PC traag met koud opstarten en slechte performance

Status
Niet open voor verdere reacties.
Brand even een linux iso / linux usb stick. Kun je windows uitsluiten zonder herinstallatie

Het probleem is volgens mij opgelost.

Ik heb het volgende gedaan;

- PC open gemaakt
- alle componenten losgehaald en opnieuw aangesloten om problemen met losse kabeltjes e.d. uit te sluiten
- CMOS batterij vervangen, Na reboot kreeg ik melding over BIOS reset. Heb toen gekozen voor "Load optimized defaults en reboot".
- RAM balkjes verwisseld van plek.

Toen heb ik de PC met de minst nodige apparatuur opgestart.
Zoals vanouds schoten de monitoren heel even in slaapstand en kwam daarna direct het windows logo, POST screen wordt dus op de monitor nu overgeslagen.
In totaal duurde de koude boot ongeveer 15 seconden.

COD : Ghosts opgestart, FPS en performance bekenen. Direct goede FPS en GPU en CPU waren beide na een kwartier gamen zo'n 15 graden kouder dan voorheen.
Vanaf dat punt alle randapparatuur 1 voor 1 aangesloten en de pc steeds opnieuw afgesloten en opgestart.
Daarna ook nog een sluimerstand geprobeerd.

Nu na 20 keer rebooten, afsluiten, sluimerstanden etc. nog geen trage reboot gehad met slechte performance.

Dus het lijkt alsof het probleem is opgelost, wel ben ik benieuwd wat het nu heeft kunnen zijn dus naast mijn eeuwige dank voor jullie, zou ik graag nog even verder discussiëren.

Zou iemand nog kunnen antwoorden op de volgende vraag;

Het probleem ontstond nadat ik wat problemen had opgelost met chrome.
Alle video output stotterde als chrome een website ging laden wegens CPU verbruik.

Toen heb ik via de software van het moederboard automatisch de CPU over laten klokken.
Daarna ontstonden deze problemen, maar heb ze niet aan elkaar gelinkt op de een of andere manier.

Nu heb ik de CMOS batterij vervangen en is de BIOS gereset.
Kan dit allemaal zijn ontstaan door een slechte overklok? Verkeerde voltages en snelheden waardoor de boot dus zo lang duurde en de performance soms ook zo slecht was?
Ik zie nu ook dat de gemiddelde temperatuur van GPU en CPU ook flink minder zijn dus ik begin deze theorie wel te begrijpen.

ja, dit kan allemaal komen door een overclock. Je had enkel geschreven dat je de overclock ongedaan gemaakt had, vandaar dat dat hier niet geopperd werd.

Als je heb overgeclockt en je systeem gaat raar doen, is het eerste (altijd) wat je moet doen de overclock ongedaan maken. Daar ligt het dan bijna altijd aan.

ja, dit kan allemaal komen door een overclock. Je had enkel geschreven dat je de overclock ongedaan gemaakt had, vandaar dat dat hier niet geopperd werd.

Als je heb overgeclockt en je systeem gaat raar doen, is het eerste (altijd) wat je moet doen de overclock ongedaan maken. Daar ligt het dan bijna altijd aan.

Ik had de overclock inderdaad ongedaan gemaakt, maar achteraf gezien vertrouw ik die software van Gigabyte niet zo.
Ik denk dat het terugzetten van de standaard instellingen niet goed is gebeurd, waardoor ik dacht dat het ongedaan gemaakt was, maar er toch iets is achtergebleven.
De BIOS reset door de CMOS batterij te vervangen is dan natuurlijk een 100% valide reset. Stom stom stom

AMD heeft al jaren als eigenschap dat wanneer je een foute overclock uitvoerd, het moederbord in een soort coma gaat. Cmos batterij eruit halen lost het vreemde gedrag op. Meestal doet je PC helemaal niks meer na een foute overclock.

Voortaan wel even aangeven dat we met een overgeclockt systeem te maken hebben. Mijn glazen bol is na NED-COS van de tafel gevallen, en werkt dus niet meer.;)

AMD heeft al jaren als eigenschap dat wanneer je een foute overclock uitvoerd, het moederbord in een soort coma gaat. Cmos batterij eruit halen lost het vreemde gedrag op. Meestal doet je PC helemaal niks meer na een foute overclock.

Voortaan wel even aangeven dat we met een overgeclockt systeem te maken hebben. Mijn glazen bol is na NED-COS van de tafel gevallen, en werkt dus niet meer.;)

Ik had aangegeven dat de CPU overgeklokt was, maar ik dacht dus dat dit ongedaan gemaakt was. Helaas was dit niet zo.

Allemaal ontzettend bedankt voor het meedenken etc. Heb sowieso flink wat dingen geleerd op het gebied van troubleshooting.

Is je probleem nu opgelost?

edit: sorry, ik had deze pagina dichtstaan, (De hele dag.) en heb daardoor niet gezien dat er al een reactie op je overclock was.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan