PC valt uit...

Status
Niet open voor verdere reacties.

vierentachtig

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2004
Hallo,

Gisteren viel mijn pc ineens uit. Ik had al het idee dat er iets niet goed was met de pc koeling, want er kwam zo af en toe een raar geluid uit de kast. Toen ik mijn pc even later even met open kast aanzette, zag ik dat de fan inderdaad niet goed draaide. Een nieuw koeling erin, en t probleem was opgelost...

...dacht ik, totdat ik de pc opstartte. Alles goed en wel, totdat ik mezelf bij windows aanmeld. Hij gaat de instellingen laden en valt daarna meteen uit.
Ook als ik bij het aanmeldscherm op afsluiten druk, valt ie meteen uit, zonder zich netjes af te sluiten. Hierna kan ik de computer ook niet meer aanzetten, totdat ik de voedingskabel er even uit heb gehaald en er weer in doe. Dan begint hetzelfde liedje weer van voor af aan. In de bios heb ik gekeken hoe warm de cpu wordt, maar die wordt niet warmer dan 40 tot 43 graden.
Deze nieuwe fan draait ook gewoon goed...

Wat kan hier mis zijn? HELP!

Het verschil in verbruik zal minimaal zijn.

Al geprobeerd om in de veilige modus op te starten? Dan kun je in ieder geval de logs even bekijken.

Ik heb eigenlijk alles al geprobeerd :S
veilige modus ook, maar voordat ie daar aan toe is valt ie al weer uit...

zo af en toe start ie wel gewoon op, draait ie even en valt dan uit, en net kon ik niet eens de bios meer in komen of hij valt al weer uit...

ik ben ten einde raad :P

Haal eens alle kaarten/drives die niet nodig zijn los. Dus eigenlijk alleen de harde schijf en de videokaart blijven zitten. Kijk eens of je dan verder komt.

ook dat helpt helaas niet...ik heb zojuist zoals je zei alles losgehaald, en hij draait dan inderdaad weer even (ook 1 keer in veilige modus) en daarna houdt het ook meteen weer op...

nee...die heb ik niet :(

(sorry als ik nu een stomme vraag stel, maar waarom zou het aan de videokaart liggen? :$)

De watt van de voeding, mijn Radeon 9000 hier verbruikt namelijk meer dan de GeForce die ik hier ook heb liggen.. als mijn voeding overbelast raakt door te veel kaarten (USB 2.0, Audigy2 en dat soort dingen) valt mijn PC ook gewoon zomaar uit.. dus stop zo min mogelijk in je PC en een oude videokaart die niet veel watt verbruikt en kijk dan nog eens.

ok thanx...ik snap t...

Het geke is alleen in dat geval, een paar dagen voordat hij voor t eerst uitviel, heb ik er inderdaad n kaart bijgedaan, een firewirekaartje...
na een paar dagen viel die dus voor het eerst uit. Maar nu doet ie het dus niet als ik zelfs maar álléén mijn videokaart erin laat zitten...en ik heb geen oude videokaart liggen, helaas...
maar als ie het eerst deed met cdromspeler en brander, geluidskaart en videokaart, en nu niet meer met alleen videokaart, zou dat dan inet kunnen betekenen dat deze cooler misschien meer trekt dan de oude? (zoals ver bovenaan al gezegd?) of ben ik nu erg dom?:o

ik dacht eigenlijk eerder aan een kapotte videokaart, of zelfs aan een kapot agp-slot.

Als je de cd-rom en dvd-roms afsluit en nog wat overbodige troep (zoals je firewire-kaart), dan moet dit je voeding meer dan genoeg lucht geven.

Wellicht dat je voeding gewoon slecht is geworden, doordat er teveel op aangesloten is. Maar het is zeker geen garantie dat een nieuwe voeding je problemen oplost.
(met slecht bedoel ik bijv dat het verkeerde voltage wordt doorgegeven aan bepaalde hardware)

Het kan ook nog een slecht werkend geheugen zijn. Hoeveel geheugen zit er in en hoeveel stripjes?
(bijv 2x 256mb, haal dan 1 van die stripjes eruit; helpt dat niet, probeer dan het andere stripje)

ik probeer alles gewoon braaf :)

heb even geprobeerd met dat geheugen,zitten 2 stripjes van 64MB in...(is trouwens ook best weinig :S)
maar als ik ze apart erin doe, blijft t zelfde probleem...
wat me trouwens daarnet ook opviel...als ik m de eerste keera anzet, blijft ie t vrij lang doen...dan zet ik m weer aan, doet ie t korter, en dan zet k m nog een keer aan, doet ie et helemaal amper meer...

doet me toch vermoeden dat de processor misschien alsnog te warm wordt? (ik roep ook maar wat...)

ja, dat klinkt logisch.
Direct na het uitvallen de bios ingaan en daar de temperatuur controleren!

ja...en dan is de temperatuur helemaal niet hoog...rond de 45 graden telkens...ik snap niks meer van dat ding...(als ik er al IETS van begreep...:P)

ik wil jullie vast bedanken voor alle hulp (ook al schiet t nog niet op;) )

en voor nu : prettige jaarwisseling:)

Ditzelfde probleem heb ik dus ook sinds een tijdje. Ik was net van plan een nieuwe topic te openen om het probleem voor te leggen, totdat ik met de zoekfunctie hier terecht ben gekomen. Mijn pc valt dus soms gewoon spontaan uit, zonder foutmelding of aankondiging.

Ik heb ook van alles geprobeerd:

- Herstelpunt terugzetten
- Nieuwe drivers moederbord
- Bios reset (cmos reset)
- Alle overbodige hardware ontkoppeld
- voeding gecontroleerd
- Gescand op virussen in veilige modus
- Servicepack2 verwijderd (?)

Maar niets helpt, af en toe lijkt het of het probleem verholpen is en dan valt de pc, na een paar uur goed draaien, zomaar weer uit. Het duurt dan een eeuwigheid om de pc weer aan te zetten. De pc reageert maar af en toe op de aan/uit-knop. Toen het probleem begon, zag ik dat de kloksnelheid van de processor te laag was, 1.3 Ghz ipv 2.6 Ghz. Heb dit aangepast, maar dat was ook geen oplossing van het probleem, maar heeft er misschien wel mee te maken.

O ja, garantie is niet zo lang geleden verlopen.

Het gaat om een Intel Pentium 4 2.6 Ghz, 556 MB
Abit moederbord ic7

Geplaatst door vierentachtig
waar vind ik die, en dan vooral:
hoe vind ik die als ik windows niet kan starten?
:p ja dan wordt t lastig.
Veilige modus werkt ook niet?

Ylias, morgen zal ik ff op een nederlandse Wxp versie kijken hoe je de logfiles kan vinden (en dan schrijf ik t direct op, want de vraag komt vaker :))

ik wil jullie nogmaals erg bedanken voor alle hulp...

maar mn ouders hebben besloten de computer naar de winkel te brengen en m te LATEN repareren...en t is nog altijd hun computer dus jah...daar houdt het op he? ;)

ik vraag natuurlijk wel (als ie gerepareerd is) wat er mis was...en dan horen jullie t nog wel :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan