Pc valt onregelmatig uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

whittey

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2005
Besturingssysteem
Win11
Hoi, ik heb hier een pc staan, niet van mezelf, maar het apparaat valt met onregelmaat uit:
Welke componenten bestaat deze uit:

Een standaard voeding
P4 s478 3 GHz processor met standaard koeler @ 2500rpm
2x 256 MB geheugen RAM
64 MB videokaartje passief gekoeld
2x 80 Gb Harddisk van Maxtor
een dvd speler
een cdbrander
een 120 mm extra koeler achterop gemonteerd @ 1300 rpm

Wat heb ik gedaan:
Ten eerste toen ik de pc onder handen kreeg, gelijk stofvrij maken dmv perslucht
ten 2e Everest geinstalleerd (5.30.190)
systeem stabiliteitstest gedaan en de volgende waarden uitgelezen:

Temp Idle: 47 graden (Opgestart en 10 min. niets laten doen, zelfs geen update..)
Stressed: 64 graden (stresstest gedaan mbv Everest)

Afgelezen spanningen:
+12 voltlijn => 11.43 tot 11.55
+ 5 voltlijn =>5.00 tot 5.03
+ 3.3 voltlijn => 3.28 tot 3.30

Vcore schommelt tussen 1.27 en 1.30

Voorts heb ik bij de stresstest aparte tests gedaan en kwam eigenlijk tot de conclusie dat ie slechts 1 maal was uitgevallen bij de Cache-test ....

Wat mankeert er aan dit systeem??

Valt hij om het uur uit of soms een keer in de week ofzo
Het zou kunnen dat het aan Windows ligt denk zelf van niet maar goed.
Valt hij om het uur uit zo ja
laat de pc een 2 uurtjes draaien in de BIOS Eens kijken of hij dan ook uitvalt

Friesland : )

Ik denk dat we iets meer informatie nodig hebben:

• Hoe valt uit. Uit? Bevriest? BSOD?
  • Hoe vaak?
  • Wat gebeurt er op de PC als deze uitvalt, welke processen zijn aktief
  • Hoe oud is het spul
  • Welk merk/type onderdelen
  • Valt-ie ook uit in de veilige mode
Ron

idd, dat ook
maar als hij uitvalt in de BIOS is het geen goed nieuws
dan is zn MOD waarschijnlijk stuk

idd, dat ook
maar als hij uitvalt in de BIOS is het geen goed nieuws
dan is zn MOD waarschijnlijk stuk

Waar slaat dat nou op? Wat is een MOD en waarom zou het kapot zijn. Er zijn duizende redenen voor een BSOD en allemaal op te lossen

Ron

Pc valt in zn geheel uit,geeft een spontane reboot, geen BSOD's of dergelijke.
Temp's in het bios zijn nagenoeg gelijk als die van Everest voor zo snel ik em dan kan opstarten, dan geeft ie geen krimp.

Verder geeft Windows (XP) alleen aan dat deze onverwacht afgesloten is ....
Welke processen actief zijn: kan zijn dat ie nog bezig is met laden, andere keer met het opstarten van IE en een derde keer met het bekijken van een film.
Echt onregelmatig!

Leeftijd van het spul, geen idee, het draait op een P4P800s-e bordje van ASUS, voor zover ik weet geen BIOS update ondergaan ....

Opstarten in BIOS en laten draaien nog niet geprobeerd, zal ik nu doen en vanavond later (of evt morgen) doe ik daar bericht van. Dank voor deze tip!!

En idd, wat is een MOD ..... is dat de voeding??

Laatst bewerkt:
Hoi !

Zet even automatisch opstarten uit in: Rechtsklkken Deze Computer - eigenschappen - geavanceerd - opstart en herstel-instellingen.

Nu krijg je i.p.v. een herstart een foutmelding, post die hier en mogelijk hebben we dan een gerichte oplossing.

Greetz,

Harry.

Omdat dat meestal wel voorkomt Als je moederbord stuk is zijn er ook zulke kuren als deze, dat een piep blijvt hangen, of dat de pc steeds word ge reboot.

Mobo = Moederbord
ik noem het meestal MOD maar zal het voortaan Mobo noemen :)
En ja deze kenmerken komen er ook in voor

Laatst bewerkt:
Denk ook eens aan de batterij op het moederbord, die kan ook voor hele rare effecten zorgen.

Klopt, Zo zie je maar weer dat een klein stom dingetje de pc kan repareren of stukmaken :rolleyes:

Als de batterij kapot is, word me elke keer gevraagd om de datum in te stellen, kan de pc geen hd en/of cdrom spelers vinden.
Dit is dus niet het geval ...

Ik heb de pc opgestart en op DEL gedrukt zodat ik in het BIOS kwam.
Ik ben naar de sectie gegaan waarbij je de temperatuur kunt zien van de processor: deze blijkt dus na dik 3 uur niets te doen, naar de 60graden te zijn gelopen, is dat normaal??

En wat betreft de tip van HarrySnor: nog niet uitgeprobeerd, dit zal ik zo spoedig mogelijk proberen. Vanavond zal het niet meer worden .....

Dat is dus niet het geval, heb hier vorige week ook een PC gehad die zomaar uitviel. Daar was toch echt het batterijtje het probleem, terwijl ook bij die PC de tijd gewoon goed bleef.Ik geef eerlijk toe dat ik ook altijd dacht dat dan iig de tijd niet goed staat, maar omdat een knoopcel maar 5€ kost heb ik het gewoon geprobeerd.

Ik zeg het ook omdat jou PC toch alweer een jaar of 5 oud is schat ik.

Laatst bewerkt:
Na 3 uur niks doen vind ik 60 C Redelijk Risky laat staan gamen,
Fan kapot ? Zou niet weten hoe hij anders ze heet word.

Als de fan kapot is moet je dat toch kunnen merken? Zoniet haal de pc open en kijk of de fan draait ;)

ik zelf zou het juist niet merken wat als hij niet draaid, hoor je ook geen geluid.

Schijnbaar lijkt het erop dat lezen toch moeilijk is ....

In mn eerste bericht staat dus al dat er 2! fans inzitten, een stockCPUkoeler@ 2500 rpm ..
dan staat ie niet stil ....

Betreffende PC heeft inmiddels een hele middag correct gewerkt, maar ik heb er verder nog niets anders aan gedaan, behalve de tip van HarrySnor.

Ik zou nog kunnen kijken naar de koelpasta (als) die er al tussen zit, heb hier en daar gelezen dat het nodig zou kunnen zijn om die opnieuw aan te brengen.

EDIT: Gamen is uit den boze, er zit slechts een 64 MB Radeon 9250 passief gekoeld in ...

Laatst bewerkt:
wel als je 5 fans in je pc hebt hangen en er een van het niet doet, dan hoor je dat niet

Draai een game die voor de PC zwaar is. Een gratis te downloaden spel of zo.

Pc draait inmiddels 2 dagen probleemloos achter elkaar, wat ik ook maar aanklik ...
Spel downen wat zwaar is voor pc nog niet gedaan ...

Eerst effe werken, pc blijft verder wel aan ....
Update zo vlot mogelijk.

UPDATE: na een spel te hebben gespeeld, geen uitval...
Nieuwe installatie gedaan ivm uitvallen Explorer, nu helemaal in de war ....IE word niet mee geinstalleerd,
bij volgende herinstallatie worden de cdromspelers niet herkend,
een 3e herinstallatie (ja, je moet toch wat) de netwerkaansluiting word ineens niet herkend ....
Na een 4e installatie lijkt het beter te gaan, Firewall geinstalleerd, geen probleem, Antivirus geinstalleerd, foutmelding: kan een benodigd bestand niet vinden of het bestand is corrupt ...
Vooruit, kan gebeuren, andere virusscanner gedownload en proberen te installeren, weer dezelfde foutmelding van een corrupt bestand!

Je word er een beetje wanhopig van, maar ik heb een 7e herinstallatie gedaan, en nog niet goed......
Tis om te janken, en heb maar de handdoek in de ring gesmeten, en ga dr niet meer mee verder.

Allen hartelijk dank voor het meedenken, en ik zal me niet weer met die ouwe troep bezig houden.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan