PC werkt niet helemaal goed.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Probleempjes

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 jan 2008
Hoi,

Sinds erhh kerstvakantie heb ik de nieuwe pc eindelijk klaar. Nu is alleen het probleem dat ik wat zat te twijfelen tussen Vista en Xp x32 - x64. Hieruit heb ik maar Vista Ultimate x32 gekozen omdat de x64 om de havenklap vast liep (onstabiel). Nu heb ik groot en deels alles geinstalleerd. Denk daarbij aan:

Standaart:
Chipset drivers
Videokaart drivers
Een aantal games
PC Wizard
Speedfan
MSN
Xfire
Besturings programma (standaart van vista) voor de Creative Zen 8 gb
Tuneup 2008

Naja natuurlijk nog wel iets meer. Maar dat doet er niet zo heel veel toe.

Nu is het probleem. Dat zodra ik The Sims 2 (met alle expansions) ga draaien. Dat het laden verschrikkelijk lang duurt. En dat het spel heel soms draait op 50 fps. Met heel vaak een terug schieter naar 5 fps terwijl het beeld stil staat en er niks vernieuwt hoeft te worden. Dat houd de pc ongeveer 3 uur vol. Daarna word The Sims 2 afgesloten en krijg ik (zoals een andere topic al vermeld had) de melding dat het besturings programma van de grafische kaart ermee is opgehouden en dat het succesvol herstelt is. Nu is dit niet een hitte probleem, want ik heb de kast open staan omdat ie anders wel vrij warm word (het mobo schiet naar 45 graden en dat is niet echt gezond).

Niet stressed

Moederbord: 29 graden celcius
CPU: 26 graden celcius
CPU Core #1: 32 graden celcius
CPU Core #2: 35 graden celcius
GPU: 37 graden celcius

-------

Wel Stressed

Moederbord: 35 graden celcius
CPU: 40 graden celcius
CPU Core #1: 48 graden celcius
CPU Core #1: 50 graden celcius
GPU: 50 graden celcius

Dus de temperaturen zouden niet de oorzaak moeten zijn. Wat ik allemaal geprobeert heb (met hulp van mrmusic)

# Videokaart driver opnieuw installeren
(Deinstalleren in Software (gewend aan xp :)) Dan de overige files die overgebleven zijn handmatig verwijderen, dan de pc opnieuw opstarten, dan de nieuwere versie van de driver installeren, dan de pc opnieuw opstarten)

# Temperaturen bij gehouden (Zie boven)

# nVidia drivers vervangen door Omega drivers (op dezelfde manier als hierboven)

------

Wat ik ook even gedaan heb om te testen is een benchmark van 3d mark vantage, maar daar kwam die met de orginele nvidia drivers niet eens aan toe. Want die vielen ruim voor de test al uit. Nu met de Omega drivers trekt ie het maar tot max. 20 fps.

Heeft iemand een idee waar dit probleem kan liggen? Mijn systeem staat bij mijn systemen.

Graag heb ik hier reacties van wat meer ervaren mensen. En niet van mensen die zeggen dat ik maar beter een betere videokaart kan nemen met 1 gb geheugen.

Gr,

Johan

als jouw systeem in je profiel klopt dat heb je een EP45-DS3L moederbord.
Ik heb zelf een DS3R-moederbord, dus enigzins vergelijkbaar.

Ik had een bios-update nodig om het bord goed te laten werken in Vista. Dit kan jouw probleem ook wel zijn

Ja klopt inderdaad.

Heb net bios update uitgevoerd. Van (dual) F7 naar F10 (gigabyte) Maar merk hier geen verschil. Heb sims 2 getest. Deed precies het zelfde. Toen ik 3d mark even draaide kwam ie weer niet hoger dan 15 fps met uitschieters naar 20..

Ja klopt inderdaad.

Heb net bios update uitgevoerd. Van (dual) F7 naar F10 (gigabyte) Maar merk hier geen verschil. Heb sims 2 getest. Deed precies het zelfde. Toen ik 3d mark even draaide kwam ie weer niet hoger dan 15 fps met uitschieters naar 20..

Jammer, want het verhaal kwam best wel een beetje overeen. (zelfs nu ik het beter heb gelezen)
Ik zou ik niet weten wat je nog kan proberen.

Misschien 1 van je geheugenstripjes eruit halen.
Zoveel mogelijk onnodige apparatuur afkoppelen.

Heb je in xp geen problemen (ik las ergens vluchtig dat je met een dual boot bezig was..)

Jammer, want het verhaal kwam best wel een beetje overeen. (zelfs nu ik het beter heb gelezen)
Ik zou ik niet weten wat je nog kan proberen.

Misschien 1 van je geheugenstripjes eruit halen.
Zoveel mogelijk onnodige apparatuur afkoppelen.

Heb je in xp geen problemen (ik las ergens vluchtig dat je met een dual boot bezig was..)

Ja.. Nee.. Niet helemaal meer. Het dualboot verhaal dan. Wel geprobeert. Ook wel gelukt. Dat was neit het probleem. Maar meer mijn gedachten dat XP te instabiel zou draaien (games liepen om de have klap vast) heb ik nu een niet dualboot Vista.

@ Ronnie1,

Ik heb zoals jij vroeg even de test gedaan op Sims 2 (Die overigens makkelijk zou moeten draaien). Alles staat op Pass met alle balkjes vol. Behalve de videokaart. die red het laatste balkje net niet bij Recommended. Verder staat de grote balk bovenin helemaal vol.

Laatst bewerkt:
Wat ik denk ?

Dat de specs van de machine heel goed in orde zijn, alleen..... , dat je probleempjes hebt en dat het een beetje raden is naar een oplossing.

Heb je Passmark Performance Test nog geprobeerd ? Je weet maar nooit.

http://www.passmark.com/products/pt.htm

Zou de hele test doen: CPU , 2D en 3D , memory , disk en CD test.

Wanneer je de resultaten hier meldt, krijg je vast een reactie van iemand die ter zake kundig is.

Zou de hele test doen: CPU , 2D en 3D , memory , disk en CD test.

Wanneer je de resultaten hier meldt, krijg je vast een reactie van iemand die ter zake kundig is.

Zie boven je andwoord :) Dat is de full system test (of hoe het dan ook mag heten)

Wacht even een antwoord af van iemand , die de resultaten kan analyseren :confused:

Ja.. Nee.. Niet helemaal meer. Het dualboot verhaal dan. Wel geprobeert. Ook wel gelukt. Dat was neit het probleem. Maar meer mijn gedachten dat XP te instabiel zou draaien (games liepen om de have klap vast) heb ik nu een niet dualboot Vista.
Dus in XP liep de boel ook al instabiel?

Ik zou toch echt gaan denken aan een geheugenconflict of iets met de videokaart zelf.

Dus in XP liep de boel ook al instabiel?

Ik zou toch echt gaan denken aan een geheugenconflict of iets met de videokaart zelf.

Dan zet ik vanavond Memtest86 wel even aan. (vanavond laat) En mocht daar niks uitkomen dan ben ik bang dat ik tijdelijk niet kan gamen. Maar goed. Toch bedankt voor de reacties !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan