PC valt uit bij gamen

Status
Niet open voor verdere reacties.

MatthiWare

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2011
Sinds kort valt mijn pc random uit tijdens het gamen, beetje zoals een hard reset.
Het is geen reboot, ik moet hem nadien terug zelf aanzetten.
Soms lukt dit direct andere keren moet ik eerst volledig de stroom weg doen voor hij weer aan wilt.
Het heeft niks te maken met koeling dit heb ik al nagekeken.

PC Specs:
[table="width: 500, class: grid, align: left"]
[tr]
[td]CPU[/td]
[td]AMD FX-8350 (geen O.C.)[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Mobo[/td]
[td]Gigabyte 990XA-UD3[/td]
[/tr]
[tr]
[td]GPU[/td]
[td]Sapphire R9 290 Tri-X[/td]
[/tr]
[tr]
[td]RAM[/td]
[td]4x G.Skill RipjawsX 4GB DDR3-1866[/td]
[/tr]
[tr]
[td]PSU[/td]
[td]Cooler Master GM G750M[/td]
[/tr]
[/table]

Mijn voeding is ooit al eens kapot gegaan heb nieuwe gehad via RMA zou er niet van verschieten dat deze weer de boosdoener is net nu ik geen garantie meer heb.

Iemand een idee wat het kan zijn?

Mvg
Matthias

De keren dat ik mee heb gemaakt dat een pc zo abrupt stopt is:
- een warmte probleem van CPU of videokaart (bij een moderne game loopt de temperatuur fiks op)
- een stroom probleem van het mobo of de PSU (een moderne game trekt heel veel watt).
- een geheugen probleem (als dat deel van het geheugen bereikt wordt dat niet goed is. Dat kan bijv. bij een game gebeuren die na verloop van tijd al het geheugen gebruikt)

Wat ik dan meestal doe is een onderdeel vervangen dat het mogelijk kan zijn en dan gaan proberen. Bij die wisseling van onderdeel waar het probleem niet meer optreedt zit dan het probleem. Dat kan natuurlijk alleen maar als je veel onderdelen in huis hebt ( of kennissen waar je de nodige onderdelen even van mag lenen).
Ik zou dan beginnen met het geheugen. Voor het geheugen kan natuurlijk ook een memtest gedaan worden: http://www.memtest86.com/

Het zou me, net als u, niets verbazen als het de PSU (weer) blijkt te zijn.

Laatst bewerkt:
Ik zou in eerste instantie van een warmte probleem uitgaan en alle stof goed wegzuigen. Daarna kan je onderdeel voor onderdeel vervangen

Ron

Hoi,

Al eens naar de temp gekeken want dat zou bij ook de eerst bovenkomende gedachte zijn

heren, Matthiware zegt dat "Het heeft niks te maken met koeling dit heb ik al nagekeken."
vandaar dat ik gesuggereerd heb om eerst maar naar wat andere mogelijkheden dan de temperatuur te kijken.

De vram op de grafische kaart heeft geen tempsensor dus een controlle met een tafelventilator en die in de open pc laten blazen en kijken of het helpt is aan te raden.

Games+uitvallen pc= warmte.

Je vermelde geheugen staat niet op de QVL (Qualified Vendors List)
Het wil niet zeggen dat het niet werkt, maar kán voor vervelende foutmeldingen en onverwacht uitvallen zorgen ..

Je vermelde geheugen staat niet op de QVL (Qualified Vendors List)
Het wil niet zeggen dat het niet werkt, maar kán voor vervelende foutmeldingen en onverwacht uitvallen zorgen ..

Heb in de 2.5j dat ik ze heb er nooit last van gehad dat ze niet op QVL stonden.

Ik heb eens gegoogeld of er soms problemen bekend zijn met deze videokaart en ja hoor: http://www.tomshardware.co.uk/answe...0-series-black-screen-crash-fix.html#14713747
Abrupt stoppen schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn bij deze videokaart.
bovenvermelde link beweert ook een oplossing te geven.

Ik had daar vroeger ook last van bij bepaalde games maar de drivers hebben dit opgelost heb daar nu geen last meer van.

De vram op de grafische kaart heeft geen tempsensor dus een controlle met een tafelventilator en die in de open pc laten blazen en kijken of het helpt is aan te raden.

Games+uitvallen pc= warmte.

Op mijn zijpaneel en op de bodem van mijn case heb ik nog elk een fan hangen/liggen die direct op de GPU blaast dat zal wel volstaan zeker?

Als temperatuur toch niet het probleem lijkt te zijn, is de eerstvolgende verdachte de PSU.
750Watt lijkt meer dan genoeg, maar toch... kijk eens even hier, en vul je systeem specs volledig in. Ik kwam al snel ruim boven de 600W, afhankelijk van wat je allemaal in je systeem hebt gebouwd. http://www.coolermaster.com/power-supply-calculator/
Als dat dicht tegen de 750 aan komt, en de koeling wellicht toch ook niet helemaal optimaal is...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan