PC valt geregelt spontaan uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

PCKabouter

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2012
Hoi,

Sinds enige tijd (aanleiding onbekend) valt de desktop pc spontaan uit. Dit gebeurt geheel zonder melding. Het ene moment zijn we druk aan het werk op die computer en hoor je de ventilator fanatiek blazen en een fractie van een seconde later kijk je tegen een zwart scherm en is de pc helemaal uit. Bij opnieuw aanzetten van de pc, geeft windows (7) aan dat de pc niet goed is afgesloten en biedt de mogelijkheid in veilige modus te starten.

Hoe kom ik erachter wat er aan de hand is en hoe ik het op kan lossen?

Groeten, John

Hallo,

Is het niet gewoon een simel stof probleem?
Haal de zijkant van je kast is open en kijk als er veel stof in zit. (kijk vooral bij de fan van de cpu als die vol stof zit)

Gr, Woellie123

Heb ik aan gedacht:
- ik heb met een luchtpistool de binnenkant al stofvrij geblazen.
Bovendien heb ik:
- de voedingskabel vervangen door een andere
- de kabeltjes in de kast gecontroleerd en opnieuw aangedrukt.

Dan kan het van alles zijn, heb je toevallig recent updates geinstalleerd die na installatie bijv. foutmelidingen gaven?
Als je in veilige modus bent, heb je er dan ook nog last van?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Welkom op Helpmij,

Kijk eens in je logboek of daar fout meldingen staan en geef je configuratie eens incl. voeding.

Betreft welkom: thanx :-)

Betreft updates: dat is onmogelijk na te gaan, omdat het niet vaak voorkomt en het vooralsnog onbekend is wanneer het voor het eerst voorkwam. Ik probeer te log nu te begrijpen.

IN de log "beheergebeurtenissen" vind ik de volgende melding bij de laatste keer dat het is voorgekomen:
Logboeknaam: System
Bron: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum: 8-12-2012 15:52:04
Gebeurtenis-id:41
Taakcategorie: (63)
Niveau: Kritiek
Trefwoorden: (2)
Gebruiker: SYSTEM
Computer: VastePC

> En iets daarna staat:

Logboeknaam: System
Bron: EventLog
Datum: 8-12-2012 15:52:12
Gebeurtenis-id:6008
Taakcategorie: Geen
Niveau: Fout
Trefwoorden: Klassiek
Gebruiker: n.v.t.
Computer: VastePC
Beschrijving:
De vorige afsluiting van het systeem om 11:38:04 op ‎8-‎12-‎2012 is onverwacht gebeurd.

> Dat is inderdaad de tijd dat hij spontaan uit viel.

Configuratie:
Intel Core i7 860 2.80 Ghz
8Gb Ram
Windows 7 Home Premium 64bit SP1

hardware configuratie: zou ik de kast open moeten schroeven en gaan noteren. Of daar een andere oplossing voor (programma dat het uitleest of zo?)

Betreft of het probleem ook bij veilige modus uit valt: geen idee, is ook lastig te testen, omdat de pc vaak urenlang probleemloos draait en dan opeens uitvalt.

Laatst bewerkt:
En toen werd het stil in de reacties ;-)

Ondertussen heb ik nog wat meer gesnuffeld in de log-files. Als niet-techneut is het wat lastig te volgen. Helaas kan ik hier de oorzaak niet uit halen. Er is nog iets anders wat er nu gebeurd: telkens gaat de focus van het actieve window weg. Dan ben ik aan het typen en verwijnt spontaan de focus. Dan moet ik weer even klikken op het window om te activeren en kan vervolgens weer verder werken. Dit heb ik tijdens het tikken van deze paar regels al 5x gehad. Dit lijkt me of toeval of de pc is softwarematig van het padje af.

Nu drie vragen:
(1) kent iemand het probleem van het verliezen van de focus op het actieve scherm en zo, ja, is de oplossing bekend?
(2) wat is een goed freeware/goedkoop tool voor het controleren van de hardware?
(3) (voor als ik de pc ga herinstalleren) Kennen jullie een freeware/goedkoop tool voor het maken van images, zodat ik een volgende keer makkelijker kan herstellen?

(1) kent iemand het probleem van het verliezen van de focus op het actieve scherm en zo, ja, is de oplossing bekend?
zijn de resoluties aangepast?
(2) wat is een goed freeware/goedkoop tool voor het controleren van de hardware?
Hirensboot cd en jij zelf
Hirensboot cd beschikt over test programmas die jij zelf moet gebruiken zoals Memtest98 en Prime95
(3) (voor als ik de pc ga herinstalleren) Kennen jullie een freeware/goedkoop tool voor het maken van images, zodat ik een volgende keer makkelijker kan herstellen?
Hirensboot cd beschikt over Image programmas

Duidelijk verhaal. Dank je. Ik ga de Hirensboot cd ophalen en gebruiken. Resolutie is niet aangepast.

Oorzaak van mijn probleem dat de pc telkens spontaan uitviel: temperatuur van de CPU. De CPU werd te warm. Oorzaak: defecte CPU cooler. De cooler is vervangen en het systeem werkt weer stabiel.
Oorzaak van het verliezen van de focus uit het actieve scherm heb ik niet gevonden. Uiteindelijk heb ik opnieuw een image teruggezet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan