pc valt plotseling uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quanie

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2013
Goedendag,

Ik heb een probleem. Dit is al de tweede keer binnen 2 weken dat dit probleem optreedt. Tijdens het gamen hoorde ik een zachte knal (lijkt op kortsluiting), tegelijkertijd viel mijn pc plotseling uit. Daarna herstart hij gewoon. Ik vraag mij af wat er aan de hand is? heb ik onvoldoende stroom? of is er iets met mijn moederbord? Hieronder heb ik de specs van mijn pc:

Processor Intel(R) Core(TM) i5-4670K CPU @ 3.40GHz
RAM 8.0 GB
Video Card NVIDIA GeForce GTX 770
Operating System Microsoft Windows 7 Ultimate Edition Service Pack 1 (build 7601), 64-bit
BIOS BIOS Date: 05/09/13 21:32:29 Ver: 04.06.05
AsRock B85M
Cooler Master 500w

Drive 1
Size 2.7 TB
Free Memory 281.8 GB
Drive 2
Size 931.4 GB
Free Memory 279.2 GB
Drive 3 (SSD)
Size 111.8 GB
Free Memory 53.7 GB
Drive 4 (SSD)
Size 111.7 GB
Free Memory 48.1 GB

Dank jullie alvast

Moet ik het spits afbijten dan zeg ik; kan het een harde schijf zijn, die de kop parkeert. Wanneer ze defect raken kunnen ze tikken. Wanneer het meer een knal is dan zou het een ventilator kunnen zijn waarvan de bladen iets doorbuigen en dat die dan zijn behuizing of iets anders raakt. Het laatste zou je moeten kunnen zien. Het kan best kortsluiting zijn en vooral de toren vormige condensatoren zullen kunnen knallen, de huls is dan los of het bovenste deel, met het Mercedes logo lijkt het wel, is dan iets bol geworden. Laten we alvast maar stellen dat kortsluiting en vonken al snel brand geur of pepermunt geur verspreiden. Het kleinste vonkje is ook zo heet dat er dan sporen van te zien zullen zijn. Jammer dat je voor de voeding, deze open zal moeten maken maar misschien heb je wat aan de gedane suggesties en kan je nog eens goed aan de voeding ruiken. Bij voedingen is wel eens de rand, daar waar de kabels in een bundel uit komen, te scherp. Dat is dus zeker een aandachtspunt. Misschien is het een normaal geluid wanneer de voeding beveiligd, kijk daarom ook of de stekker wel goed in de computer gestoken is en alles in de computer nog goed vast zit. Ik zou geen risico nemen met de gegevens op de schijven en die even van de data kabel halen want een crash en er zit zomaar een kras op.

hallo, bedankt voor jullie zeer nuttige antwoorden. Na meerdere controles is gebleken dat er niets mis waren met de ventilatoren of condensatoren (er was geen sprake kortsluiting of kapotte condensatoren). De voeding werkt ook perfect, bij het uitvallen van de pc rook ik niks en ik zie ook geen brandvlekjes bij de voeding. Ik denk dat de SSD de boosdoener is. vandaag tijdens het gamen schokt het heel erg, en ik zie dat de rode licht van de kast constant aan het knipperen was. Ik heb videokaart alleen nog niet getest op benchmark, via deze test kan ik toch ook zien of videokaart normaal functioneert? Maar alsnog.. dan zal de video niet moeten uitvallen....

Ook de kap van de voeding er afgehaald?
(de 'zachte knal' moet toch érgens vandaan komen)

Ik ben bang dat de test alleen uitwijst hoe snel de grafische kaart kan zijn. Het test niet eens het geheugen, hiervoor heeft ieder merk kaart zijn eigen hulpprogramma's. Jouw video is ook niet datgene wat volgens het bericht uitgevallen is of je moet bedoelen dat de kaart nu niet zo heel snel is.

Kennelijk geeft de voeding minder spanning en dit kan komen door condensatoren die zijn geploft. In de voeding zitten namelijk heel veel en ook grotere condensatoren. Jouw computer gebruikt nogal veel stroom en ik gok er dus op dat de voeding nu de geest gegeven heeft en de videokaart naar een minder stroom verbruikende modus is teruggeschakeld. Dat zou ook het alarm verklaren van het knipperende rode lampje. Waarom dacht jij dat de voeding goed was? Ik zou hier beginnen te zoeken.

kan een spin zijn die wat warmer zal gekregen hebben kijken op stof en of vreemde slingers
kijk ook eens op harde fouten van mem.
vermoedelijk als je gamer bent heb je een overclock moederbord en kan je in bios de spanningen lezen. kijk eens of je 5 en 12 vold niet te veel afwijking hebben.
tot 12,8 kan nog en 5,6 is ook niet een drama maar let toch op als je bij 13,12 zijn er al gestorven.

Een afwijking van + of - 5% van de nominale spanningen ( 3,3 V , 5 V en 12 V ) wordt in het algemeen als acceptabel beschouwd.
Wijken de spanningen meer af dan deze 5%, dan is het raadzaam de voeding uit te wisselen teneinde te controleren of daarmee het probleem verdwijnt.

ik ga vandaag mijn voeding even openmaken en goed onderzoeken. Want ik heb nog eraan gesnoven en rook niks geks, maja dat zegt nog steeds niets. Bedankt! ik hou jullie op de hoogte. aan mijn videokaart zal het niet liggen denk ik.

Een multimeter kost Euro 3,99 bij de Action. Als je daarmee niet de Volt waarden goed kan meten dan wel of er weerstand is in bepaalde componenten (zie daarvoor uitleg op YouTube).

Hallo

Dit :

http://www.benl.ebay.be/itm/ASRock-...455528?hash=item1c67512568:g:ZX8AAOSw-KFXdDvs

Zou het motherboard moeten zijn ....

Hier is te zien dat er al nieuwe generatie condensatoren zijn gemonteerd... ik vermoed dat dit op uw motherboard ook zo zal zijn.

Ik zou wel controleren of de vermogenvoedingsstekkkers op het motherboard goed zijn geplaatst (stevig) ... deze desnoods eens een paar keer in/uitpluggen ... schurende werking maakt de kontaktpunten terug zuiver.

In de voeding zijn zo goed als zeker vonkbruggen aanwezig ofwel lucht , of geetst op de p.c.b.

Mocht er veel stof aanwezig zijn in de voeding , kan overslag van deze ook het geluid veroorzaken.

Indien de p.c. korrekt is geaard (stopkontakt) , kun je statische electriciteit als boosdoener uitsluiten.

"ik ga vandaag mijn voeding even openmaken en goed onderzoeken."

Zeker niet nalaten om de vermogenelekronika te controleren op gescheurde soldeerverbindingen.

Dit : "Tijdens het gamen hoorde ik een zachte knal (lijkt op kortsluiting), tegelijkertijd viel mijn pc plotseling uit."

Doet mij vermoeden dat warmte (uitzetting) van de aansluitdraden onderdelen , in combibatie met gescheurde soldeerverbindingen in dit geval de oorzaak is.

Eens een andere voeding monteren als test , is de snelste/eenvoudigste manier om deze mogelijkheid uit te sluiten.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

Peter

Hoi,

Aangezien het niet geheel duidelijk is waar het probleem zit ben ik zo vrij geweest om je vraag even naar hardware overig te verplaaatsen past daar even beter als in Aankoop nieuw systeem/Upgraden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan