PC traag/hoog cpu gebruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joey1973

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2008
Mijn dochtertje heeft nu mijn "oude" pc. De pc heeft altijd goed gewerkt, maar na het opnieuw installeren van vista is de pc erg traag geworden en zit het cpu gebruik eigenlijk continue op 100%
Er staan eigenlijk erg weinig programma's op deze pc, dus daar kan het niet aan liggen.
Ik heb heel internet al afgezocht, maar geen oplossing gevonden.
Ik weet niet welke processen ik zomaar kan stoppen in taakbeheer, daarvoor heb ik te weinig verstand van de pc. Ik heb al opstartprogramma's verminderd.
Nu had ik gelezen dat het probleem kan liggen in een uitgeschakelde DMA, maar voor zover ik dat kon vinden in apparaatbeheer staat deze ingeschakeld.
Verder zou het kunnen liggen aan drivers die niet up to date zijn, daar ligt volgens mij dan ook het probleem.
Ik heb geen idee hoe ik deze drivers kan updaten. Kan dat automatisch? Ik heb al geklikt bij apparaatbeheer-stuurprogramma's bijwerken, maar dan gebeurd er weinig tot niks.
Veel stuurprogramma's zijn wel geïnstalleerd maar van een aantal zijn helemaal geen drivers geïnstalleerd, zoals bijvoorbeeld PCI to PCI bridge (waar er nogal wat van in de lijst staan) en PCI standard RAM controller (staan er ook een hele hoop van in de lijst.
Mij zegt het allemaal niks, dus wie weet kan iemand me hier helpen.
Systeem:
AMD Athlon 64 processor 3500+ 2.21 GHz
RAM geheugen 2 GB
32 bits besturingssysteem

Alvast bedankt

Kijk eens met Windows Taakbeheer (Ctrl-Alt-Del) in de Processen of daar soms de processen wmpnetwk en/of Ati2evxx staan. Dit zijn twee services die er om bekend (berucht?) staan de PC/Laptop totaal plat te leggen.

wmpnetwk.exe wordt gebruikt om de media bibliotheek van Mediaplayer te delen en kan zonder nadelige gevolgen weg.

Ati2evxx.exe is de External Event Utility voor ATI Grafische kaarten.
Deze zorgt ervoor dat de hotkey feature goed werken. Deze kan zonder problemen verwijderd worden zonder enige schade voor het systeem.

Om te zien of zo'n proces het probleem veroorzaakt klik dat proces dan in in het Taakbeheer overzicht en kies voor "Proces beëindigen"(knop rechtsonder in Taakbeheer. Als dan de laptop ineens beter gaat lopen, dan is dat het probleem.

Om dit probleem definitief op te lossen dient zo'n proces/service permanent verwijderd te worden.

Ga naar: Start >> Uitvoeren
Type Services.MSC + [Enter]
Zoek de Ati Hotkey poller service (Ati2evxx.exe) en stop die dan
Ga naar de Eigenschappen van deze service en schakel de service uit.
Doe hetzelfde met de Windows Media Player Network Sharing Service (wmpnetwk.exe)

Nu moet nog geregeld worden dat ie niet opgestart kan worden.

Ga naar Start >> Uitvoeren.
Typ msconfig + [Enter]
Ga naar het tabblad "Opstarten".
Zoek Ati2evxx.exe en als die daar staat haal dan het vinkje voor die regel weg.
Zoek wmpnetwk.exe en als die daar staat haal dan het vinkje voor die regel weg.
Bevestig met ok.
Kies voor de computer herstarten.
Na de herstart zal msconfig met een klein schermpje komen dat er op attent maakt dat er iets veranderd is.
Vink de optie "Dit bericht in het vervolg niet meer weergeven" aan en druk op OK

Hartelijk dank voor je duidelijke antwoord. Helaas staan deze niet in taakbeheer-processen of services. Dus dat is niet het probleem.

Hoi, je zegt dat je vista opnieuw hebt geinstalleerd. Heb je daarna ook de moederborddrivers opnieuw geinstalleerd?
Vista heeft van zichzelf namelijk niet vaak de juiste drivers.
Als je niet weet wat voor moederbord je hebt download dan PCWizard en daarmee kun je het wel vinden.

Die heb ik niet opnieuw geïnstalleerd, ik ga het even uitzoeken. Dank je.
Met broncontrole kwam ik erachter dat scon.exe maar liefst zorgt voor zo'n 70% van het cpu gebruik. Iemand enig idee wat dat is?

Dank je, ik was er zelf ook al bang voor en heb nu malwarebytes er op losgelaten. Emsisoft ken ik niet, maar zal ik ook gaan gebruiken.
Ik heb het type moederbord gevonden en moet nu drivers gaan downloaden.....
wordt vervolgd.
Tot dusver bedankt!

Laatst bewerkt:
Driver is geupdate.
Malwarebytes heeft geen problemen gescand.
Ik kan scon.exe nergens op de pc vinden, helaas.
emsisoft ben ik nu aan het downloaden....

Ik vraag me af of de drivers daadwerkelijk geupdate zijn. Hoe kan ik dat checken?
Op de site van Asus (Moederbord :Asus M2N32-SLI DELUXE) leek het downloaden eerst goed te gaan, maar er gebeurde daarna niks meer.
Als ik het op de site van Asus opnieuw probeer krijg ik telkens een foutmelding.

Hoe kan ik scon.exe verwijderen? Ik denk namelijk dat dat het probleem is, maar geen enkele virus of malware scanner detecteert het en ik kan het nergens op de pc terug vinden. Het komt enkel terug in de broncontrole van taakbeheer. Daar staat dat scon.exe enorm veel cpu gebruikt.

Alvast bedankt

Volgens dit bericht :http://processchecker.com/file/scon.exe.html zou het gewoon te verwijderen zijn met Configuratiescherm-Standaard programmas - Programma's en onderdelen.

Maar daarna zou ik ook voor alle zekerheid nog met Rededit aan de gang gaan.
well eerst een copy trekken van het register (Export met Regedit).
Daarna de zoekfunctie van regdedit met de waarde scon.exe en elke entry die die waarde in de een of andere vorm heeft verwijderen.

Daarna Windows herstarten. Dat zou het probleem moeten oplossen.

met configuratiescherm is het niet mogelijk helaas.
Ik ben nu met regedit bezig, hopen dat het gevonden wordt.

Gevonden in regedit! Ik heb het verwijderd, pc opnieuw opgestart, Ccleaner en nu de virusscanner er overheen laten gaan en het lijkt nu goed te werken... tot dusver.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan