PC traag met opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

FlowerDusty

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2009
Berichten
113
Hallo,

Ik heb al lange tijd dat mijn pc heel erg traag opstart. Ik heb al verschillende methodes uitgeprobeerd. Waaronder:

CCleaner gebruik ik met regelmaat
Schijfopruiming
Defragmenteren
Start > Uitvoeren > msconfig > Opstarten , diversen programma's uitgeschakeld, waarvan ik denk dat ze overbodig zijn.
Bijgevoegd nog een printscreen, misschien zijn er nog dingen die ik uit kan zetten?

Gisteravond kreeg ik de melding dat Windows 8 wou upgraden naar Windows 10 dit heb ik toch maar gedaan. Alleen heb ik het idee dat dit de snelheid niet ten goede is gekomen. Hij heeft een enorme trage start.
Dit heb ik met een stopwatch bijgehouden het opstarten naar bureaublad scherm duurt: 1 minuut en 7 seconden. Maar voordat hij dan echt klaar is om gebruik van te maken is het 3 minuten, voor hij echt reageert, op bijvoorbeeld het openen van een browser..

november 2012 heb ik deze pc laten samenstellen. Sinds dien geen schone installatie meer gedaan.

Specs zijn:

ASRock 970 Extreme 3 AMD 4100 Quad-Core 3.60 Ghz
Geheugen: 8,00 GB
Hardeschijf 1: 500 gb
Hardeschijf 2 (paar maanden terug erin gezet) 1000 gb
Videokaart AMD Radeon HD 7800 Series 2 gb
Besturingssysteem Windows 10 Home 64-bits

Kunnen jullie mij nog iets aanraden? Ik dacht zelf aan een ssd of toch volledige schone Windows installatie?...

printscreen1.jpgprintscreen2.jpg
 
Zelf heb ik dergelijke ervaringen gehad door het Realtek stuurprogramma. Geluid doet het vaak evengoed zonder dit programma. U kunt het altijd weer installeren.

Ik kan mij ook voorstellen dat de cloud services willen indexeren. Adobe en Quicktime hebben updaters ingeschakeld staan? Update programma's veroorzaken vaak fouten en nemen het systeem in beslag. Ook Windows Update trouwens, bijvoorbeeld wanneer bepaalde updates niet geïnstalleerd willen worden en telkens terugkomen in de lijst.

GrooveMonitor is voor het delen van Office bestanden. Vaak hebben gebruikers dit niet nodig.

Dual Package, u gebruikt twee monitoren?

Meer resultaten over wat er opstart op de computer, tot drie maal zo veel, krijgt u met het programma AutoRuns van Sysinternals. Dit programma hoeft niet geïnstalleerd te worden. Met Google krijg je gemakkelijk resultaten waaruit nut en noodzaak van bepaalde toepassingen blijkt.

Een verkeerde grafische driver zal vensters schokkerig doen schuiven en pagina's slecht laten scrollen. Dat is bijzonder van invloed op de snelheid van Windows.

In Apparaat beheer staat mogelijk een vraagteken of uitroepteken bij een bepaald apparaat?

In de logboeken van Windows kunnen aanwijzingen staan over het slecht opstarten.
 
Tips hebben al aardig geholpen. Realtek stuurprogramma verwijderd (geluid werkt nog). Adobe, Quicktime, GrooveMonitor uitgeschakeld.
Ik sluit vaak mijn Macbook aan op mijn pc scherm, vandaar de Dual Package.

Verder geen vraagteken of uitroepteken bij apparaat beheer gezien.

Opstarttijd nu tot bureaublad: 45 sec tot het volledig laden en het reageren op een handeling (openen browser) 2 min.
 
neem een ssd, ik ben binnen de 15 seconden aan het werk ... mijn ssd ==> samsung 850 evo
 
Nou inderdaad, dat geklooi met die reguliere HDD's is zo achterhaald.

gebruik ernaast nog een wd 2 TB, maar enkel als opslag ... alle pc's en laptops hier in gebruik draaien nu op ssd, voor zo ver het mogelijk was.
 
Ja, hier ook hoor. Heb tweemaal 2GB erin hangen naast de SSD.
 
Een geheugenschijf is een andere benadering, is vrij kostbaar en heeft nadelen. De gebruikte harde schijf kan te langzaam zijn, wanneer er "groen" of "eco" op staat.

Doe eens een foutcontrole van het register. Ccleaner kan dit waarschijnlijk. Registerinformatie wordt veelvuldig opgevraagd en het register kan je daarvoor ook laten comprimeren.
Laat bestanden niet indexeren, voor snelle zoekopdrachten. Dat staat bij eigenschappen van de schijfstations. Ik heb geen Windows 10 maar gebruik anders Help.
Stel het virtueel geheugen voldoende groot in en maximaal even groot als minimaal. Met het virtueel geheugen uitgeschakeld wordt deze ruimte trouwens mee gedefragmenteerd en verdwijnen eventuele gebreken.
Kijk bij de programmagroep Opstarten of programma's niet alvast in het geheugen worden geladen. Office doet dat bijvoorbeeld maar Photoshop misschien ook wel.
Avast schakelt de browser Chrome in om naar updates te zoeken. Dat staat bij de instellingen afgevinkt. Zelf doe ik alle updates, zoals uitdrukkelijk gezegd, liever handmatig. Gebruik AutoRuns om kritisch naar updaters en indexeerders van bijvoorbeeld afbeeldingen te zoeken.
Raptr Desktop App is een sociaal netwerk applicatie die spelactiviteit deelt op allerlei sociale netwerken. Net als Punkbuster heeft haast niemand dat nodig maar verder ter uw beoordeling.
De grafische kaart kan mogelijk met een schuifbalk van Kwaliteit naar Prestatie worden ingesteld.

Hier heb ik zelf verder geen advies meer. Overweeg nog om de slaapstand te gebruiken wanneer de computer vaak aan en uit gaat of als het snel beschikbaar kunnen zijn belangrijke voordelen heeft. De computer werkt dan alsof het al een SSD Drive heeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan