pc start niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter wapow
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

wapow

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2015
Hallo,
Ik heb een acer veriton l480g mini pc.
Gisteren viel de computer ineens uit en ik dacht dat die gewoon oververhit was ofzo omdat die in een nogal warme ruimte stond. Maar de pc wil nu helemaal niet meer aan er branden geen lampjes niks. Voeding was totaal niet warm en er staat keurig 19v op.
Ik heb de cmos batterij er al uitgehaald en de hele nacht de stroom eraf gehad maar hij doet helemaal niks.
Wat kan het probleem zijn en is dit op te lossen?

Als je zeker weet dat de voeding goed is ( hoe heb je dat getest ? ) dan is waarschijnlijk het moederbord defect.
In geval het geheugen defect zou je dat kunnen verwijderen en nogmaals proberen op te starten..
Als er een pc-speakertje aanwezig is zou je een piep or meerdere piepjes moeten horen....

Het is een externe voeding met een connector die in de computer gaat (net als bij een laptop)
Ik heb gemeten dat daar 19v op staat, zoals ook aangegeven. Verder heb ik hem proberen aan te zetten zonder ram of zonder cpu maar dan ook geen reactie en geen piepjes. (Er zit wel een speakertje in want normaal hoor ik altijd een piep bij het opstarten

Het feit dat een multimeter aangeeft dat er 19V op de voedingsaansluiting staat is slechts een indicatie, dat betekent helaas niet dat je er 100% zekerheid aan kunt ontlenen dat de voeding goed is.
Als de voeding onder belasting de benodigde stroom niet kan leveren zal het systeem dus niet opstarten dus probeer eerst toch een andere voeding.
Met een andere voeding nog geen beweging..? Dan vermoed ik toch het moederbord...:o

Ik heb geen andere voeding om te testen maar eerst staat er 19v op en een 24v ventilator kan er op draaien (was het enige wat ik kon testen) maar op het moment dat ik hem in de computer doe gaat het groene lampje op de voeding uit en is het voltage eraf totdat ik de stekker er opnieuw in doe. Betekent dit dat mijn mobo kaduk is?

Dat klinkt alsof je moederbord een kortsluiting op de voedingsaansluiting veroorzaakt...
Ik stel voor dat je de mini-pc meeneemt naar een lokale computerwinkel en vraagt of ze hem daar testen, dan heb je duidelijkheid waar het inzit.
Ofwel hij doet het daar => jouw adapter / voeding defect
of
hij doet het daar ook niet => moederbord defect.

Laatst bewerkt:
Hallo

"maar op het moment dat ik hem in de computer doe gaat het groene lampje op de voeding uit "

Of defekte voeding of kortsluiting in de p.c.

Een ventilatortje trekt heel weinig stroom.

Zelfs een defekte voeding kan dit meestal nog leveren.

Belast deze met meer vermogen.

Persoonlijk belast ik deze met een paar autogloeilampen 12V in serie van voldoende vermogen.

Een 60W voeding zeker met 40W belasten ... een 90W exemplaar zeker met 50W.

Peter

Ik heb op het moment niet iets wat meer vermogen trekt hier. Ik heb wel gemeten dat er bijna 0 ohm tussen de plus en de min staat. Nu weet ik dus bijna zeker dat het niet
de voeding is want deze heeft het ook altijd prima gedaan en was totaal niet warm toen de pc ermee stopte. Ik heb wel een laptopvoeding geprobeert (90 ipv 135w) maar deze ging ook meteen
uit( ik denk tegen kortsluitingsbeveiliging)
Dus er zit wss ergens kortsluiting. Is dit zelf te maken of moet de pc daarvoor gerepareerd worden?

Als je niet over enige of minimale elektronica-kennis beschikt zou ik hem opsturen naar het Acer reparatie-centrum ( dacht in Den Bosch ) en niet zelf gaan zoeken.
Je hebt ook iets meer dan een eenvoudige multimeter nodig om dit probleem te lokaliseren omdat ik vermoed dat er geen zichtbare schade aan het moederbord is ( brandplek of ontplofte condensator o.i.d. )...

Hallo

"Ik heb wel gemeten dat er bijna 0 ohm tussen de plus en de min staat."

Zeker kortsluiting in de p.c.

Indien je geluk hebt , zit de kortsluiting "slechts" in een van de extra apparaten (harddisk/c.d. romspeler , etc...)

Je zou kunnen proberen om de voedingsconnectoren van de betrokken toestellen af te koppelen , en dan controleren of de sluiting nog steeds aanwezig is ...

Indien deze er dan nog steeds is , is het voor de standaard gebruiker "exit".

Om u dan nog verder te helpen via deze site is niet echt evident , en dan dien ik de betrokken p.c. voor mij te hebben ...

Peter

Ik wil even mededelen dat de pc inmiddels is gerepareerd. Ik ben erachter gekomen dat een van de mosfets doorgebrand was. Deze heb ik vervangen en de pc werkt weer perfect.
Als iemand wil weten hoe ik wist dat het die mosfet was zie volgend filmpje: https://youtu.be/p83LLbSx4WE

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan