Geplaatst door gompie1304
Hoe hij is aangesloten? Udma zegt me niets, ik weet niet wat dat is. Ik kan wel vertellen dat de HD's beide als master elk op een eigen slot zijn aangesloten. De 2 CDspelers/branders zijn daar als slave aan gekoppeld.
UDMA/33
(Ultra DMA/33)
Een protocol voor het versturen van data van een harde schijf door de databus van de computer naar het geheugen. Het UDMA/33 protocol verstuurt de data in burst modus met een snelheid van 33,3 MBps, wat twee keer zo snel is als DMA (Direct Memory Access). UDMA is ontwikkeld als een voorgestelde standaard door Quantum Corporation, makers van harde schijven, en Intel, makers van chipsets en processors. Het voordeel bij gebruik van UDMA is dat de boot (start) van de computer en het openen van applicaties sneller gaat. UDMA maakt gebruik van CRC (Cyclical Redundancy Checking), zodat het een zekere niveau van data protectie ondersteunt.
Bron;
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3
Nou zal jou 120gb schijf geen UDMA/33 zijn, maar hoger.
UDMA/100 of UDMA/133 vermoed ik.
Het ging ff om de uitleg.
Best kans dat de cd-rom/brander, die achter de schijf zit, de boel vertraagt.
Mischien die schijf achter je oude schijf als "Slave" op IDE 1 en cd-rom en brander op de IDE 2.
1 nadeel "on the fly" branden wil vaak niet lukken, als de cd-rom en brander op dezelfde IDE zitten.
Kijk ook ff in;
Deze computer>eigenschappen>hardware>apparaatbeheer>IDE ATA/ATAPI-controller>Primair en secundair IDE-kanaal>eigenschappen>geavanceerde instellingen>zet de overdrachtsmodus op "DMA, indien beschikbaar" voor elk kanaal.
Ik ging er vanuit dat je of op Win2000/Xp draait.
Bij Win9x/ME kom je er via een iets andere weg.
Zit de schijf wel op een 80-aderige IDE-kabel?
Kijk ff op de site van Tazman.
Daar vind je uitleg over Partition Magic 8;
http://go.to/wintips
Zou ff kijken of je de schijf nu wel in meerdere partities kan verdelen met die uitleg.
Je kan de handleiding ook offline binnen halen.
Ik zou persoonlijk de nieuwe schijf gaan gebruiken om Windows erop te zetten.
De schijf hoort sneller te zijn dan je oude(5400rpm) schijf, dus Windows zou ook weer iets sneller moeten worden.