PC Valt uit, wil daarna niet meer opstarten..

Status
Niet open voor verdere reacties.

exis1992

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2009
Hallo allemaal,

Gisteren zat ik achter mijn computer, een beetje te internetten, muziek te luisteren, je kent het wel. Opeens blijft de muziek hangen (en de rest dus ook), en na 2 seconden is het beeld zwart en begint het opnieuw opstarten. Nou weet ik zelf een heel klein beetje hoe m'n PC werkt, dus ik heb even gekeken in m'n BIOS bij de Hardware Monitor. Hieruit bleek dus dat mijn CPU 83 graden was. Ook kon ik zien dat mijn CPU-Fan gewoon 4500 RPM draaide. 83 Graden leek mij een beetje veel, toch liet ik hem proberen om nog een paar keer op te starten, maar dat haalde niets uit. Vaak kwam hij niet verder dan het Windows schermpje waar het balkje heen en weer gaat, en een enkele keer kwam hij tot het inlogscherm, maar viel dan ook meteen weer uit. Kortom, ik krijg hem niet meer aan de praat. Nu heb ik toch -vol goede hoop dat het aan Windows lag- geprobeerd om Windows op mijn 2e harddisk te installeren, maar dan kwamen er steeds errors bij het laden van Files.

Voor mij leek het duidelijk, mijn CPU is oververhit, en/of m'n fan draait niet hard genoeg. Nu heb ik vanochtend weer geprobeerd (op te starten), ik kreeg hem nu zo ver dat hij inlogde op Windows, ik kreeg 2 minuten de tijd, toen viel hij weer uit, en kwam weer niet verder dan het inlogscherm. Ook draaide de fan nu nog maar 3300 RPM, wat mij ook lijkt te vertellen dat de fan het probleem is.

De vraag is nu, is mijn CPU waarschijnlijk al doorgebrand door de temperatuur van 83 graden, of zou alleen een nieuwe fan de oplossing zijn?

Alvast bedankt voor de hulp,

Casper

EDIT: Ik heb zojuist weer geprobeerd hem op te starten, maar krijg nu heel kort een flits van dat blauwe error scherm met die witte letters, en valt dan weer uit. Mijn fan draait nu weer 4400 RPM?? :confused:

Laatst bewerkt:
Ik zou beginnen om de fan eerst eens (voorzichtig) helemaal goed stofvrij te maken!

Net wat mrmusic al zegt, de boel flink ontdoen van stof etc. wil vaak helpen de cpu beter te koelen.
In het ergste geval, maar dat ga je pas merken als je onverklaarbare herstarts of vastlopende software gaat krijgen is je cpu echt gefrituurd zal ik maar zeggen.

Zoals je al berichte dat kort na het opstarten de pc al weer uitvalt, denk ik dat je al te laat bent en aan een nieuwe cpu moet gaan denken.

Ps, merk je ook een aanmerkelijk verschil in de snelheid van je systeem in het algemeen?
Zo ja, zou ik toch een andere cpu aanraden.

Laatst bewerkt:
Net wat mrmusic al zegt, de boel flink ontdoen van stof etc. wil vaak helpen de cpu beter te koelen.
In het ergste geval, maar dat ga je pas merken als je onverklaarbare herstarts of vastlopende software gaat krijgen is je cpu echt gefrituurd zal ik maar zeggen.

Zoals je al berichte dat kort na het opstarten de pc al weer uitvalt, denk ik dat je al te laat bent en aan een nieuwe cpu moet gaan denken.

Ps, merk je ook een aanmerkelijk verschil in de snelheid van je systeem in het algemeen?
Zo ja, zou ik toch een andere cpu aanraden.

Om eerlijk te zijn zou ik het niet weten, het opstarten gaat ongeveer even snel als altijd (tot waar die komt), maar Programma's zou ik niet weten omdat ik hem simpelweg niet in WIndows krijg..

Nogmaals, eerst maar eens grote schoonmaak en dan verder kijken als het nodig is

Ga ik nu doen, ik post zometeen of het wat uit heeft gehaald. :rolleyes:

Zo, net klaar met de schoonmaak. Er lagen hele pakken stof tussen de fan en de passieve koeler (stukje aluminium met ribben). Het is dus niet zo dat ik het voor niks heb gedaan, laat hem nu even draaien in de BIOS (hardware monitor) zodat ik kan zien hoe heet hij wordt.

EDIT: Is nu, na 5 minuten draaien 51 Graden, voorlopig constant.

Laatst bewerkt:
is al een stuk minder heet :p
en kun je je fan niet regelen in je bios en wat sneller laten draaien anders?

is al een stuk minder heet :p
en kun je je fan niet regelen in je bios en wat sneller laten draaien anders?

Is inderdaad minder, maar het lijkt niet geholpen te hebben. En nee, in mijn BIOS kan het niet, wellicht in Windows, maar daar kan ik nog steeds niet in komen.

Resultaat dus, na de schoonmaak wordt de CPU wel beter gekoeld (de fan draait nu ook 4687 RPM) en de temperatuur blijft constant op 53 Graden. Echter, hij blijft tijdens het opstarten uitvallen en opnieuw beginnen... :(

heb je al geprobeerd met een andere voeding?
want het kan natuurlijk ook de voeding zijn die het aan het begeven is.
Had ik laatst ook een keertje en met een andere voeding werkte het wel

heb je al geprobeerd met een andere voeding?
want het kan natuurlijk ook de voeding zijn die het aan het begeven is.
Had ik laatst ook een keertje en met een andere voeding werkte het wel

Nee heb ik niet geprobeerd, heb ook momenteel geen andere beschikbaar, misschien mijn oude (heb m'n PC zelf inelkaar gezet) maar ik zou even moeten zoeken.
Zelf denk ik echter niet dat dit het is, want de CPU was gisteren 83 Graden omdat de fan erg langzaam draaide, dus lijkt me logisch(er) dat dat het probleem is. Ik zal het echter even proberen, bedankt voor de tip! :)

Nee heb ik niet geprobeerd, heb ook momenteel geen andere beschikbaar, misschien mijn oude (heb m'n PC zelf inelkaar gezet) maar ik zou even moeten zoeken.
Zelf denk ik echter niet dat dit het is, want de CPU was gisteren 83 Graden omdat de fan erg langzaam draaide, dus lijkt me logisch(er) dat dat het probleem is. Ik zal het echter even proberen, bedankt voor de tip! :)

De nieuwe voeding is gevonden en ik heb hem zojuist aangesloten. De PC is nu bezig met CHKDSK, het verifieren van alle Windows-bestanden. Tot zover geen uitval geweest. Na de CHKDSK zal Windows-opstarten, en ik zal dan posten of het een oplossing heeft geboden (de voeding).

De nieuwe voeding is gevonden en ik heb hem zojuist aangesloten. De PC is nu bezig met CHKDSK, het verifieren van alle Windows-bestanden. Tot zover geen uitval geweest. Na de CHKDSK zal Windows-opstarten, en ik zal dan posten of het een oplossing heeft geboden (de voeding).

Helaas, na de CHKDSK begon het opnieuw opstarten weer, tijdens het opstarten viel hij elke keer weer uit en begon opnieuw. Jullie oordeel? Kapotte CPU?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan