pc valt uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

harryblue

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2002
mijn pc valt telkens zo maar uit, in het begin (paar maanden geleden) minder vaak dan nu, nu is het echt om de zoveel minuten.

Eerst dacht ik dat ie rond een constante temp uitviel, 89 graden, en ik weet dat is idioot hoog, maar ik heb een goede koeler die waarvan de pc zegt dat ie met 7700 rpm draait, er zit wel veel stof in de koeler (en de rest van de pc).
Later bleek dat de pc nu ook rond de 75 graden al uit begint te vallen.

is mijn koeler kapot en, is dat het enige wat ik moet vervangen (heb nl. de voeding al een keer vervangen, en dat ging weer een tijdje beter, zouden de hoge temperaturen de koeler kapot maken ?)

je kunt in je bios een temperatuur opgeven waarbij je pc afsluit, zodat je je voeding, processor niet overbelast.
zou een goede koeling kopen, of een thermaltake kast, liefst beide.
ik denk dat je flink aan het gamen bent en ondertussen ook nog wel het 1 en ander hebt draaien.

http://www.thermaltake.com/

kijk daar maar eens fijn rond.

wat bedoel je precies met uitvallen?

Echt zo van "ZOENK" en je pc is ook echt uit, of blauw scherm, of mooie vastloper (beeld blijft vast staan).

Wat ik als ik jou was als eerste zou doen is kijken of de koeler goed bevestigd is op je processor en kijken of er wel voldoende koelpasta tussen zit. Je kast en koeler (koelribben) stofvrij maken zou ook geen overbodige luxe zijn, dan zal hij zeker je processor op een lagere temperatuur houden. Die 79 C is namelijk echt enorm hoog. (heb je die temp uit de bios afgelezen?)

hoop dat je zo weer ff verder kunt

suc6!!

ben dus nix aan t doen, windows loopt stationair zeg maar...

en geen blauw scherm, gewoon ineens weg, en gelijk opnieuw opstarten

wilde trouwens net de koeler er ff afhalen, maar ik wist niet precies hoe dat moest (een of ander hendeltje onder wat klemmetjes vandaan trekken geloof ik, maar ik wilde nix forceren). toen zag ik een paar schroefjes zitten, heb ik die er maar afgedraait en daarmee kon ik de koeler uit elkaar halen, en zo een heel stofbed verwijderen, misschien dat dit geholpen heeft, hij doet het nog steeds ?? :p

ik geloof trouwens dat ik wel een aardige koeler heb trouwens, het is zon bakbeest en het maakt zo ongelooflijk veel herrie dat ie wel iets moet koelen dacht ik zo.

verdere suggesties zijn altijd welkom

ehm, wat ik heb gedaan qua stof is een compressor met spuitstuk erop late blazen (niet te hard), ik had ook dat mn pc gewoon uitviel (niet omdat hij te heet werd) toen heb ik alles er opnieuw opgeknald (windows) en toen deed hij het weer. Doe dit btw alleen als er niets anders op zit.;) :p

tsjah is op zich een goed id (dat windows eropnieuw opknallen heb ik ook verscheidene keren geprobeert, verschillende versies enzo, hielp bij mij ook niet, is echt hardware-probleem).

Zit hier op een studentenkamer die nooit wordt afgestoft, dus ik denkdat het daardoor komt.

waar tover ik hier een hogedrukspuit vandaan ? valt te proberen

kweenie, ik heb hem in me schuur staan, als je langs wil komen:D ;) :thumb: :cool:

klinkt mij toch echt als een probleem dat ie te warm wordt en dat je bios ingrijpt.

hmm en ja.. om je koeler er af te halen, als het goed is heb je aan een van de zijkanten een soort uitsteekseltje waar je precies een schroevedraaier kan plaatsen. Deze induwen en wat friemelen en je koeler komt eraf. Als je enigszins angstig ben qua beschadigen enzo (kan ik goed begrijpen) zou ik als ik jou was de handleiding van die koeler te voorschijn toveren. Als je die niet hebt > website van de fabrikant biedt ook altijd wel wat.

Als je winxp hebt, kan je ook eens het volgende proberen, misschien dat dit de foutmelding naar boven haalt: ga naar je configuratiescherm > syste(e)m > tabblad prestaties (oid). Dan heb je onderaan de knop: fouten melden oid (zit op me werk, kan het niet precies zeggen ;) ) Hier heb je verschillende opties, en als je nu eens het vinkje: "automatisch opnieuw opstarten" weghaalt en weer lekker wacht tot je een hanger krijgt.

Als het goed is hoort hij nu een mooie blue screen te geven met de foutmelding. Als hij bijv een of andere memorydump aangeeft, kan het wel eens zo zijn dat je geheugen niet goed werkt.

Om je geheugen te testen: www.memtest86.com

zo.. heb je weer wat te doen! :cool:

edit: btw, de grootte en het lawaai van je koeler geeft niet per definitie aan dat hij ook daadwerkelijk goed presteert!

laat maar

nou ik denk dat het probleem zo wel is opgelost CPU temp is nu 61 graden, en "steady as a rock"

de motherboard temp is alleen wel een paar graadjes gestegen (???) nl. van 37 graden naar 42 graden...

maar daar neem ik genoegen mee

tnx allemaal, weer een tevreden client

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan