PC start pas na +-5x op en crasht regelmatig

Status
Niet open voor verdere reacties.

Enrico79

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2006
Het lijkt wel of mijn systeem eerst warm moet worden voordat hij eindelijk redelijk werkt.
De eerste 2x komt meestal niet eens het windows logo tevoorschijn, maar crasht ie al daarvoor. Vaak een bluescreen met IRQ_not_equal_or_less bla bla. driver atapi.sys zag ik de laatste tijd regelmatig voorbijkomen. Daarna blijft een keer hangen bij het windows logo, daarna boot ie door. Ik log dan in in windows waarna hij meestal binnen 5minuten nog 2x crasht....Daarna gaat het wel weer een tijdje goed.

Het gaat niet goed als ik begin te downloaden met b.v. grabit vanaf een nieuwsgroup.
Dan gaat het eigenlijk meteen mis.

Ik heb bijna alle tools al geprobeerd maar die kunnen geen fout ontdekken in de hardware (hiren's boot cd incl tools, pc check, hd tools, memcheck etc etc) .
Ook heb ik windows al een x opnieuw geinstalleerd. Alle drivers zijn juist geinstalleerd. device manager geeft ook geen foutmeldingen.

Het geheugen, de hardeschijf en de voeding heb ik al vervangen.

Systeem: Jetway moederbord PEA645 P2.66, 1Gb geheugen 2x512 (1x Vdata 333mhz 1x kingston 400mhz), Leadtek 6800LE videokaart, 300W voeding. 2x HD (ATA)

Zou het aan de voeding kunnen liggen dat ie niet genoeg vermogen heeft?
Ik sta nu op het punt om het moederbord, de processor en de voeding te gaan vervangen.

Bedankt.

Gr.

Enrico

Ik ben nog vergeten te melden dat de pc ook vastloopt(en BSOD) in safe mode en tijdens het windows setup.

Gr.

Enrico

meestal werken 2 verschillende merken geheugen niet samen. Hoe werkt het als je 1 x 512 eruit haalt?

Alleen je voeding omwisselen voor een andere heb je nog niet geprobeerd, 300 Watt zegt niet zoveel, het gaat immers om de belastbaarheid aan de secundaire kant, maar als het een B merk of een noname is kun je er van uitgaan dat deze niet voldoende kan ophoesten om het lekker te laten werken.

Ook zou je eens de aansluitingen van de harde schijven kunnen vervangen, de kabels dus.

Voor de rest lijkt het of je alle andere al hebt gekontroleert, en een upgrade is natuurlijk ook nooit weg, mocht je dat financieel trekken.:D

Hallo

Ik zou eens :

De voeding iets minder belasten , en dan kijken of het probleem weg is , zoniet toch vermindert. (1 h.d.d. afkoppelen)

Uiteraard het geheugen nog eens testen d.m.v. "memtest" o.i.d.

300 W is beetje weinig , en vermoed dat deze voeding het niet kan leveren.

Zou persoonlijk dus eerst eens een andere voeding proberen.

Peter

Ik had eerst 512mb geheugen in dit systeem zitten. Deze had ik toen al getest met memcheck en nog tal van andere mem utils. Toch ging ik er vanuit dat de module defect was. Ik heb daarna een nieuwe module gekocht en de oude vervangen. Helaas had ik toen nog steeds last van BSOD. Daarom heb ik hem er nu toch bijgeprikt. De modules lijken het probleem niet te veroorzaken.

De voeding heb ik vervangen voor een ander B merk beide 250/300W.

Als ik aan het gamen ben...schokt de game. FPS lopen dan terug naar 10 en ping gaat naar 500ms. Geluid begint te haperen/clicken.

BTW ik heb de videokaart ook al een keer vervangen voor een Ti4200, dus dit is ook niet het probleem.

Lijkt wel iets met de processor (echter het systeem voltooid gewoon de stresstest)

Gr.

Enrico

Hallo

Zijn de foutmeldingen van in uw 1e post nu weg ??

Memtest geeft geen foutmeldingen ???

Over welk spelletje gaat het ?? (" De game")

Toen je de 2e h.d.d. afkoppelde werden de symptomen minder???

We verdenken een 300 W p.supply als "te licht" , en je vervangt die door een ... (250/300W)

De koeling is toch o.k. ??? c.p.u. , etc.... ???

Peter

Laatst bewerkt:
VDK_P zei:
Hallo

Zijn de foutmeldingen van in uw 1e post nu weg ??
nee
Memtest geeft geen foutmeldingen ???
geen foutmeldingen
Over welk spelletje gaat het ?? (" De game")
CS Source
Toen je de 2e h.d.d. afkoppelde werden de symptomen minder???
Ik heb ze beide afgekoppeld en een andere hd gebruikt
We verdenken een 300 W p.supply als "te licht" , en je vervangt die door een ... (250/300W)
Nee die had ik toevallig nog liggen

De koeling is toch o.k. ??? c.p.u. , etc.... ???
Koeling is o.k. Ik denk dat de voeding, cpu of het moederbord defect is

Peter

Laatst bewerkt:
Hallo

Ik val in herhaling , maar ........

In uw p.c. zit/zat een 300W voeding .

Deze is/was waarschijnlijk te zwak .

Je vervangt deze door een "oud" 250W exemplaar , met piekvermogen 300W .

Je neemt dus uiteindelijk een voeding die nog +/- 50W minder vermogen kan leveren !!

Dan vermeld je zelf nogmaals dat je zelf de voeding verdenkt...

Peter

Ik wilde gewoon testen of de voeding defect was.
Ik had er toevallig nog een liggen dus heb die getest. Dat is al een tijd terug gebeurd.
Echter geen verschil..

wie zegt dat die defect is? Volgens mij levert die gewoon te weinig watt: ter vergelijking: ik heb ook een 300 watt systeem A-merk met daarin: geforce 5200, 1 giga ram, athlon xp 1800+, 1 HD en 1 cd-writer. De 12 volt lijn is nog maar 11.56, wat betekent dat ik op het maximum zit. Jij hebt 2 HD's en een geforce 6800 LE wat toch al zeker 50 watt meer vraagt dan mijn systeem. Kortom: je voeding is te licht: vervang door een 400 watt A-merk(asus ofzo) en probleem zou normaal opgelost moeten zijn.

Ik heb heel mn computer uit elkaar gehaald..en alles weer opnieuw aangesloten. Echter loopt hij nog steeds regelmatig vast.

Vcore = 1.55V
Vcc1.5 = 1.48V-1.58V
Vcc3.3 = 3.26V-3.33V
+5V = 5.13V
+12V = 11.79V-11.85V
-12V = -11.95V
-5V = -5.25V--5.20V
VBAT(V) = 3.24V
5VSB(U) =4.99V

Zo te zien lijkt het alsof de voeding het allemaal wel aankan..

de error irql_driver_not_less_or_equal is meestal een driver probleem. Begonnen de fouten heel toevallig nadat je drivers hebt ge-update, of nieuwe hardware hebt toegevoegd? Ik zie ook dat je windows nog niet opnieuw hebt geinstalleerd. Her instaleren is zowiezo handig, want dan kan je als je alleen windows en de hoog nodige driver erop hebt staan, uitsluiten dat het aan software ligt.

bork zei:
de error irql_driver_not_less_or_equal is meestal een driver probleem. Begonnen de fouten heel toevallig nadat je drivers hebt ge-update, of nieuwe hardware hebt toegevoegd? Ik zie ook dat je windows nog niet opnieuw hebt geinstalleerd. Her instaleren is zowiezo handig, want dan kan je als je alleen windows en de hoog nodige driver erop hebt staan, uitsluiten dat het aan software ligt.

Ja windows is al opnieuw geinstalleerd.
In safe mode loopt ie ook vast.

Gr.

Enrico

als alleen windows erop staat, en verder niks, heb je dan nog problemen, krijg je problemen tijdens het instaleren ?

meestal is het defect dan tot 4 dingen terug te brengen

1) geheugen

2) moederbord

3) cd-rom speler

4) harde schijf

het mooiste zou zijn als je alle vier de dingen zou kunnen testen met een diagnostisch programma, als het een merk computer is, dan hebben die meestal een aantal diagnose programma's. Mocht dit niet het geval zijn, verwissel het geheugen is met ander geheugen en probeer instaleren opnieuw. heb je weer fouten tijdens het instaleren, verwissel dan de harde schijf eens. heb je dan nog fouten, verwissel dan de cd-rom speler eens. Kijk ook even of er niet toevallig vet afdrukken of krassen op je windows cd zit. mocht dit allemaal niets uitsluiten en heb je de fouten nog steeds? reseat echt alle kabels en hardware in je computer eens ( dus ook je processor als je weet hoe dat moet) mocht dit ook niet helpen, dan zou er best eens een foutje in je moederbord kunnen zitten.

bork zei:
meestal is het defect dan tot 4 dingen terug te brengen

1) geheugen

2) moederbord

3) cd-rom speler

4) harde schijf

het mooiste zou zijn als je alle vier de dingen zou kunnen testen met een diagnostisch programma, als het een merk computer is, dan hebben die meestal een aantal diagnose programma's. Mocht dit niet het geval zijn, verwissel het geheugen is met ander geheugen en probeer instaleren opnieuw. heb je weer fouten tijdens het instaleren, verwissel dan de harde schijf eens. heb je dan nog fouten, verwissel dan de cd-rom speler eens. Kijk ook even of er niet toevallig vet afdrukken of krassen op je windows cd zit. mocht dit allemaal niets uitsluiten en heb je de fouten nog steeds? reseat echt alle kabels en hardware in je computer eens ( dus ook je processor als je weet hoe dat moet) mocht dit ook niet helpen, dan zou er best eens een foutje in je moederbord kunnen zitten.

Ik heb al al mn tools erop los gelaten. Zie eerste post.
Geheugen is al verwisseld -> geen verbetering
Hardeschijf verwisseld -> geen verbetering
2 verschillende windows cd's gebruikt -> geen verbetering
Processor reset???? nooit van gehoord...

Gr.

Ernico

heb je al een andere cd/dvd speler gebrobeerd? soms is het namelijk een defecte cd speler die dan info verkeerd leest die voor die fouten kan zorgen. En niet reseten maar RESEATEN. de processor uit zijn houder halen en weer terug plaatsen. doe dit niet als je niet weet hoe dit moet, als je het verkeerd doet kan je namelijk je processor of moederbord beschadigen en dan word het een erg dure grap.

bork zei:
heb je al een andere cd/dvd speler gebrobeerd? soms is het namelijk een defecte cd speler die dan info verkeerd leest die voor die fouten kan zorgen. En niet reseten maar RESEATEN. de processor uit zijn houder halen en weer terug plaatsen. doe dit niet als je niet weet hoe dit moet, als je het verkeerd doet kan je namelijk je processor of moederbord beschadigen en dan word het een erg dure grap.

Ja heb ik al gedaan... Ik heb alles opnieuw aangesloten.
Het is geen driver probleem. Het zaakje loopt ook vast in SAFE MODE.

Het is of de voeding die te weinig levert, of het moederbord of de cpu of een combinatie van de 3.

Nouja dan zal ik die hardware wel aan moeten schaffen...

Gr.

Enrico

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan