Pc valt steeds uit

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, na veel kl**ien heb ik de pc's draaien. Nadat ik alle "overbodige" onderdelen verwijderd had en alles stuk voor stuk terug gedaan hebt, doet de pc van de kids aardig zijn werk. :)

Die van ons doet het nu ook wel, maar blijft ondanks alles resetten en ophangen.
Soms vergezeld van een blauw scherm met de melding:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Wat het inhoudt is mij niet echt duidelijk... :confused:

In het logboek zie ik deze melding langskomen:
  • AMLI: ACPI BIOS probeert op het ongeldige I/O-poortadres 0x71 te lezen, dat in het beschermde 0x70 - 0x71-adresbereik ligt. Dit leidt mogelijk tot een instabiel systeem. Neem voor technische ondersteuning contact op met de leverancier van het systeem.

Geplaatst door Rob Valkenburg
Ja, na veel kl**ien heb ik de pc's draaien. Nadat ik alle "overbodige" onderdelen verwijderd had en alles stuk voor stuk terug gedaan hebt, doet de pc van de kids aardig zijn werk. :)

Die van ons doet het nu ook wel, maar blijft ondanks alles resetten en ophangen.
Soms vergezeld van een blauw scherm met de melding:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Wat het inhoudt is mij niet echt duidelijk... :confused:

In het logboek zie ik deze melding langskomen:
  • AMLI: ACPI BIOS probeert op het ongeldige I/O-poortadres 0x71 te lezen, dat in het beschermde 0x70 - 0x71-adresbereik ligt. Dit leidt mogelijk tot een instabiel systeem. Neem voor technische ondersteuning contact op met de leverancier van het systeem.

Alleerst even dit: je zegt dat je alle kaarten eruit hebt gehaald en weer terug geplaatst maar ik neem aan dat je na het terugplaatsen van de eerste kaart, je de pc opnieuw hebt gestart en uitgeprobeerd. Dit is namelijk de enige manier om te testen of dié kaart de boosdoener zou kunnen zijn. (En uiteraard geruime tijd de pc testen zodat je zeker weet dat er geen problemen ontstaan voordat je de volgende kaart erbij prikt)
Heb je al een andere videokaart geprobeerd. Het eruit halen en opnieuw plaatsen van alle kaarten kan natuurlijk bij de videokaart alleen als je een ander exemplaar hebt want zonder videokaart geen draaiende pc.
Jouw pc probeert in een beschermd deel van je geheugen dingen weg te schrijven en videogeheugen valt binnen het beschermde gebied. Het zou impliceren dat óf je moederbord een defect vertoont óf je videokaart. (Heb je de laatste drivers van je videokaart?)
Maar ook hier een waarschuwing is op zijn plaats: meldingen die worden getoond kunnen je op het verkeerde been zetten omdat de oorzaak wel eens heel ergens anders kan liggen.

ik heb dit vroeger ook gehad: moederbord naar de knoppen als gevolg van statische elektriciteit die bij het plaatsen van een netwerkkaart (door een vakman van telenet!!! bij het instaleren van supersnel internet dus) heeft me dus 400 euro gekost:@, ik vrees dat dit bij jou ook het geval is en wrom je hard disk niet goed bij een andere pc wil opstarten is ook wel duidelijk: ik vermoed dat dat niet identiek dezelfde pc's zijn? je harde schijf heeft namelijk drivers van de originele pc en in de andere zal dit niet goed werken bij je moederbord

Iedereen heel erg bedankt.

Heb alles getest, door alles één voor één uit te proberen. Probleem blijft.
Het moet dus wel het moederbord zijn :evil:

We gaan maar opzoek naar een andere pc, want de kosten die ik moet maken voor een ander moedebord kan ik beter besteden aan een complete pc.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan