PC valt uit tijdens opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

kevinmen

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2015
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik opeens problemen met het opstarten van mijn computer. Als ik deze opstart valt hij uit als het windows logo na ongeveer 10 seconden te voorschijn komt. Dan doe ik hem weer aan en start hij zo op zonder problemen. Dit heb ik nu al een week, telkens valt hij tijdens de 1e keer uit en pakt hij het de 2e keer wel. Geen foutmeldingen.

Windows 10 staat er nu ongeveer 3 weken op, dus het probleem kwam pas 2 weken later. Windows 10 is geïnstalleerd op een SSD schijf vanuit een windows 7 installatie. Verder zit er nog een oudere HDD in met windows 7, deze gebruik ik nu voor opslag van media. Misschien kan dit het probleem zijn?

De hardeschijven hebben nog zat ruimte vrij. Energiebeheer staat op hoge prestaties. De SSD staat als 1e opstartschijf, de HDD als 2e. Ik heb toen het probleem opkwam volgens mij niets belangrijks veranderd bij instellingen, dus daar kan het denk ik ook niet aan liggen. Wel updates voor windows 10 geïnstalleerd, ik weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben?

Het is niet echt een hinderlijk probleem, maar ik zou er toch graag een oplossing voor hebben.

Groet,

Kevin

Hoi Kevin,

Waarom heb je nog Windows 7 op die schijf staan als je W7 niet gebruikt?
Ik begrijp dat je geen multiboot installatie hebt, en bij opstarten niet hoeft te kiezen welk besturingssysteem je wilt gebruiken.

Probeer eens op te starten, terwijl je de kabels naar de HDD losgekoppeld zijn, om te zien of het probleem dan opgelost is.

Het kan zijn dat door upgrade / update er nu iets verkeerd gaat, wat eerder wel goed ging.

Waarschijnlijk een conflict in de koude start dat niet voorkomt in de warme.

Ik heb de HDD losgekoppeld, maar dit had geen effect. De pc start nog steeds de eerste keer niet op.

Dus: zonder HDD, alleen SSD
1e keer ----> uitvallen
2e keer ----> goed opgestart

Andere poging:
1e keer ----> uitvallen
Stroom uitschakelen voor 15 sec.
2e keer ----> goed opgestart

Andere poging:
Computer laten opstarten
Herstarten ----> lukt zonder uit te vallen.

Volgens mij heeft anton44 gelijk met een conflict in de koude start, maar hoe kan ik dit dan oplossen? Weer een schone installatie uitvoeren?

Hmm ...misschien.
Kijk eens in de BIOS naar de boot-opties en HD configuraties - staan daar niet foutieve instellingen.
Opstarten van BIOS in de allereerste boot-fase door te trommelen op een toets. Vaak is dat F2, maar kan ook ESC of een andere zijn. Merk afhankelijk.

Het kan ook dat de voeding niet direct voldoende power geeft.
Bij eerste keer opstarten zijn alle transistors 'leeg' (ooit gehoord dat opstartende pc meer stroom nodig is, zelf geen verstand van) en wordt er meer (teveel) stroom gevraagd.
Ik las eens dat dit wel voorkomt bij de combinatie goedkope Corsair voeding - en veel werkgeheugen.

Ik weet niet eens of je een pc / laptop hebt, zet dat de volgende keer er ff bij.

- heb je niets overcloked? (CPU/Ram?)
- check voeding
- verlaag (tijdelijk) je werkgeheugen, zodat de pc minder stroom nodig heeft

Is nu het probleem verholpen, koop dan een betere voeding.

Laatst bewerkt:
Ik ben van mening dat het (tijdelijk) wegnemen van geheugen geen goed voorstel is. Bij een verkeerde behandeling kun je ze daarna in de prullebak gooien of bij het grof vuil. Daarnaast zal dat het BIOS ook nog eens beinvloeden.
Met een laptop op netspanning en daarbij ook nog eens een accu kan ik me niet indenken dat er dan een vermogensprobleem ontstaat. Met een desktop zou dat kunnen als er ook nog een zware grafische kaart en veel ventilatoren meegetrokken moeten worden. Maar ook daarvoor heb ik zo mijn twijfels gezien de relatief korte duur van een boot.
Zou te constateren zijn aan het geluid van de ventilatoren en vooral die van de voeding.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Anton,

We weten niet of het een laptop / desktop is, ik verwacht een desktop, omdat hij de er een extra HDD in heeft geplaatst, maar goed, dat is ook maar een inschatting.
Waarom geven mensen zo weinig info... :(

Heb gelezen van mensen die een extra schijf plaatsten of geheugen enz, of dat de voeding minder werd, exact dezelfde problemen hadden.
Eerste keer uitvallen, daarna goed opstarten.
Volgens iemand uit dat verhaal, verzameld het moederbord de juiste gegevens over stroom verbruik.
Is er te weinig stroom, dan schakelt de pc zichzelf uit...

Uiteraard moet je wel weten hoe je de kaartjes veilig kunt verwijderen. (statische lading)
De oudere pc's hadden problemen met verwijderen van geheugen, tegenwoordig herkend bios hoeveel geheugen geplaatst is, en moet dat geen probleem zijn.

Wat denk jij dat het probleem kan veroorzaken?

Ik denk eerder aan een driver/service conflict in de 1e bootfase. Mogelijk dat loggen daar een uitsluitsel kan geven. Maar hoe breng je de daarbij behorende acties over ?

Excuus voor zo weinig info. Het betreft inderdaad een desktop pc, geen laptop. Niet over ge clocked.

De HDD is losgekoppeld en gebruikt dus geen stroom, maar er is nog steeds hetzelfde probleem.
Heb in het bios gekeken, maar daar zag ik niets verkeerds staan. De instellingen had ik gereset naar de fabriek instellingen. Na het resetten stond de volgorde van opstartschijven verkeerd, die heb ik weer goed gezet.

Tenslotte heb ik de kabels (voeding en SATA) naar de SSD en de HDD omgewisseld, maar dit had ook geen effect

Toevoeging: Hier een zeer uitgebreid overzicht van mijn pc: http://speccy.piriform.com/results/awD7jvxelGtqbpG8s4plxuS
Ik ben aan het zoeken naar andere topics met een soortgelijk probleem, bijvoorbeeld: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1773872/boot-time-cpu-led-stays-time-booting-works-fine.html
http://www.cnet.com/forums/discussions/pc-starts-then-shuts-down-within-few-seconds-241564/

Laatst bewerkt:
Tbv diagnose heb ik de volgende voorstellen mbv MsConfig:
1. In tabbblad Algemeen. De mogelijkheid om diagnostisch op te starten of selectief op te starten
2. In tabblad Computer opstarten. De mogelijkheid om op te starten in Veilige modus en Logboekregistratie tijdens opstarten.
De logboekregistratie geeft de mogelijkheid om extern te laten beoordelen. De opstartopties kunnen gebruikt worden om te achterhalen of er wel of geen softwareconflicten zijn in de opstartfase.
Wel dienen alle reboot KOUD te gebeuren, want in de 1e bootfase wordt het probleem verwacht.
Ben benieuw naar de uitkomsten/resultaten.

Bijlage: Bekijk bijlage ntbtlog.rar

Hoi anton, ik heb gedaan wat je voorstelde. Hier de resultaten:

1. De computer stond al ingesteld op selectief opstarten. Omdat ik niet wilde dat alle programma's opstarten, bv. dropbox, had ik er een paar uitgeschakeld.
Diagnostisch opstarten ging met uitvallen.
2. Opstarten in veilige modus werkte goed. Het opstarten ging zonder uitvallen.
3. Opstaten met alles aan (services en onderdelen), ging met uitvallen.

Het opstarten is koud gebeurd (als het goed is bedoel je hiermee dat ik niet moet opnieuw opstarten via het taakmenu, maar eerst afsluiten en de stroom er even af, daarna weer opstarten).
De SSD én de HDD zaten beiden aangesloten tijdens de test.

De log is als bijlage mee verzonden (zie bovenaan bericht). Heel veel dank voor de moeite!

Groet,
Kevin

Kevin,
Zo te zien is het een log van de veilige modus.
Kun je er laten maken van een normale start ?
Het is geen gemakkelijke klus maar vlgs mij de enige methode om er achter te komen.
Met MsConfig kun je alternatieve opstartconfiguraties selecteren.
Graag achtereenvolgens en na iedere selectie koude start (inderdaad helemaal uit)
Tab - Algemeen
Selectief opstarten met alleen systeemservices opstarten - resultaat ?
Selectief opstarten met alleen opstartonderdelen opstarten - resultaat ?
Afhankelijk van het voorgaande zou het volgende zijn
Tab - Opstarten
Déselecteer zoveel mogelijke items (met je eigen inzichten de niet primaire zoals printer ed) - noteer degene die wel geselect is. - koude restart
Voeg er telkens één bij totdat een koude restart een probleem veroorzaakt.

Mocht er iets misgaan dan kun je in safe mode opstarten en weer met MsConfig de selectie aanpassen.

Nogmaals, ik ben me bewust dat het nogal wat van je vraagt maar ik denk hiermee achter de veroorzaker te komen.

Succes

Hoi Anton,

Ik heb een log van de normale opstart gemaakt, die vind je in de bijlage.
Wat me opvalt in de log, is dat er staat dat iets met de naam "drivers" niet kan worden opgestart.

---------------------------------------------------------

Als ik bij selectief opstarten alleen "systeemservices laden" aanvink krijg ik de melding om opnieuw op te starten.
Zodra ik opnieuw heb opgestart en ik weer naar msconfig ga staat opeens ook "opstartservices laden" aangevinkt.
Bij alleen "opstartservices laden" is dit idemdito.

------------------------------------------------------

Bij de tab "opstarten" heb ik alles uitgeschakeld.
Bij "services" heb ik alles van microsoft verborgen en de rest uitgeschakeld.
Dit had helaas geen goed resultaat. De PC moest weer 2x worden opgestart.

------------------------------------------------
Toevallig zag ik bij systeeminformatie "Bios modus: Verouderd" staan. Misschien heeft dat er iets mee te maken?

Heel veel dank voor je hulp,

Groet Kevin

Bijlage: Bekijk bijlage Normale Opstart Log.txt

Laatst bewerkt:
Ik heb een Nvidia GT220 Videokaart, die via het programma Nvidia Geforce Experience altijd de recentste stuurprogramma's draait. Via Apparaatbeheer heb ik alle onderdelen gecontrolleerd op recente stuurprogramma. Daarna heb ik de videokaart stuurprogramma verwijderd, 2x opnieuw opgestart, waarvan één keer koud, met nog steeds hetzelfde probleem.

SFC/scannow heb ik geprobeerd, deze gaf aan dat er wat gevonden was en hersteld was. Maar dit heeft niet geholpen. Die andere links zien er een beetje obscuur uit.:confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan