PC valt telkens, zonder aanwijsbare reden, uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

robotap

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 dec 2006
Hallo,
Ik heb een probleem met mijn PC.
De laatste tijd valt hij steeds vaker zo maar uit. De ventilatoren blijven draaien maar de rest valt stil en het beeldscherm wordt grijs.
Opnieuw opstarten is de enige optie. Met geluk doet hij het dan weer een poos maar vroeg of laat, en steeds vaker "vroeg", valt hij weer weg.
De voeding lijkt niet het probleem, ook als ik van alles afkoppel blijft het zich voordoen.
De temperatuur lijkt ook geen probleem. Hij geeft een normale temperatuur aan en soms gebeurt het direct bij het opstarten.
Ik kan ook geen wetmatigheid vinden in het uitvallen. Soms dus direct na het opstarten dan weer een hele avond zonder problemen. Het is ook niet zo dat het probleem optreed bij een bepaald programma of bij het draaien van verschillende programma's tegelijk.
Het al of niet verbonden zijn met internet maakt ook niets uit.
Kortom het lijkt complete willekeur. De frequentie neemt nu echter zodanig toe dat de PC soms echt onbruikbaar is.

Ik heb een AMD Athlon 64 processor en een radeon850XT videokaart.
De PC draait op XP.

Graag hulp, ik kom er niet uit,

Bij apparaatbeheer staat geen enkel uitroepteken.
Alles werkt correct.....

Dan zou ik toch maar eens een memtest overwegen.

Ook het uitzetten van het opnieuw opstarten, in configuratie, systeem, geavanceerd, instellingen voor opstart en herstelinstellingen, kan een blauw scherm veroorzaken, een BSOD, met een foutmelding, waar je wat meer mee kunt.

Ik heb de MEM-test gedownload maar eerlijk gezegd snap ik er weinig van. Wat levert dat op ?
Nog even voor de duidelijkheid, ik krijg geen blauw scherm maar een grijs scherm (dus ook niet zwart) maar misschien is blauw wel een vakterm.

De PC heeft het nu weer een hele avond zonder mankeren gedraaid.

:confused:

kijk eens in je kast, op je moederbord daar zitten torens op die hoge dingen , kijk goed, is er één opgeblazen ?? dat kan je aan de bovenkant zien dat zijn 3,4,5 stukjes als die openstaan en er komt oranje spul uit is hij opgeblazen, ze kunnen ook bol staan.
Dit verklaart het uitvallen ik heb het ook gehad met een amd moederbord, viel de hele tijd uit later keek ik voor een nieuw moederbord, en keek naar de ouwe en er waren 5 torens opgeblazen en er stonden er 3 bol.
Wat dit veroorzaakt : zonder dat jet weet een iets te hard tikje tegen je moederbord, en net de verkeerde beweging en ze blazen zichzelf zo op, ik heb zlef een filmpje op youtube gezien.
succes
Groet Rick

Ik heb de MEM-test gedownload maar eerlijk gezegd snap ik er weinig van. Wat levert dat op ?:
Dat levert de zekerheid op of een of meerdere geheugenbankjes wél of niet defect zijn.
Nog even voor de duidelijkheid, ik krijg geen blauw scherm maar een grijs scherm (dus ook niet zwart) maar misschien is blauw wel een vakterm.
Dat blauwe scherm met foutmelding krijg je pas als je doet wat Lange Pier heeft gezegd.
Met die foutmelding weten we beter wat de oorzaak is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan