PC stopt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hageneesje

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 jul 2008
Hallo,

Sinds gisteren valt mijn pc steeds uit na een tijdje(soms een half uurtje,soms langer)....als ik hem dan opnieuw wil opstarten doet deze het niet gelijk.
Na de stekker eruit te hebben gehaald en enige tijd wachten doet hij het wel weer.
Zelf heb ik gisteren de pc open gemaakt en schoon gemaakt met de stofzuiger en stofvrij gemaakt.Vanochtend deed het probleem zich dus opnieuw voor.Heeft iemand enig idee wat het kan zijn.Mijn pc is niet meer 1 van de jongste(een jaar of 7)

Ik heb een AMD Athlon(tm) XP 1800+
kloksnelheid 1.53Ghz 256MB

Alvast bedankt:thumb:

ik denk een koeler die het heeft begeven (CPU bijv)
Of de voeding

Controleer al je koelingen eens of de ventilatoren wel draaien die er opgemonteerd zitten.
Kijk eens of de koelpasta die tussen hetkoelblok en processor nog wel goed is, breng anders ens nieuwe aan alsje de oude goed hebt verwijdert.
Voeding zit die niet vol stof kan ook uitval problemen geven.

Controleer al je koelingen eens of de ventilatoren wel draaien die er opgemonteerd zitten.
Kijk eens of de koelpasta die tussen hetkoelblok en processor nog wel goed is, breng anders ens nieuwe aan alsje de oude goed hebt verwijdert.
Voeding zit die niet vol stof kan ook uitval problemen geven.

Hoi

De ventialatoren draaien zo te zien naar behoren,heb ze wel ff goed uitgezogen nu me de stofzuiger.Koelpasta zie IK iig nergens

mag je de voeding(als bijna leek) wel losschroeven om deze goed te stofzuigen?

EDIT: PC heeft 4 minuten aangestaan,kon bovenstaande nog typen daarna sloeg hij weer uit en startte nu(deed hij niet eerder) vanzelf weer op..

Laatst bewerkt:
Hoi

De ventialatoren draaien zo te zien naar behoren,heb ze wel ff goed uitgezogen nu me de stofzuiger.Koelpasta zie IK iig nergens

mag je de voeding(als bijna leek) wel losschroeven om deze goed te stofzuigen?

EDIT: PC heeft 4 minuten aangestaan,kon bovenstaande nog typen daarna sloeg hij weer uit en startte nu(deed hij niet eerder) vanzelf weer op..
Voeding niet openmaken. Je kan hem natuurlijk wel ff los schroeven van de kast, maar ik zou niet weten waarom je dat wil doen.

Koelpasta zit onder de processorkoeler (als je een losse videokaart hebt daar ook nog onder de fan; en ook op het moederbord kan nog een fan zitten), op de processor.
Er zijn bepaalde types die kunnen uitdrogen.
Een XP1800 is niet echt nieuw te noemen...Dus het zou kunnen.

Maar als je een leek bent, dan heb je ook geen koelpasta tot je beschikking. Wil je dus het koelpasta als oorzaak uitsluiten, dan moet je eerst voor een paar euro koelpasta halen en daarna de koeler van de processor afhalen. Voorzichtig de processor schoonmaken. Heel klein beetje pasta er weer op en daarna de koeler weer terugplaatsen.

Maar dan zou ik als ik jou was je wel eerst even inlezen.
Of anders hulp inroepen van iemand die het wel kan.

Het probleem kan ook heel anders zijn. Dat lijkt me logischer.
Je kan in windows aanzetten dat het systeem na een crash niet opnieuw opstart.
Dan krijg je een blauw scherm met allerlei codes. Daar kan je vaak wel naar googlen.

Meet de temperatuur eens: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=364271

Om foutcodes in te zetten:

Bij systeemproblemen zal de computer automatisch opnieuw opstarten zonder op te geven
wat het probleem was. Om dit te voorkomen doe het volgende:
Klik met de rechtermuisknop op deze computer.
Eigenschappen.
Tabblad geavanceerd.
De onderste button instellingen.
Vinkje weghalen voor: "De computer automatisch opnieuw opstarten".
Dit zorgt ervoor dat je voortaan een foutcode te zien krijgt in plaats van een zwart scherm en
een opstartende PC. Deze code kun je hier gebruiken of bij een eventuele helpdesk.

Meet de temperatuur eens: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=364271

Om foutcodes in te zetten:

Bij systeemproblemen zal de computer automatisch opnieuw opstarten zonder op te geven
wat het probleem was. Om dit te voorkomen doe het volgende:
Klik met de rechtermuisknop op deze computer.
Eigenschappen.
Tabblad geavanceerd.
De onderste button instellingen.
Vinkje weghalen voor: "De computer automatisch opnieuw opstarten".
Dit zorgt ervoor dat je voortaan een foutcode te zien krijgt in plaats van een zwart scherm en
een opstartende PC. Deze code kun je hier gebruiken of bij een eventuele helpdesk.
Temperatuur schommelt zo rond de 40 graden,lijkt me normaal.
Pc start nu bijna tot niet meer op zonder dat de stekker eruit is geweest.En als ie dan start kan het zo zijn dat hij na 20 sec alweer uitvalt.Dus hoogstwaarschijnlijk iets met de voeding??

Temperatuur schommelt zo rond de 40 graden,lijkt me normaal.
Pc start nu bijna tot niet meer op zonder dat de stekker eruit is geweest.En als ie dan start kan het zo zijn dat hij na 20 sec alweer uitvalt.Dus hoogstwaarschijnlijk iets met de voeding??
Wat zit er allemaal in je pc? En wat zit er op aangesloten:

-geheugen (aantal met name)
-losse videokaart?
-aantal harde schijven
-dvdroms

Het beste is zoveel mogelijk van deze zaken af te koppelen, behalve het hoogstnoodzakelijke.

En hoe valt de pc nu precies uit?
Gaat de pc gewoon uit, of krijg je bijv blauwe schermen in windows?
Start de pc gelijk weer op, of niet?

Probeer eens de pc een tijdje open te zetten in de bios: gaat het dan ook mis?

Wat het precies is daar kan ik ook alleen maar naar gissen. Gammele voeding is duidelijk een optie. Gammel geheugen, processor, of moederbord kan ook.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan