Pc upgrade, quad processor

Status
Niet open voor verdere reacties.

RDCMrT

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Berichten
630
Hallo even een vraag, deze is misschien al gesteld maar wil graag even duidelijk een eigen topic hebben.

Ik wil mijn oude pc een beetje gaan upgraden, aangezien ik geen zin heb om weer € 800 voor een splinternieuwe neer te tellen.

Ik ben even aan het kijken voor een core 2 duo quad processor van intel.
Deze gaat op een:
EX38-DS5 gigabyte moederbord.
4 gig RAm
ATI 4850 HD

Ik zat even te speuren op de site van alternate en daar viel mijn oog op de Intel core 2 duo Quad Q9050.
Maar het viel mij op dat de Q9550 qua prijs/kwaliteit verhouding, een flink stuk meer heeft.

Mijn vraag hierbij is:
Welke processor raden jullie mij aan met het oog op prestaties (grotendeels gaming), mijn budget loopt toch echt NIET hoger dan de Q9550, en in AMD ben ik ook niet geïnteresseerd, graag hoor ik wat de beste keus zou zijn.

Bij voorbaat dank :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Wat voor CPU heb je nu?
Dus je budget is 250 -280 ?

Bij gaming ligt de nadruk niet op de processor, maar meer op je videokaart.

Edit:

Misschien een ideetje als je het aandurft iets tweedehands aan te schaffen.
http://link.marktplaats.nl/377667650 Q9300 of een Q8200 http://link.marktplaats.nl/375497119
of iets vergelijkbaars Q6600 ect. Zelf heb ik ook vaak zat iets 2dehands gekocht en nog nooit problemen ondervonden.

Dus even 100,- gepakt voor een 2dehands quad-core .

En prik hiernaast een nieuwe GTX460 (160,-) => afhankelijk van je voeding
http://www.alternate.nl/html/produc...ARE&l1=Grafische+kaarten&l2=Alle+PCIe+kaarten
Dan zit je op ongeveer 260,- totaal.

Als dat iets te veel is kun je een 5770 nemen (135,-)
http://www.alternate.nl/html/produc...ARE&l1=Grafische+kaarten&l2=Alle+PCIe+kaarten
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je (snelle) reactie en het uit/opzoeken van het één en ander :thumb:

Ik ga nog even denken over het 2e hands aanschaffen van een processor, persoonlijk is mijn 4580 nog aardig goed (heb deze ook pas aangeschaft vanwege mijn E6750, hoger zou de bottleneck voor mijn systeem worden), alleen is het de processor die bepaalde dingen nu niet meer trekt (ik heb de 1 gig variant van de 4850, niet de 512 MB !).

Ik heb nog ruimte voor een 2e kaart in het PCI-E slot, maar denk dat de 5770 te groot is voor wat er al in de kast hangt en de indeling.
Daarnaast, is het niet zo dat de 5770 de bottleneck voor het systeem wordt samen met een DDR 2 processor, een 5770 is DDR 5 !?
 
Laatst bewerkt:
Geheugen wat op de kaart zit staat compleet los van je systeem, hier voor hoef je niet bang te zijn.
Ook de grote van het geheugen bepaald niet altijd de snelheid. (dit ligt anders bij de GTX4*** serie)
Het grootste verschil tussen 512 en 1GB is dat 1GB vaak iets sneller is bij hoge resoluties / meerdere schermen.
Heb je dat niet, dan maakt het niets uit.

De 5770 is een aardig klein kaartje. Laatst 1 in m'n handen gehad en stond echt te kijken van goh is dit alles.
(vergeleken met m'n 5870)
De 5770 is ook kleiner als de 4850
4850vs5770.jpg

links de 4850 rechts de 5770, Dus kwa ruimte houd je meer over.

De E6750 zal geen bottleneck vormen.
Ik heb destijds een GTX260 (vergelijkbaar mer de 4870) ook op m'n E6750 laten draaien.


Edit:
Mocht je niet willen overklokken, dan kun je eigenlijk met gemak een 2de hand Q8200 kopen.
Deze CPU's vallen amper over te klokken. Diegene die deze verkopen hebben dit waarschijnlijk ook niet gedaan.
De Q6600 is daarin tegen een overklok koning. Daarom zijn deze dingen gewild.
Een 2de hands in deze zpu heeft dus meer risico.
Draaien ze allebij op standaard snelheid, dan zijn ze beide ongeveer even snel.
De Q8200 is dan de veiligste keuze.

m'n zwager heeft ook een Q8200 icm de 5770 en dat draait als een treintje
 
Laatst bewerkt:
Zohee, das nog eens info geven !!

Top ik weet bijna genoeg, toch twijfel ik over het tweede hands kopen van een CPU. Daarnaast is de Q8000 serie een stuk goedkoper.
ook zit ik een beetje te twijfelen over de de tijd dat dit mee zal gaan, als de 8000 over een jaar op is heb ik uiteraard spijt als ik geen 9000 serie heb aangeschaft.

Als ik het besluit te doen koop ik er gewoon een 5770 bij en crossfire hem dan met mijn 4850, beetje zonde als ik niks meer doe met een kaart die ik net heb aangeschaft.
Inderdaad bizar dat een krachtigere kaart, kleiner is :O

Ik wil ook niet gaan overklokken, misschien dat ik eerste even een quad aanschaf en kijk hoe dit met een 4850 loopt, games lopen NU namelijk al aardig lekker, alleen merk ik bij sommige spellen dat hij kracht mist (GTA IV, Battlefield Bad Company 2, enz is ook niet zo vreemd).

Ik laat mijn gedachte er nog eens overheen gaan, in ieder geval bedankt voor de tips en hulp !! :thumb:

EDIT: Heb een biedingkje op marktplaats gedaan, op een Q8400. Misschien word het wat.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt de 5770 niet cros zetten met de 4850.
Crosfire kan alleen met kaarten met de zelfde chip.
de 5770 kun je dus alleen cros zetten met een andere 5770. Dat geld ook voor de 4850. ect.

Of je verkoopt de 4850 :) Je kan nog 70 / 75 euro vangen (of meer).
Als hij niet zo denderend oud is en je hebt de bon / garantie, dat verkoopt beter en makkelijker.

De Q8200 kan nog wel een tijdje door hoor.
Mocht je over een jaar of 1,5 / 2 nog een keer willen upgraden, dan moet je toch een keer na denken om over te stappen naar een andere socket. De 775 is al veroudert, maar kan er op het moment nog mee door.

Edit :) op goed geluk dan. de 8400 is weer ietsje sneller als de 8200

Edit 2:
Heb je deze al gezien???
http://link.marktplaats.nl/376343172
80 euro voor een Q8400 is niet veel, hij heeft er nog 4.
Misschien even contact opnemen. Dan heb je zelfs nog genoeg geld over voor een gtx460 :)
(mits je voeding goed genoeg is)
 
Laatst bewerkt:
Damn das balen.

Ik zal ff een poging wagen op die quad core, maar twijfel al een beetje als ik de spelling alleen al zie.
Mijn 4580 is denk ik net een weekje oud en heb ik nieuw aangeschaft, bon + doos zijn aanwezig. weet niet of ik hem wel verkoop, dat zie ik nog wel.

Tx voor de tip.
 
Laatst bewerkt:
Misschien kun je ermee terug gaan en zeggen dat je er niet over tevreden bent :)
Met een gladde babbel en een beetje geld extra neerleggen kun je misschien een 5770 aanschaffen.
Hij is net te lang, geen DX11 ondersteuning dat had ik niet gezien ect. :)
 
Dat zou misschien kunnen, heb vandaag ook al een reactie van marktplaats op de CPU, had voor de zekerheid even om een eigen foto gevraagd.

Enige nadeel is dat die man niet echt in de buurt woont, is het een goed idee om dit via de post te doen ? Lijkt me een beetje link, niet alleen vanwege het geld, maar ook vanwege de hardware zelf.
 
Als hij de cpu goed in bv keukenrol / schuim stopt.
En deze weer in een bubbel enveloppe op de post doet, is er niets aan de hand.
Zo heb ik ook al een paar processors verstuurd.

Zo kun je goedkoop een cpu versturen =/- 2,50 inclusief enveloppe
 
Heb bij deze besloten geen 2e hands CPU aan te schaffen.
Als ik de persoon zou kennen zou het een ander verhaal zijn. Nu kan er gezegd worden wat men wil.
Ik heb een foto gezien, maar weet niet hoe oud de CPU is, wat ermee gedaan is, enz.

Ik denk persoonlijk dat ik ook voor de Q9000 serie ga, dat gaat qua performance toch meer opleveren en schilt me grofweg maar € 30, vind het ook zonde om de kaart nu weg te doen, deze is (na controle) een maand oud en uiteraard niet meer te ruilen.
Hier had ik wat beter over na moeten denken, maar had niet verwacht ook meteen de CPU te gaan vervangen.

Ik laat mijn gedachte er nog even overheen gaan, maar wil wel bedanken voor de moeite en hulp, dat gaat een hoop schelen als ik daadwerkelijk besluit om het te gaan doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan