PC valt uit of bevriest

Status
Niet open voor verdere reacties.

Morsmordre

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 nov 2013
Gistermiddag heb ik mijn computer gewoon correct afgesloten, niks raars opgemerkt. Toen ik hem die avond aandeed, viel de pc na een kwartiertje zomaar uit. Kreeg daarna een blauw scherm (maar het ging me natuurlijk weer te snel om te lezen wat er nou eigenlijk stond) en de pc startte weer op. Hierna nog een tijdje kunnen internetten maar wederom viel de computer uit.

Vandaag hetzelfde probleem. Kast open gemaakt om te kijken of er misschien iets aan het doorbranden of oververhit was, maar dat was niet het geval. Er zat ook helemaal niet veel stof in de kast maar heb het voor de zekerheid nog schoongemaakt. Daarna computer weer opgestart en Windows Updates geïnstalleerd. Vervolgens zet ik een film aan en hop, de computer bevriest. Niks werkt, ook geen CTRL, ALT, DELETE.

Kan iemand me helpen want ik ben echt ten einde raad.

Hallo Morsmordre en welkom op het forum,
Meestal vragen wij om eerst op te starten in veilige modus. Als dat wel lukt, dan is het een driver probleem. Controleer de systeemtijd want klopt die niet dan is de batterij op het moederbord leeg. Ga eens naar de logboeken en kijk bij de tijd van de crash naar de (fout)meldingen die daar staan. Sinds Windows XP zijn de logboeken moeilijker te raadplegen maar je komt er in ieder geval via Help wel. Kijk dan of je niet onnodige programma's laat opstarten bijvoorbeeld bij Run > "msconfig" en de programmagroep Opstarten. Vaak zijn dat er zo veel dat dit het probleem wel eens zou kunnen verhelpen. Een programma wat een goed overzicht geeft is AutoRuns. Zelf had ik vorige maand deze soort vastlopers en bleek het een update te zijn in combinatie met virusscanner Avast! De allernieuwste versie Avast! 9 verhielp het probleem.

Andere no-brainers: Is er voldoende schijfruimte, stop de achtergrondprocessen die kunnen vastlopen zoals indexering van schijfstations en virusscannen. Defragmenteer de harde schijf in veilige modus en defragmenteer ook het virtueel geheugen eens door het een sessie lang uit te schakelen. Kan je terug gaan naar een systeemherstelpunt? Scan eens op malware met bijvoorbeeld MBAM. Ik ben benieuwd. Alfred

1 rechtermuisknop deze computer
2 systeembeveiliging kiezen
3 geavanceerd kiezen
4 onderin bij opstart en herstel instelling op instellingen klikken
5 bij systeemfouten het vinkje weghalen automatisch opstarten
Dan kun je het blauwe scherm lezen.
En de fout hier vermelden.

Blauwe scherm zegt dat er een fout is in pas geïnstalleerde software of hardware. Ik heb sowieso geen hardware meer geïnstalleerd en software ook niet.

Ik heb ook al heel wat programma's uitgeschakeld bij het opstarten maar het probleem blijft. Toen probeerde ik mijn schijf te defragmenteren in veilige modus maar om de één of andere reden doet ie dit niet, en zonder veilige modus blijft m'n pc niet lang genoeg aanstaan om het te voltooien. Ik heb ook geen systeemherstelpunten dus kan ook niet terug :c

in veilige modus pc scannen

als je wel in veilige modus kan werken betekend het bijna 100% zeker dat er een software fout in de pc zit
dit kan een virus zijn of iets anders (drivers kan ook)

als je blauwe scherm eenmaal vast staat kun onderaan lezen wat de fout code is links onderaan.
Is een code met een hoop nollen

Wanneer je updates installeert dan moeten er systeemherstelpunten zijn gemaakt. Als je voldoende schijfruimte hebt tenminste. Omdat malware er geen enkele moeite mee heeft om herstelpunten te verwijderen denk ik dat jou computer besmet is. Bekende scanners zijn: MBAM en Superantispyware.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan