Pc valt uit tijdens het gamen, wellicht kapotte videokaart?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bartbosch

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2012
Hoi, ik zal me allereerst even voorstellen. Ik ben Bart Bosch, 15 jaar, en zit in mijn vrije uurtjes graag achter de computer. Gamen en ook zit ik op diverse foras, hierdoor weet ik hoe irritant het is als er een topic word geopend zonder genoeg informatie. Daarom hoop ik het in het volgende verhaal goed te doen.

Echter heb ik een probleem, sinds een paar dagen kan ik niet meer gamen. Op het begin werkt alles gewoon naar toebehoren, later valt mijn pc ineens weg. Skype loopt vast, beeldscherm, geluid. Het beeld word zwart of word bevroren. Ik heb windows opnieuw geinstalleerd, en mijn gehele schijf geleegd. Ook is mijn pckast stofvrij.

Echter heb ik het idee dat dit aan mijn videokaart ligt omdat;
1. Het gebeurd alleen maar tijdens het gamen. Ik speel geen extreem zware game spellen, league of legends is het meest grote spel dat ik speel.
2. Na het vastlopen is mijn opstartscherm extreem blokkerig.
3. Na het vastlopen doet alleen mijn hoofdscherm het nog maar, mijn 2de scherm werkt niet meer.

Maar misschien ligt het wel aan mijn moederbord, processor of voeding?
Heeft iemand enig idee waaraan dit kan liggen? En de oplossing?

Mijn systeem bestaat uit het volgende, het is al een paar jaartjes oud maar heeft altijd goed gewerkt.
Processor: intel core 2 quad q6600 (2,40ghz 4 cpus)
Moederbord: phoenix rom bios plus version 1. 10 a05
Videokaart: nvidea 8800 gt echter als ik nu kijk bij dxdiag kijk, staat er n/a?
3072mb RAM

Ik hoop dat iemand mij kan verduidelijken hoe ik het probleem op kan lossen of welk component er defect is,

Hopende op uw antwoord, Bart Bosch

Ps. Sorry voor eventuele typfouten, bericht is getypt op een Ipad

Hoi,

Welkom op Helpmij,

Zou een warmte probleem kunnen zijn pc al eens van binnen stof vrij gemaakt, en kijk een naar de temperaturen bv met deze.

Ps zie dat je de pc al stof vrij hebt je zou eventueel de videokaart driver kunnen updaten.

Laatst bewerkt:
Klinkt inderdaad of je videokaart aan het stuk gaan is.
De 8 serie staat er wel bekent om, om vrij snel kapot te gaan door warmte (tja wat is vrij snel? Kaart kan al wel 4 jaar oud zijn, ze zijn vanaf 2007 op de markt.).

Hoe is de koeling van de kaart? Is de fan stof vrij en kan de warme lucht goed en snel weg?

Hoi,

Gezien het inderdaad lijkt op een videokaart probleem is heb ik het topic even in de sectie hardware-videokaarten gezet.

Laatst bewerkt:
De computer heb ik enkele dagen gelden nog uitgezogen, zover ik weet is er weinig stof.

Ik heb zojuist even gekeken, op de videokaart ligt geen stof. De fan draait ook gewoon, mijn computer deed het al sinds 2007 inderdaad.
Zal het oververhit zijn geweest? is er ergens een stresstest oid te vinden, om te kijken of het dat aankan?

mvg.

Wanneer je een oude videokaart hebt liggen kun je deze misschien even inbouwen? Kun je testen of het aan je videokaart ligt.
Gezien je verhaal, denk ik dat je videokaart lichtelijk aan het overlijden is..

Waarschijnlijk ben ik dus toe aan een nieuwe videokaart, om met de tijd mee te gaan wil ik waarschijnlijk een vrij nieuwe.

Echter heb ik waarschijnlijk ook een nieuw moederbord nodig?

Bij het kopen van een moederbord moet ik ook rekening houden of mijn processor erop past, en of mijn voeding geschikt is.

Dit is voor mij, gezien ik vrij onervaren ben, een onmogelijke opgaven.

iemand een suggestie?

Wanneer je een nieuw moederbord gaat kopen is het ook wel verstandig om upgraden naar een nieuw platform, 1155 of am3+.
Hierbij hoort dan ook een andere processor en geheugen.
Anders zou ik alleen een nieuwe videokaart nemen, ik heb zelf een msi n560gtx ti twin frozr en ben er zeer tevreden over :)

kun je de tempratuur meten van je videokaart?
dit kun je zien door een Furmark burn in test te doen zodra deze boven 100C komt depc direct uit schakellen (of hij crashed gewoon)
kun je hier downloaden
als dat niet zo is dan zou je ook nog je videokaart kunnen reflowen maar dat is alleen als laatste uit weg

Laatst bewerkt:
Een kennis van mij heeft nog een gf9500gt liggen. Past deze erop? Goede kabeltje, past op moederbord em gebruikt het niet teveel voeding?

Als dit past is dit toch ook een vooruitgang op mijn vorige videokaart?

Hoi,

Om te proberen kan je 9500 er in zetten maar is geen vooruitgang denk eerder een achteruitgang met games;)

't is een gf9500gt, 1024mb, ddr2, dvi+hdmi

Het is de wall-e versie, haha.

Mijn vorige was volgensmij een half gig. Denk je echt dat dit een ahteruitgang is?

T zal sowieso kopen worden, dus dan gaat het hem niet worden. Misschien denkt iemand anders hier wel dat het een vooruitgang is?

lol apart nooit mee gemaakt
kan er eigenlijk zo ook niks mee, test de 9500GT maar uit
die videokaart is echter wel een stuk trager ook al is het nummer hoger en heeft deze meer ram
de chip die er in zit is gewoon slechter

Bedankt allen,

Ik kon de videokaart voor 25,- overnemen dus dat was achteraf geen probleem. Mijn computer herkent gelukkig de videokaart en ik heb de drivers geïnstalleerd.

League of Legends is aan het updaten, ik ga straks kijken hoe het bevalt.

firest0rm, Furmark doet het nu ook. Kon dus waarschijnlijk niet worden geopend wegens kapotte videokaart ;).

Hoi,

Alleen jammer dat de kennis die kaart niet wou laten proberen zoiets mag toch geen probleem zijn:confused: dan had je de 25 euro bij een betere kaart kunnen voegen.

Hi, Ik kon hem wel testen, dan zal ik hem morgen teruggeven of 't geld betalen. Achteraf toch nog goed geregeld!

Ik merk weinig kwaliteitsverschil, alleen heb ik een wat lagere fps. Dit stoort mij niet echt, 50 of 60 is maar een klein verschil :).

Ik kan het zeer waarderen voor iedereen die mij heeft geholpen, thanks heren!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan