Pc valt weg, start daarna op

• Onderwerp starter Onderwerp starter ViZ
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ViZ

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2003
Sinds kort heb ik een nieuw systeem die eigenlijk vanaf het begin problemen geeft. Wanneer het systeem een "koude" start maakt valt, na ongeveer een seconde, het gehele systeem even stil (koelers, lampjes, etc) en start vervolgens daarna wel door. Echter soms (1 op de 10 keer) lukt dit niet en loopt het systeem tijdens het opstarten vast (zwart scherm). Als het systeem volledig opgestart is, loopt het echter wel stabiel. Ook het rebooten van het systeem verloopt zonder problemen.

De pc bevat de volgende onderdelen:
Antec Sonata III (500W)
Asus P5KC
Intel Core 2 Duo E6750
Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM
Seagate 320GB
Asus GeForce 7600GS 256MB

Ik vermoed een defecte voeding of eventueel moederbord. Maar voordat ik onderdelen ga opsturen wil ik eerst zeker zijn.
Iemand een idee wat er mis is met dit systeem, en hoe dit eventueel verholpen kan worden?

Start zo kaal mogelijk op. Haal alles eruit wat niet strikt noodzakelijk is voor het starten van het systeem.

Kijk of het probleem zich nog voordoet.

als je nog een oude voeding hebt start hem daar dan mee op, dan weet je of het aan de voeding ligt (wat mij waarschijnlijk lijkt)

Het zo kaal mogelijk opstarten geeft geen effect. Het probleem doet zich ook al voor, voordat het Bios/ Post komt.
Ik heb alleen nog een (hele) oude 300 Watt voeding liggen, ik weet niet of dit voldoende is om te testen? En zit hierbij geen verschil in 20 en 24 pins connectoren?

misschien kan dit netaan als je hem zo kaal mogelijk opstart, mijn oude pc had een 24pins aansluiting en de voeding was maar 20pins in mijn geval werkte dit perfect.

Als je dit doet moet je de pc NIET belasten want dat lijkt me niet vijlig met een 300w voeding. eigenlijk alleen maar testen of het probleem verholpen is en dan meteen uitzetten.

Als het probleem zich voordoet nog voor de bios koppel dan los:
- HDD's
- Één ram bank in geval van 2
- Videokaart in geval van onboard aansluiting
- Alle extra kaarten die in het systeem zitten

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Ik heb even gekeken naar de oude voeding, maar ik durf deze toch niet op het nieuwe systeem aan te sluiten. Daarom heb ik besloten om maar het gehele systeem aan te bieden als defect, ondanks mijn slechte ervaringen hiermee.

ik zou vordat je dat doet eerst langs de plaatselijke computerzaak langsgaan defect lijkt mij een beetje overdreven

Misschien heb ik het niet helemaal duidelijk neergezet, ik bedoelde te zeggen dat ik het gehele systeem met dit probleem aanbiedt bij de computerzaak waar die vandaan komt. Ik probeer altijd zoveel mogelijk zelf, maar in dit geval moeten mensen met meer kennis en mogelijkheden er maar even naar kijken.
Ik zie het systeem dus ook niet zozeer als defect, maar ik denk dat dit op termijn toch problemen kan gaan geven met andere onderdelen (levensduur etc)...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan