PC vertraagd sinds aanschaf GeForce 9600 GT

Status
Niet open voor verdere reacties.

MaynardJ

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2008
Berichten
6
Hoi,

In oktober had ik problemen met het booten van m'n pc en heb hem toen laten recoveren bij Paradigit. Omdat ik toch aan een upgrade toe was heb ik er een nieuwe videokaart in laten zetten, een GeForce 9600 GT om de 6600 GT die ik had te vervangen. Om deze goed aan te kunnen heb ik er ook een voeding van 400 watt bij genomen.

Sinds ik die videokaart heb is de PC echter trager gaan draaien en lijkt de kaart niet goed samen te werken met de rest van het systeem; hij deed naar mijn idee wel erg lang over het booten en als ik muziek aan het draaien was in Windows Media Player begon deze plotseling te hakkelen als ik bijv. Excel of Internet Explorer opende. Ook het live-tv kijken via het Windows Media Center gaat alles behalve soepel, hierbij hapert ook het beeld. Tv-opnames bekijken met het Media Center en avi-bestanden in de Media Player gaat weer wel goed.

De PC is hiervoor bijna 2 weken opnieuw bij Paradigit geweest, waar (nog binnen de garantie) het moederbord is vervangen. Dit heeft echter, zoals bleek na thuiskomst, het probleem niet goed opgelost. De pc start nu wel wat sneller op, maar het gehakkel van muziek etc. is er nog steeds.

Ik heb net een spel geïnstalleerd (Splinter Cell 4), en hier deed de pc dik 2 en 1/2 uur over. Eenmaal geïnstalleerd blijkt het spel nog redelijk goed te draaien en niet enorm lang over het opstarten te doen, maar er zit nog wel een 'tik' in het geluid.

Dit soort vertragingen zouden denk ik niet per se door de videokaart hoeven komen, maar ze komen wel voor sinds ik hem heb. Dat een ander onderdeel te traag is lijkt me niet mogelijk; ik heb een 2,66 Ghz dual-core processor en 2 Gb RAM. Zou de relatief oude monitor (Sony SDM-S71R) eventueel invloed kunnen hebben?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik weet het onderhand echt niet meer.
 
Het is een Fortron Source 400W voeding ATX 2.0, Active PFC/12 cm fan, zo staat ie om precies te zijn op m'n factuur vermeld.
 
Heb je de juiste drivers geinstalleerd voor je videokaart? Dat zou het gehakkel kunnen verklaren tijdens Windows Media Center enzo. Waarom het installeren er 2,5 uur over doet snap ik ook niet.
 
Ik heb bij nvidia.com de meest recente drivers gedownload, en als ik er terug kom met de vraag ze nog eens te zoeken krijg ik de melding dat ik de meest actuele drivers al heb.

Ik heb het sticky topic over driver-updates gelezen. Zou het kunnen dat ik de oude drivers er nog af moet halen? In het Software-menu van het Configuratie-scherm staan bij mij twee dingen onder elkaar:

- NVIDIA Drivers
- NVIDIA PhysX v8.10.13

Moet een van deze twee misschien weg, of zijn de oude drivers bij het downloaden van de nieuwe al automatisch verwijderd?

Nog een vraagje: kunnen de administators hier zorgen dat deze vraag ook gelezen wordt door de experts op het gebied van PC-vertragingen en niet alleen de kenners m.b.t. videokaarten? Misschien ligt het probleem niet (alleen) bij de videokaart, zou eventueel een verouderde audio-driver het geluidsprobleem kunnen veroorzaken? Volgens de dxdiag heb ik Realtek HD Audio output, en daarnaast staat stuurprogramma rtkhdaud.sys vermeld met als versienummer 5.10.0000.5178 en datum 18-10-2005.

Het precieze probleem met het geluid is, meer specifiek, als volgt: in de langere geluidseffecten in XP (begin-, en afsluitmuziekje, effecten in Media Center) klinkt een soort tik/hapering. Dit hoorde ik vandaag ook bij de eerste poging het net geïnstalleerde spel te spelen, dat grafisch geen echte hapering liet zien. Muziek begint gewoonweg te hakkelen (tik én vertraging, alsof je je hand tegen een grammofoonplaat houdt) als ik iets anders (Office/bestand-webpagina) probeer te laden, en live-tv in het Media Center hakkelt in zowel beeld als geluid.

De audio driver zou dus onderdeel van de oorzaak kunnen zijn, maar de narigheid is begonnen na de installatie van de nieuwe videokaart dus ik ga er even vanuit dat dat de bron van het probleem is.
 
HELP!!

Ik was nog een beetje aan het googelen m.b.t. die audiodriver, toen ik plotseling een blauw scherm kreeg met de stopfout DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.

Er is dus hoe dan ook iets mis met een geïnstalleerde driver, misschien van de videokaart maar het zou ook met het (nieuwe) moederbord te maken kunnen hebben. Iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?
 
Laatst bewerkt:
HELP!!

Ik was nog een beetje aan het googelen m.b.t. die audiodriver, toen ik plotseling een blauw scherm kreeg met de stopfout DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.

Er is dus hoe dan ook iets mis met een geïnstalleerde driver, misschien van de videokaart maar het zou ook met het (nieuwe) moederbord te maken kunnen hebben. Iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Volgens mij is een nieuwe windows installatie voldoende om je systeem weer aan de praat te krijgen Voor zover ik heb gemerkt is het vervangen van een video kaart meestal een goede reden om windows er ff opnieuw op te knallen en in jou geval hebben zo ook nog eens het moederbord vervangen dus tja .

O ja en het installeren van windows is veel al niet meer dan ff op F8 rammen tijdens het opstarten van je bios en dan de PC laten booten van je windows CD ff de harddisk formateren waar die windows op moet en dan gaat het allemaal van zelf en op het einde draai je ff windows update Oh wacht voordat je windows update doet moet je ff de laatste chipset drivers voor je moederbord installeren die staan op de cd die bij je nieuwe moederbord is meegeleverd en zo niet dan moet je ze ff aan de oren trekken :)

Verwacht niet te veel wonderen van Het windows OS vooral niet als je essentiële hardware vervangt in je PC :thumb:
 
Ik heb bij de aankoop van de pc, voorjaar 2006, wel een cd gehad met de drivers van toen, maar die zullen nu wel achterhaald zijn. Kan ik zomaar een cd met nieuwe drivers van ze krijgen? Ze hebben het moederbord vervangen door eentje van hetzelfde type, dus het is niet nieuw.
 
Ik ben er opnieuw mee naar Paradigit geweest, en het hele zootje bleek gewoon veel te heet geworden doordat het te dicht bij elkaar zat en er totaal geen ruimte was voor luchtcirculatie. Ik heb betaald voor een nieuwe kast, maar de harde schijf en cd-rom drive zijn (nog binnen de garantie vervangen). Hiermee hebben ze me naar eigen zeggen enigszins gematst omdat ik sinds de aanschaf de geheugenchips en de videokaart nog had vervangen, maar goed, ik heb die dingen er niet op die manier ingeplaatst dat m'n harde schijf gefrituurd is. Gelukkig had ik alle belangrijke dingen netjes gebackupt naar de externe harde schijf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan