Pc veranderen in Server, welk OS?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dennisik

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2007
Hallo Heren en Dames,

Ik heb van de overbuurman een oude Pc gekregen, nou zou ik graag die willen veranderen in een Server voor bepaalde taken. Zie hieronder.

Specificaties van de Pc
- 2x512MB Ram
- AMD x2 processor (Kan niet zien welke, windows werkt niet)
- 200GB Harde schijf (Komt nog 300GB erbij)

Als ik beetje goed rond kijk, zou 1GB niet optimaal zijn maar wel mogelijk?
Gezien de eisen van FreeBSD en Windows Server 2003.

Wat ik ermee wil doen:
- Nieuwsgroepen support
- Torrent support
- DLNA Support (Als dat kan)
- FTP
- Back Up mogelijkheid
- Rechten/groepen (Is standaard neem ik aan)

Ik wil deze PC dan gebruiken als Download pc voor het huis, zowel nieuwsgroepen als torrents zodat meerdere pc's de nzb bestanden kunnen downloaden en ze op de server worden gedownload. Daarnaast back up mogelijkheden zouden ook handmatig kunnen zijn en FTP/DLNA zijn Optioneel.

Aanwezige kennis:
Studeer nu TI 3de jaar, heb al redelijk wat kennis betreft:
IPv6, IPv4, Linux, Windows, VMware, Bind-9, DHCP, VRRP

Ik heb al beetje gekeken naar FreeBSD en Windows Server, zo ook naar Ubuntu server. Maar ik zie door het bomen het bos niet meer. Ik kan op de site's niet vinden of hun dit supporten.

Wie kan mij advies geven?

Groet, Dennis

Voor stabiliteit kun je het beste voor Linux gaan, dit zal wel een ontdekkingsreis zijn als je nog nooit intensief met dit OS gewerkt hebt.

Het beste kun je voor Server 2008 R2 gaan, een uiterst betrouwbaar besturingssyteem dat aan al je eisen zal voldoen.
DLNA is realiseerbaar zowel in windows als linux met een server als Twonky mediaserver.

Heb nog niet veel ervaring met linux, dacht hier ook al aan inderdaad. Lijkt mij wel het beste, kan hier ook nog veel van leren.

Zijn al de bovenstaande eisen gewoon realiseerbaar in linux?

Enige minpunt is dat met linux het via een command line gaat en niet via een gui. Enkel is dat een kwestie van leren en beter in worden.

Zat zelf dan aan de Ubuntu 10.4 te denken, kan ik die over windows installeren gezien die het niet doet. Of is het beter om die HD eerst te formatteren?

Thanks voor je antwoord!

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb hier een servertje draaien met: http://filezilla-project.org/
Volgens mij voldoet deze applicatie precies aan jouw vewachtingen.
Er is ook een forum waar je evt. terecht kunt met je questions.
Is ook vrij eenvoudig te configureren. Je moet wel in je router je ip adres linken aan je "echte"ipadres. Dus een vast ip adres aan je pc toekennen.

Heb hier een servertje draaien met: http://filezilla-project.org/
Volgens mij voldoet deze applicatie precies aan jouw vewachtingen.
Er is ook een forum waar je evt. terecht kunt met je questions.
Is ook vrij eenvoudig te configureren. Je moet wel in je router je ip adres linken aan je "echte"ipadres. Dus een vast ip adres aan je pc toekennen.

Thanks voor je reactie, had hem even niet gezien.

Enkel is dit een applicatie die gewoon op Xp draait zo te zien? Ben zelf meer geneigd een echte server te maken, kost mss iets meer moeite maar dan heb je ook wat.

Heb al Ubuntu 10.4 gedownload en op Usb stick gezet, deze ga ik morgen denk erop knallen. Denk dat ik kwa mogelijkheden op hetzelfde neerkomt, denk dat Ubuntu zelfs iets meer kan. Lijkt me?

Kwa dat ip adres, bedoel je toch gewoon port forwarden? Ip adres op statisch zetten en in je router forwarden naar je statische ip. Hoeft toch enkel op de router te draaien waarop DHCP draait? Heb 3 routers draaien, andere 2 zijn eigenlijk range extenders.

Edit: Even gegoogled is dus gewoon een Ftp server op een computer? Zit denk meer aan iets uitgebreiderd te denken en omdat Ubuntu open source is dus geen gedoe met licensies. Thanks iig voor de tip!

Laatst bewerkt:
Vandaag Ubuntu 10.4 erop gegooid. Tijdens installatie liep de computer of Ubuntu 2x vast, prima kan gebeuren. Na een tijdje is de installatie gelukt en moest ik hem rebooten met Usb stick eruit (Via Usb stick OS erop gezet)

Prima ging goed, totdat ik hierbij kwam:
Verifying DMI Pool Data

En toen gebeurde er niks, stuk of 10x uit en aan gezet. Niks werkte, Boot Device gekozen HD en Usb stick werkte beiden niet meer. Liepen allebei stuk op de melding hierboven. Kreeg dat scherm, 10 min gewacht en toen maar uitgezet gebeurde gewoon niks.

BIOS heb ik al gezet naar standaard waardes, zat voor installatie daar even in te spelen. Maar dat was enkel boot prioriteiten.

Nu ben ik beetje ten einde raad. Kan enkel del voor BIOS of f12 voor Boot menu kiezen, daar allebei al ingekeken en niks raars gevonden. Voor zover ik dingen heb lopen veranderen, heb ik die terug gezet.

Wat kan ik nu doen?
Schijf eruit halen, in eigen computer formatteren en opnieuw proberen?

Je zou kunnen proberen om een iso te branden van Ubuntu.
Ermee opstarten als dat lukt, in het opstartmenu zit een soort repair modus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan