op het moederbord? Bol staande condensatoren bijvoorbeeld.

PIV = P4, dus inderdaad voor de CPU. Als de CPU geen spanning krijgt houdt het feest gauw op. Je zei dat alles voor het verplaatsen nog wel werkte, haal anders de coolfan er eens voorzichtig af en kijk of de CPU nog goed in de socket zit.

Oei, dat gaat lastig worden: ik heb wel het hele koelblok eraf gehad om te kijken of daar iets mis was, maar daar viel niet veel te zien (oppervlakkig). Onder dat koelblokr; dat zwarte plaatje waar het koelblok op rust, is de CPU?

Hoe krijg ik die los?

Jullie denken dus misschien aan sluiting bij de CPU; misschien wel door stof (wat tussen de koelribben zat aardig wat stof).?

Dit is trouwens een P4, kan ik die misschien van mijn oude P4 erin plaatsen om te testen? En die pasta (ja ik heb gegoogled :-) Moet die ook perse opnieuw aangebracht worden?)

Laatst bewerkt:
Als die dezelfde waarden heeft. Denk om je geheugen(zelfde waarden gelijk P4.
Heb je het batterijtje al nagezien?Misschien leeg,defect.

Aan de zijkant van de socket zit een hefboompje. Deze zit meestal achter een vergrendeling (even iets naar buiten drukken en dan optillen).

Goed, CPU eruit, afstoffen, erin.
Batterijtje vervangen

Het probleem blijft.

Het is zelfs zo dat als ik de pc aan zet zonder die stekker (PIV?) en ik steek daarna die stekker erin; dat slaat gehele pc gewoon weer uit. Dus lijkt mij echt een knap staaltje van kortsluiting...maar waar :shocked:

Nou nee.
Die steker mag je niet zomaar bij steken,als alles al draait.

Is het een P4 met pinnetjes socket 478?
Kijk gewoon voor een anders bordje.
kost je ong 25 euro.

Laatst bewerkt:
Had je nog koelpasta eronder gedaan?
QUOTE=Danoon83;3174153]Goed, CPU eruit, afstoffen, erin.
Batterijtje vervangen

Het probleem blijft.

Het is zelfs zo dat als ik de pc aan zet zonder die stekker (PIV?) en ik steek daarna die stekker erin; dat slaat gehele pc gewoon weer uit. Dus lijkt mij echt een knap staaltje van kortsluiting...maar waar :shocked:[/QUOTE]

Nee, koelpasta heb ik niet vernieuwd; moet er toch nog een keer bij denk ik dan :confused:

Het is geen 478 socket (dat is toch die met 2 pinnetjes minder in één hoek.

Deze heeft middenin een typisch figuurtje vierkant met 1 of 2 extra aan één kant.

Lekker cryptisch, ik weet het :(

maar hoe weet ik zeker dat ik een nieuwe CPU moet? Of bedoel je een nieuw moederbord??

Ik had een P4 775 moederbord.
alles draaide behalve beeld.
dat een schroevendraaier in mijn hand,en rakte per ongeluk een diode(vierkant blokje.)
alles uit,en niet meer draaiend te krijgen.
Einde bord.

als jij een stekker eruit trekt en weer in,kan het niet tegen.
Maar daar heeft koelpasta niets mee van doen,hoor.

Laatst bewerkt:
Nee dat begrijp ik allemaal, maar volgens mij begrijp je mijn verhaal niet:

Hij deed al niets toen ik hem kreeg; dat staat los van het terug steken van die stekker of niet: de hele pc doet niets, pas als ik die stekker (waarvan ik nog steeds niet weet wat de naam is) loshaal, en ik druk dan op de aan-knop; dán pas begint de pc te draaien, ofwel: dan gaat de voeding aan en de cpu koeler en alles. Alleen zover ik weet gebeurt er dan niets meer: ik hoor geen verder geluiden, dus hij start niet eens op.

Daarom mij eigen conclusie, welke best wel fout kan zijn, dan er iets niet klopt (lees: kortsluiting?) van een onderdeel welke stroom krijgt via de bovengenoemde kabel.

Maar wát dat kan zijn; dát is de vraag. Ik voel er niet veel voor om zomaar klakkeloos een nieuwe cpu erin te gaan leggen of een nieuwe moederboard te kopen.

Weet echt niet wát er nu stuk kan zijn? Want als het niet (makkelijk) op te lossen is gaat de pc gewoon terug.

Met dit probleem hd ik ook te maken.
alleen,als ik het geheugen eruit haalde,kreeg iik een lange piep.
Dus tot zover werktte het wel.

Maar voor jou,als het zo is,kan het het geheugen,processor of bord zijn.
Daar zou je een testkaart voor moeten hebben.
Zo op zich kom je er alleen op as je onderdelen kunt wisselen.
Ik zou zeggen,weg ermee.

Lachen.
Ik heb nu hetzelfde probleem als jij. Met pi4 erin,niets. Gigabyte.
stekkertje er uit ,draaien. stekker erin,,stoppen.
Dus er zit ook bij mij sluiting in het bord.
wordt dus een ""projectje op lange baan""

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan