PC valt uit!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leen13

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2003
Hallo,

Ik heb mezelf begin dit jaar een nieuwe PC aangeschaft en ben ineens ook overgeschakeld van Windows 98 naar Windows XP. De eerste paar maanden was ik daar heel tevreden over, maar sindsdien heb ik nogal wat programma's geïnstalleerd (ben nogal een intensieve gebruiker van mijn computer, zowel professioneel als als hobby) en op een bepaald moment (vraag me niet waar!) is het dus blijkbaar ergens misgegaan.

Wat is nu mijn probleem? Wel, zolang ik gewoon met huis-, tuin- en keukendingetjes bezig ben, is er niets aan de hand, voor zover ik weet. Ik draai bvb zonder (veel) problemen IE 6.0, Outlook Express, Trillian (chatprogramma), Dreamweaver, Office-toepassingen, IDE's voor programma-ontwerp (vb. Visual Studio) en zo verder. Verschillende tegelijk ook, als het moet.

MAAR... als ik bijvoorbeeld een simpele "search" doe om een bestand terug te vinden op mijn harde schijf of ik voer Norton Anti-Virus uit of iets dergelijks, dan valt mijn PC als het ware middenin dat proces uit. Niet als ik gewoon één enkele file scan met NAV, maar wél als ik de gehele harde schijf controleer. En zelfs online scannen lukt niet, noch scannen in Veilige Mode. Defragmentatie daarentegen is gisteren wel nog helemaal gelukt.

Wat ik wel al gemerkt heb, is dat bij een CPU load van 100% eerder zo'n "crash" optreedt. Niet altijd, maar ik heb het nog nooit zien gebeuren als mijn CPU niet "hard aan het werk" is. Dus toen dacht ik aan een hardware-probleem, maar daar pruts ik niet graag zelf aan aangezien ik er niet zo veel van af ken. Als ik mijn PC echter binnen breng, dan zullen ze hem vast opnieuw formatteren om het op te lossen (dat doen ze nu altijd in de winkel waar ik ga) en daar heb ik eventjes geen zin in. Een nieuwe ventilator gaan kopen of zo om te testen of het daarmee lukt, doe ik ook liever niet tenzij ik er zeker kan van zijn dat het daarmee opgelost zal zijn.

In elk geval graag jullie suggesties. Nog even voor alle duidelijkheid: ik werk op een AMD Athlon XP 2600+ van 2.08 Ghz met 512 MB RAM. Moederbord is een Asus A7V8X. Windows XP Pro is geïnstalleerd met SP1. Als de PC "uitvalt" dan flikkert het LED-tje van mijn scherm en zie ik aan het ene LED-tje van mijn tower dat ook daar de stroom nog werkt, maar voor de rest staat alles uit (er draaien ook geen ventilatoren meer). Ik weet geen andere oplossing dan de power-knop indrukken, waarna ik de voice-message ("System failed CPU test") krijg, achteraan mijn tower de stroom eventjes uitzet en dan weer (zonder problemen) kan opstarten via de power-knop vooraan.

Hopelijk kunnen jullie helpen, want dit is toch echt wel een HEEL vervelend probleem! Bij voorbaat dank!

Zorg dat je de temperatuur van de processor in de gaten houdt. Waarschijnlijk wordt deze te heet bij een CPU-load van 100%.

Ik heb eventjes de temperatuur in de gaten gehouden met behulp van het bij mijn moederbord geleverde Asus Probe. Van bij het begin was de optie "chassis fan" van zijn oren aan het maken doordat die op 0 stond. In mijn BIOS ben ik dat nagegaan en daar staat de chassis fan zelfs disabled en ik kan hem niet enablen. Ik vraag me af of ik me daar zorgen over moet maken... ?

Punt twee: als ik bijvoorbeeld zo'n virus scan doe terwijl Asus Probe draait, dan zie ik dat de temperatuur geleidelijk aan verhoogt, tot boven de 70°C. Vanaf iets van 73°C krijg ik een alarm en vlak vóór de computer uitvalt zit ik tegen de 80°C.

Ik vermoed dat hiermee het probleem gelocaliseerd is. Alleen... wat doe ik er nu aan? Toch zo'n ventilatortje bijkopen? En zo ja, is dat dan makkelijk zelf te installeren? Of anders... bestaat er misschien een software oplossing om de CPU behoorlijk af te laten koelen?

Nog één bijkomend vraagje: wat veroorzaakt dit eigenlijk? Eén enkel virusscannertje kan toch niet alleen voor zo'n warmte zorgen? Of zou er na zes maanden al een defect zijn aan een van die ventilatoren? Vraag ik teveel van mijn PC of is het te warm in de kamer?

Genoeg gevraagd... en opnieuw reeds dankjewel voor de antwoorden!

Een virusscanner of zoek opdracht is toch wel een redelijk intensieve opdracht voor de pc.
Kijk eens in de kast of er stof in het koelblok van de processor zit, zo ja, dan voorzichtig schoonmaken.
Verder wat voor een fan/koelblok zit er op de processor?
Is de snelheid van de fan wel hoog genoeg? Misschien kan je dit in de bios nakijken.
En als dat alles niet helpt, zou misschien toch een extra 'chassisfan' een oplossing kunnen zijn.

P.S. de pc staat toch niet 'stijf' ingebouwd in een meubel??

Tja...

Nu weet ik het toch niet goed meer, hoor! Ik heb nog wat testjes gedaan en toen bleek bvb dat een search nu wel lukte zonder crashen. Anderzijds ging het virusscannen nu al fout bij een temp van 61°C!!! Ligt dat dan nog aan mijn koeling of wat?

'k Heb hier op het BB eens goed rondgekeken en allerlei raadgevingen uitgeprobeerd. Hmonitor gedownload aangezien die Asus Probe blijkbaar toch niet je dat is. Wel, die Hmonitor geeft 58° à 59° als temp in idle (of zo goed als) en bij stressed kan ik het dus niet testen want van zodra de CPU load wat "heavier" wordt, dan valt de PC dus weer uit.

Adaware kan ik niet (meer) tot een goed einde brengen, nieuwe install van Windows XP over de bestaande lukt niet (in zoverre dat ik nu met een nieuw opstartitem zit genaamd Win XP Setup, aangezien mijn PC'tje zo nodig moest crashen tijdens de Setup) en het in het Control Panel verwijderen van de meeste hardware met de bedoeling de drivers te herinstalleren, heeft geen effect gehad. Dus wat kan ik nu nog doen?

Nog ter info: mijn tower staat niet in een kastje of zo en ik heb er gisterenavond de hele tijd een (gewone) ventilator opgezet om af te koelen, maar ik ben nooit lager dan 57° gekomen. Wat WEL frappant is in Hmonitor (maar ik weet niet of het iets betekent), is dat zowel de Core als de Aux Voltage op waarden tussen de 1.73 en de 1.76 schommelen!

Tips, aanwijzingen en allerlei hulpmiddelen worden in dank aanvaard!!!

Ik zou toch maar teruggaan naar de zaak waar je hem vandaan hebt. Het is niet normaal als een pc uitvalt bij 100% cpu load. Ik hou het erop dat je onvoldoende koeling hebt.

Je schrijft trouwens dat je er een ventilator op hebt gezet, ik neem aan dat je de systeemkast daarbij gesloten hebt gelaten, als je de kast open zou maken heeft het een veel groter effect.
Maar nogmaals, ik neem aan dat je nog steeds garantie hebt, dus lekker teruggaan.

Probleem opgelost, zo lijkt het. Vanmiddag had ik al gemerkt dat er precies vooraan in mijn tower nogal veel stof zat. Aangezien ik niet zoveel zin had om mijn PC binnen te brengen (en hem zo te moeten missen voor een paar dagen/weken), ben ik dus toch maar eens het voorste metalen "deksel" er af beginnen schroeven. Bleek dus dat daar echt KILO's stof zaten, voor die ventilator. Die heb ik met een (oude) tandenborstel eraf gehaald en sindsdien heb ik al Norton AntiVirus én Spybot kunnen draaien!

Met dank aan allen die geholpen hebben!

PS. Ik heb de status aangepast.

Hm, als van stof in je case de temperatuur zo oploopt is er toch iets niet goed.

Voel eens aan het koelblok op de processor. Is dat koud, (hand)warm, heet?

Geplaatst door meelman
Hm, als van stof in je case de temperatuur zo oploopt is er toch iets niet goed.

Idd, er zit namelijk stof voor het rooster, waardoor er geen koele lucht binnen kan komen en dus je cpu met warme lucht gekoeld wordt, waardoor die te heet wordt :D

Geplaatst door Sarvo
Idd, er zit namelijk stof voor het rooster, waardoor er geen koele lucht binnen kan komen en dus je cpu met warme lucht gekoeld wordt, waardoor die te heet wordt :D
ja maar dan nog.

Hoe lang duurde het normaal ongeverr voor hij vastliep?
En ik ben wel benieuwd naar wat de CPU-temperatuur nu is.

Het probleem is terug! Nu, ik weet niet eens of het wel helemaal weg is geweest, maar ik kan op dit moment in elk geval weer geen Norton AntiVirus of Spybot of AdAware meer draaien zonder dat ie uitvalt. En als ik een ander CPU-belastend programma probeer, dan haast ik me ook altijd om het zo snel mogelijk weer af te sluiten zodat ie kan afkoelen.

Temperatuur (bijna) idle is nu plusminus 53°C met gesloten case en ongeveer 43°C met open case. Maar met zo'n programma als AdAware klimt die temp gestaag op tot hij binnen no time over de 70°C zit en bij 80 of zo valt ie weer uit. Wat misschien maar goed is om verdere schade te voorkomen, maar... waarom gaat ie nu zo snel omhoog?

De koeling schijnt nu anders wel in orde te zijn: ventilators draaien goed en er zit geen stof meer voor.

MAAR... wat ik wel gemerkt heb!!! In mijn "device manager" staat mijn videokaart met een uitroeptekentje ervoor. Het is trouwens een ASUS V8460 ultra GeForce 4 Ti model. Maar of ik nu een driver van ASUS of eentje van nVidia probeer te installeren, het uitroepteken komt bij het herstarten toch altijd terug. De fout is code 10: device cannot start.

Steeds weerkerende fouten in mijn event log lijken me trouwens ook aan dit probleem gerelateerd. Er staat bijvoorbeeld bij elk moment van een crash wel een error "The Windows Image Acquisition (WIA) service hung on starting." En ook "The ASUS WDM Video Capture (universal) service failed to start due to the following error: The service cannot be started, either because it is disabled or because it has no enabled devices associated with it."

En dan is er nog de foutmelding "The server {A1F4E726-8CF1-11D1-BF92-0060081ED811} did not register with DCOM within the required timeout". Ik heb geen idee wat dat betekent.

Is mijn probleem dan toch gerelateerd aan de videokaart in plaats van aan de koeling? En... nog het belangrijkst... wat doe ik eraan?

Eerst over de warme CPU. Voel eens met je hand aan het koelblok (pas op dat je niet je vingers in de ventilator steekt ;)) Is dat blok warm?

Ik heb namelijk het idee dat de warmteoverdracht tussen CPU en koelblok erg slecht is. Wat voor koeler heb je en wie heeft hem geplaatst?

Je videokaart: (een v8460, is dat een Ti4600?)
download deze driver. Ga naar apparaatbeheer en verwijder alles dat met je videokaart te maken heeft. Installeer dan de driver en draai even DXDIAG. Kijk bij tabblad beeldscherm en kijk wat er bij versie rechts boven in de hoek staat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan