PC Upgraden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kaboutermans

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2007
Berichten
132
Mijn PC is gekocht in september 2007 en er is op het gebied van hardware al die tijd niks aan gedaan. Ik ben van plan het hele systeem te upgraden om het weer een tijdje mee te laten gaan.

Ik zat daar bij te denken aan een grotere hardeschijf, een hdmi video kaart, extra geheugen en een blue-ray brander. Wanneer nodig ben ik ook nog bereid te investeren in een nieuwe voeding.

Ik gebruik mijn pc momenteel voornamelijk om films op te kijken en te msnen. Maar wanneer ik het wat minder druk heb draai ik zwaardere aplicaties en games en dan merk ik dat het systeem er moeite mee krijgt.

In de toekomst wil ik mijn pc aansluiten op een hd tv om daarop films te kunnen kijken. Ook zal ik er op blijven gamen zodra ik even de tijd heb.

Mijn vraag is of het loont is om het systeem aan te passen of moet er een nieuw systeem komen en wat gaat het allemaal kosten wanneer ik het aan wil passen. Ik heb een budget van rond de €700,-

Dit is mijn huidige systeem:

Fabrikant: Acer
Processor: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4000+ 2.10 GHz
Geheugen: 2048 MB
Besturingssysteem: Windows Vista Home Edition
Video kaart: NVIDIA GeForce 8500GT
 
volgens mij heb je voor 700 euro een mooi quad core systeem bij paradigit klik hier
 
Maar in dat systeem zit nog geen Blue-ray brander dus dat komt er dan nog bij, en is het een hdmi video kaart?
 
er staat wel dat er een hdmi uitgang in zit dus denk het wel
 
Kan je zelf een systeem in elkaar schroeven?

In dat geval kan je een geleidelijke upgrade overwegen.
Langzaamaan het systeem opbouwen wat je wilt.

Ga je nu al bluray's branden?
Een bluray-brander kost 165 euro of meer. Een blurayspeler (welke wel dvd's en cd's kan branden) kost 90 euro. Is het branden je 75 euro waard?

Zo ja:
Dan blijft er dus 535 euro over voor de rest van je systeem.
Vrij weinig.

Koop een grote harde schijf: 77 euro
Voeding: 45-70 euro
Videokaart voor een beetje gamen: 100 euro

Blijft over: 288 euro.
Daar kan je een moederbord, processor en geheugen voor kopen. Het wordt alleen wel krap.

Ik vrees dat in jouw acer-kast geen ATX-bord past. Dus dan kom je in de mATX-borden. Hierdoor moet je ook voor DDR2 kiezen, omdat er nog geen DDR3-mATX-borden zijn.
Weet jij de specificatie van je geheugen?

http://azerty.nl/winkelmandje/winke...t[198682]=1&product[35626]=1&product[69096]=1

Misschien nog een extra kastkoelertje om het af te maken...
Maar dan moet je kijken of dat nog past.

Misschien is het verstandig om een beetje door te sparen en ook een nieuwe kast en gelijk een AM3-bord te kopen. (en ddr3-geheugen)

Windows Vista mag je officieel niet mee nemen, behalve als je onderdelen van je oude pc handhaaft. Bijv ook de oude harde schijf blijft gebruiken. Soms moet je dan even contact met Microsoft opnemen. Je oude computer kan je dan niet meer gebruiken met vista. (hoe streng microsoft daarin is weet ik niet)

edit:
Je kan het ook hierop houden:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...t[35626]=1&product[35577]=1&product[197403]=1
Je processor is op zich zo traag nog niet. Die kan je ook later weer upgraden.

edit2:
Dan kan je natuurlijk ook gelijk een mooie kast kopen. Kan je alles overzetten in een nieuwe kast. Nieuwe onderdelen erbij en je hebt een mooie basis.
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...ct[35577]=1&product[35626]=1&product[69096]=1
Op het moment dat je processor en moederbord te traag wordt, kan je die vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil er zeker ook een blue-ray brander bij hebben. Want ik weet dat ik er spijt van krijg wanneer ik het niet doe. Plus dat ik ook al mijn films op dvd wil hebben.

Ik denk dat het in elkaar schroeven geen noemenswaardige problemen op moet leveren. Zolang ik er maar gewoon de tijd voor neem.

Is het al noodzakelijk om mijn moederbord en processor te vervangen? Of zouden deze nog een half jaartje extra mee kunnen? Ik zie momenteel namelijk nog geen echte problemen met het gebruiken van DDR2 geheugen. Zo prijzig zijn die kaarten ook niet.

Mijn oude harde schijf zou ik toch altijd mee kunnen nemen of past dat op het moederbord? Dat zou er dan namelijk ook voor zorgen dat ik geen problemen kan krijgen met Microsoft.
 
Ja hoor. Dat kan.
Zolang je maar niet te fanatiek met gamen bent. Maar verder kan jee het nog best een tijdje redden.

De videokaart die je hebt is echt te traag voor gamen. Met een HD4770 of HD4850 zet je dan al een mooie stap.
Voeding veranderen zal wel nodig zijn gok ik. Al zou een hd4770 misschien kunnen met je huidige. (maar ik weet daar de specss niet van) De HD4770 is momenteel lastig leverbaar.

Kast moet je zelf inschatten. Het ligt er ook aan hoe ruim deze van binnen is. Meestal valt dat vies tegen bij acers...
 
Ik game niet heel fanatiek en zo ie zo vaak alleen maar wat oudere games.
Maar ik heb al wel vaker gehoord dat mijn video kaart het systeem ophoud qua gamen.

Maar ik denk dat ik mijn voeding zo ie zo vervang. Kan nooit kwaad naar mijn idee zeker als ik het systeem upgrade. Plus dat ik liever geen risico loop.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan