PC upgraden na 5 jaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Reydan

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2011
Berichten
117
Hallo,

Ik heb hier bijna 5 jaar geleden goede hulp gehad met het samenstellen van mijn eerste pc. Nu zou ik hem willen upgraden en eigenlijk zo goedkoop mogelijk. Ik wil in April Total War Warhammer gaan halen en het liefst minimaal op Medium settings kunnen spelen, uiteraard het liefst op high settings maar kan niet teveel eisen met een laag budget.
Zoveel game ik niet meer op mijn PC i.v.m. werk en sowieso weinig tijd, speel soms een beetje League Of Legends en dat kan nog gewoon prima met mijn PC.

Dit zijn mijn specs nu:

I5 2500K Sandy Bridge versie
AsRock P67 (welk type weet ik zo niet, kan ik dit ergens nog terug zien?)
gtx 570 MSI Twin Frozr II OC
8GB Ram
1TB Hardeschijf
750watt voeding

Zelf zat ik te denken om een extra videokaart erin te prikken, en misschien een 128GB SSD. Iemand die mij een tweede grafische kaart kan adviseren voor een leuke prijs?

Voorderest merk ik dat mijn PC soms vastloopt uit het niets. Dit kan soms 2x achter elkaar zijn in een korte periode of een maand niet en dan weer wel, heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
 
Download de gratis versie van dit tooltje en 'bekijk' de hardware in je machine.
Je schrijft: "extra videokaart erin te prikken". Dan zou je wel een moederbord moeten hebben dat SLI ondersteunt. Wellicht is een wat nieuwere kaart handiger. Wat is je budget?
 
Bedankt ik zal het downloaden zodra ik thuis bent. Ik weet nog wel dat mijn moederboord het ondersteunt, ik heb mijn oude forum bericht doorgelezen en dat kwam toen ook ter sprake. Er zit nog een extra PCIe x16 slot in.

Budget zeker niet meer dan € 300,-.
 
Laatst bewerkt:
Beetje tricky, omdat vooral de total war serie erom bekend staat dat de gebruikte engine enorm bagger is. Je hebt een 2500k. is die al overclocked? anders kun je aan de CPU kant nog wel wat prestatie winnen door te kijken hoever je de 2500k kan krijgen.

Dan heb je eigenlijk alleen een nieuwe videokaart nodig en voor 300 euro moet je een heel eind komen om je prestaties flink te verhogen.
 
Nee ik heb hem nog niet overclocked, of misschien heel licht destijds moet ik even naar kijken. Enig idee wat voor videokaart?

Of misschien ook een idee om de GTX570 te vervangen voor een betere videokaart? Niet alle games supporten SLI/Crossfire setups volgens mij?
 
Laatst bewerkt:
Dat idee om de kaart te vervangen was nu eigenlijk wat ik in mijn eerste berichtje schreef...........

Iets als dit bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
@gast0225 ik zou dan iig een 4GB variant aanraden. de gelinkte 2GB uit bovenstaande gaat geheid problemen krijgen met de total war engine (tenzij ze die eindelijk eens opgepoetst hebben, maar ik hou mijn adem niet in)
 
Helemaal mee eens, maar het ging mij in eerste instantie nog niet om de hoeveelheid RAM, maar meer over de verschillen tussen de 2 kaarten in een vergelijkbare vorm.
 
@gast0225
Ik had er niet overheen gelezen hoor, ik zit meer op de SLI spoor. Maar misschien dat het toch handiger is om gewoon een GTX 960 te halen, is een mooi kaartje en totaal niet duur.

Hebben jullie toevallig ook een idee waarom mijn PC opeens vastloopt soms? Dit komt echt voor sinds ik Win 10 heb geïnstalleerd naar mijn idee.
 
Laatst bewerkt:
Vermoedelijk om dezelfde reden als vele andere machines...............
Dat bedoel ik vaag en wel omdát het ook vaag is. Er zijn mensen met hardware van 6 jaar oud die na de migratie naar 10 probleemloos kunnen werken en er zijn mensen met hardware die net 2 jaar oud is (ik bijvoorbeeld......!) waar Win 10 zodanig 'beroerd' draaide / vastlopers veroorzaakte etc. etc., dat ze terug zijn naar de vorige Windows.
Oorzaak van het niet willen draaien? Vermoedelijk een drivertje of wat van een stukje hardware of drivers van meerdere stukjes hardware waardoor 10 niet op die machines wil draaien. Hij / zij die hét antwoord weet mag het zeggen.

Wat de videokaart(en) betreft :
Even concentreren, dan is het onderstaande goed te volgen.
Kijk even hier : Klik Je ziet hier een overzichtje van videokaarten. De snelste staan bovenaan. Kijk naar de 6e regel. Daar zie je de GTX 580 , GTX 670 en de GTX 960.
Uit dit overzichtje blijkt dat de GTX 960 zich dus op hetzelfde prestatieniveau bevindt als de GTX 580.
Kijk nu hier Je ziet daar de GTX 580 op rij 12. Kijk nu naar rij 3. Daar zie je GTX 570 SLI. Het artikel heeft een stuk of wat pagina's, maar overal is het beeld zo'n beetje hetzelfde.
Als ‘domme’ Nederlander trek ik de conclusie dat jij beter af bent met een tweede GTX 570 (en dus SLI gaan draaien) dan met 1 nieuwe GTX 960). Even los van het feit of games SLI ondersteunen en je huidige voeding het aankan.

Roept u allen maar, waar maak ik de denkfout(en)…………..?
 
Laatst bewerkt:
Ja dat het vaag is had ik wel verwacht, domme vraag ook van mij..

Betreft de videokaart(en):

Ik heb geprobeerd een 570 te zoeken maar die zijn echt nergens meer te krijgen. Dan vind ik de prijs voor een 960 wel te doen en uiteraard zal me keuzen dan gaan voor de 4GB variant. Ik weet niet of er nog een prijs daling komt voor de 970. Ik ben van plan eind April me PC te upgraden.
 
Helder, maar het 'punt' dat ik (mede) wilde maken is dat je met het uitgeven van goede euro's voor een 960 t.o.v. de huidige 570 (al zou je die alleen blijven gebruiken) niet erg veel opschiet. Kijk waar de vergelijkbare 580 (want de 580 = 960) zich op al die pagina's bevindt. Je gaat dus geld uitgeven voor iets waar je systeem niet écht wat mee opschiet.
 
Laatst bewerkt:
Dáár ontstaat dus het probleem. (budget). Om er écht iets (veel) mee op te schieten moet je dus op rij 1 t/m 4 wezen : Klik en dan, tja, een GTX 780 kost een paar centen..............
 
@Reydan : Kijk, dáár heb je wat aan! Veel goedkoper dan een nieuwere (hoger segment videokaart) én je systeem presteert véél beter dan met 1 nieuwe kaart in het max. € 250,00 budget.
 
Laatst bewerkt:
@mrmusic
Bedankt voor de link. Wel interessant en de enige mogelijkheid om nog een 570 te kunnen aanschaffen. Ga daar nog even over nadenken om eerlijk te zijn, heb het normaal niet zo op dat soort websites.

Ben nog wel benieuwd naar de mening van wampier, aangezien hij aangaf dat ik een goede upgrade kan uitvoeren met mijn budget. Ben benieuwd wat hij in gedachten heeft.
 
Hierbij nog mijn specs via Speccy:

Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz 33 °C
Sandy Bridge 32nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASRock P67 Extreme4 (CPUSocket) 32 °C
Graphics
SyncMaster (1920x1080@60Hz)
1279MB NVIDIA GeForce GTX 570 (MSI) 45 °C
Storage
931GB SAMSUNG HD103SJ (SATA) 28 °C
Optical Drives
Optiarc DVD RW AD-7260S

Aangezien ik eind April pas van plan ben mijn pc een beetje up te graden, denk ik dan toch dat ik voor de GTX 970 ga sparen. Deze kan gewoon neem ik aan wel op mijn moederboord? Heb een 750watt voeding ik ga ervan uit dat het wel voldoende is.
Iemand ook een idee of ik zo een beetje Total War kan gaan draaien op 1080p?
 
Laatst bewerkt:
Vermogen van de voeding zegt niet altijd alles over hoe deze presteert, daarom graag merk & type..?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan