Pc traag na vervanging HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

gompie1304

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jan 2002
Ik heb mijn oude 2e HD van 20 gig vervangen door een HD van 120 gig. Alles loopt goed, maar een stuk trager dan voorheen. Hoe kan dat en is hier iets aan te doen?
Ik heb niets veranderd aan instellingen of zo en wel uiteraard alle spyware software, regcleaner en cleansweep gedraaid. Ook gedeframenteerd.

spyware cleanen KAN gebeurt niet vaak maar het KAN je hele systeem vernaggelen is mij ook een keer gebeurt het kan ook je systeem ontzettend sloom maken heb ik ook nog wel aantal keer meegemaakt ik doe dan altijd nieuwe install maar is vast wel een oplossing op..

undo kun je ook nog proberen.. ps: Adaware is er erg goed in om je pctje te slopen als je simpelweg ALLES weghaalt

Geplaatst door CrazyNutter
spyware cleanen KAN gebeurt niet vaak maar het KAN je hele systeem vernaggelen is mij ook een keer gebeurt het kan ook je systeem ontzettend sloom maken heb ik ook nog wel aantal keer meegemaakt ik doe dan altijd nieuwe install maar is vast wel een oplossing op..

undo kun je ook nog proberen.. ps: Adaware is er erg goed in om je pctje te slopen als je simpelweg ALLES weghaalt

Ik denk niet dat het hieraan ligt. Hij was nl. sloom na de vervanging van de schijf. Na alle spywareprogs gedraaid te hebben werd ie niet slomer, maar ook niet sneller. Het leverede dus nix op.
Overigens heb ik er nog nooit van gehoord dat spywareprogs je systeem vernaggelen. Misschien heb jij iets verkeerd gedaan destijds?

Vertel eens wat meer over de nieuwe harddisk.
Hoe is hij aangesloten, udma????, partities, wordt 'tie normaal herkend door de bios en wat zijn de verschillen met de oude situatie (behalve dan dat de hdd groter is)

Wat Ron al zegt
heb je de schijf onderverdeeld in partities?
windows gebruikt de gehele schijf, nu is 120 gb wel heel groot en moet windows "lang"zoeken.
Denk dat je probleem gauw is opgelost als je er 3 of meer partities van maakt.

Geplaatst door maestro12
Vertel eens wat meer over de nieuwe harddisk.
Hoe is hij aangesloten, udma????, partities, wordt 'tie normaal herkend door de bios en wat zijn de verschillen met de oude situatie (behalve dan dat de hdd groter is)

Maestro,
Hoe hij is aangesloten? Udma zegt me niets, ik weet niet wat dat is. Ik kan wel vertellen dat de HD's beide als master elk op een eigen slot zijn aangesloten. De 2 CDspelers/branders zijn daar als slave aan gekoppeld.

Nee, geen partities. Ik gebruik hem alleen voor opslag vanm audio, video en backups.

Wat verder de verschillen zijn weet ik niet. Ander merk natuurlijk. Bovendien is dit een 7200 toeren en de oude iets van 5800 of zo. De nieuwe (maxtor) zou dus sneller moeten zijn.

Geplaatst door Stigter
Wat Ron al zegt
heb je de schijf onderverdeeld in partities?
windows gebruikt de gehele schijf, nu is 120 gb wel heel groot en moet windows "lang"zoeken.
Denk dat je probleem gauw is opgelost als je er 3 of meer partities van maakt.

Dat verdelen in partities, kan dat ook zonder dat ik alle data die erop staat verwijder? Ik heb Partition Magic 8, maar heb hier nog nooit mee gewerkt terwijl er nog data op de schijf staan. Er staat bijv. nu 76 gig op. Wanneer ik daar 3 x 40 van maak, wat zijn dan de gevolgen voor databehoud?

Laatst bewerkt:
Het zou niet uit mogen maken als die schijf alleen maar data bevat en het systeem op een andere schijf staat. Het lijkt me een hardware probleem of windows is iets aan het doen op de achtergrond (schijf checken?).

Zit de hd op dezelfde IDE poort of op de tweede? Kloppen de jumpersettings op beide schijven?

Geplaatst door caveman
Het zou niet uit mogen maken als die schijf alleen maar data bevat en het systeem op een andere schijf staat. Het lijkt me een hardware probleem of windows is iets aan het doen op de achtergrond (schijf checken?).

Zit de hd op dezelfde IDE poort of op de tweede? Kloppen de jumpersettings op beide schijven?

Nee, beide schijven zitten op een eigen poort i.c.m. een CDrom/DVD. Er wordt op de achtergrond niets uitgevoerd. En of de jumpersettings kloppen? Ik heb beide HD's als resp. primary en sec. master gejumperd....

Het is een beetje zoeken naar een naald in een hooiberg...

hardware:

andere IDE kabels al geprobeerd?
Levert je voeding wel genoeg stroom om al je apparaten te voorzien?

windows/software:

Is DMA beschikbaar voor de schijf in windows?
Is de schijf ook traag als je in safe mode de schijf leest?

Geplaatst door caveman
Het is een beetje zoeken naar een naald in een hooiberg...

hardware:

andere IDE kabels al geprobeerd?
Levert je voeding wel genoeg stroom om al je apparaten te voorzien?

windows/software:

Is DMA beschikbaar voor de schijf in windows?
Is de schijf ook traag als je in safe mode de schijf leest?

bedankt weer, ik ga het morgen allemaal even na. nu ga ik nog leukere dingen doen....;)

Geplaatst door gompie1304
Hoe hij is aangesloten? Udma zegt me niets, ik weet niet wat dat is. Ik kan wel vertellen dat de HD's beide als master elk op een eigen slot zijn aangesloten. De 2 CDspelers/branders zijn daar als slave aan gekoppeld.
UDMA/33
(Ultra DMA/33)
Een protocol voor het versturen van data van een harde schijf door de databus van de computer naar het geheugen. Het UDMA/33 protocol verstuurt de data in burst modus met een snelheid van 33,3 MBps, wat twee keer zo snel is als DMA (Direct Memory Access). UDMA is ontwikkeld als een voorgestelde standaard door Quantum Corporation, makers van harde schijven, en Intel, makers van chipsets en processors. Het voordeel bij gebruik van UDMA is dat de boot (start) van de computer en het openen van applicaties sneller gaat. UDMA maakt gebruik van CRC (Cyclical Redundancy Checking), zodat het een zekere niveau van data protectie ondersteunt.
Bron;
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3

Nou zal jou 120gb schijf geen UDMA/33 zijn, maar hoger.
UDMA/100 of UDMA/133 vermoed ik.
Het ging ff om de uitleg.

Best kans dat de cd-rom/brander, die achter de schijf zit, de boel vertraagt.
Mischien die schijf achter je oude schijf als "Slave" op IDE 1 en cd-rom en brander op de IDE 2.
1 nadeel "on the fly" branden wil vaak niet lukken, als de cd-rom en brander op dezelfde IDE zitten.

Kijk ook ff in;
Deze computer>eigenschappen>hardware>apparaatbeheer>IDE ATA/ATAPI-controller>Primair en secundair IDE-kanaal>eigenschappen>geavanceerde instellingen>zet de overdrachtsmodus op "DMA, indien beschikbaar" voor elk kanaal.
Ik ging er vanuit dat je of op Win2000/Xp draait.
Bij Win9x/ME kom je er via een iets andere weg.

Zit de schijf wel op een 80-aderige IDE-kabel?

Kijk ff op de site van Tazman.
Daar vind je uitleg over Partition Magic 8;
http://go.to/wintips
Zou ff kijken of je de schijf nu wel in meerdere partities kan verdelen met die uitleg.
Je kan de handleiding ook offline binnen halen.

Ik zou persoonlijk de nieuwe schijf gaan gebruiken om Windows erop te zetten.
De schijf hoort sneller te zijn dan je oude(5400rpm) schijf, dus Windows zou ook weer iets sneller moeten worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan