PC werkt niet / raar na vastlopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

KaasSaak

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2016
Goedendag allemaal,

Afgelopen weekend liep mijn PC vast terwijl ik ge alt-tabbed aan het wachten was op een match voor een game. Ondertussen in skype / youtube wat aan het doen.

Nadat ik de pc had uitgezet en daarna weer aan willen zetten ging hij wel aan, maar er kwam geen signaal binnen bij het scherm binnen.

De volgende dingen heb ik al geprobeerd:

- videokaart eruit halen en overgaan op onboard videokaart > zelfde resultaat
- RAM geheugen 1 voor 1 erin, daarna beide in de andere slots > hierdoor ging pc juist in een opstart / uit gaan loop ipv gewoon aan en niks doen
- BIOS is gereset > zelfde resultaat

Wat nog wonderbaarlijker is, ik had hem na al deze tests weer in elkaar gezet, videokaart weer erin etc. Toen duurde het 3-4 minuten voor het BIOS scherm om vooruit te komen.
Alle temperaturen en de +12 +3 +5V van de voeding gecheckt. Alles is in orde! Alle harde schijven worden correct herkent.

Nog paar keer aan / uit wat testen, weer geen beeld.

Toen bij een poging ZONDER videokaart ging ik even wat beneden halen etc, toen ik terug kwam was er opeens het windows inlog scherm (windows 10)! Na inloggen werkte alles normaal

Later is hetzelfde MET videokaart gelukt > zelfs even kunnen gamen allemaal zonder problemen.

Het duurt dus echter 3-5 minuten voor ik een inlog scherm krijg terwijl normaal (lang leven SSD) dit 10 seconden duurt.
Scherm blijft gaat in "power safe stand" (omdat hij geen signaal krijgt) tot hij het spontaan het dus wel doet (terwijl ik natuurlijk afwezig ben of net even niet kijk)

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Ik ga over 2 weken met reserve onderdelen van mijn broer zijn PC even andere videokaart / RAM geheugen proberen.

Groeten,

KaasSaak

Ga ik proberen, helaas betreft het mijn PC die ik nog bij mijn ouders heb staan (moet hem nog verhuizen naar mijn eigen plek) dus ik kan er pas zaterdag weer naar kijken! Bedankt voor de tip!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Srpchulp,

Ik heb het geprobeerd en het heeft niks veranderd.

Daarnaast heb ik ook nog mijn harde schijven los gekoppelt maar dit heeft ook geen effect gehad (alleen de USB met Hirens BootCS erop in de PC)

Komend weekend ga ik reserve RAM van mijn broer er in stoppen en anders denk ik dat het het moederbord is wat ergens net niet lekker werkt waardoor het af en toe wel werkt en af en toe niet.

Zat ik ook aan te denken: voeding die te weinig geeft en dat dan in combinatie met de videokaart.
Welke type videokaart is het?

videokaart: CLUB3D Radeon R9 280X royalQueen
Voeding: XFX PRO550W

of meteen alles:

Asrock B85M Pro4
Intel Core i5-4460
Crucial 8GB DDR3
Seagate Barracuda 1TB SATA HDD
XFX PRO550W
Corsair Carbide 200R
CLUB3D Radeon R9 280X royalQueen
Samsung SH-224DB

beetje verouderd systeem, is alweer uit 2014 :)

edit: als het de voeding icm met videokaart is, dan zou hij het met onboard videokaart toch prima moeten doen? die verbruikt vele malen minder. de paar keer dat ik in de bios kon komen waren alle waardes m.b.t. de voeding goed... kan ook dat ze goed zijn omdat hij het net die keer dus goed doet :P

Laatst bewerkt:
R9 280X trekt op full load zo'n 260 Watt, de i5 4460 zit op 84 Watt. De voeding mag eigenlijk geen punt zijn maar je weet het nooit 100% zeker..
Als vuistregel wordt meestal een afwijking van + of - 5% van de uitgangsspanning van de verschillende rails gehanteerd ( 3,3V, 5V en 12V ).
Als de waarden in de BIOS binnen de 5% afwijking zitten mag je er redelijkerwijs van uit gaan dat de voeding waarschijnlijk niet de boosdoener is..

Dan zijn, zoals Kaassaak zelf al eerder dacht, het mobo en/of het geheugen de onderdelen waar het probleem zou kunnen zitten.
Heeft het vervangen van het geheugen al iets opgeleverd?

Zou er inderdaad voor kiezen om het geheugen te testen en/of vervangen en kijken wat dat oplevert.
Ook de HDD zou ik aan een test onderwerpen d.m.v. Seatools.
Als dat allemaal niks oplevert wijst het naar het moederbord wat minder leuk is..

Bedankt allemaal voor de suggesties! :) Helaas heb ik net als vorige keer zaterdag pas weer tijd om naar mijn PC te kijken (heb nu een gaming laptop en mijn PC bij mijn ouders laten staan, moet helaas doordeweeks werken :P )
Zaterdag zal ik dus het geheugen van mijn broer zijn PC, eventueel zijn videokaart testen.
En dan ook meteen Seatools zoals Scapheap suggereert!

Ik laat jullie zaterdag weten wat eruit is gekomen.

Hallo Allemaal,

Afgelopen weekend dus de laatste testen gedaan. O.a. andere videokaart, RAM en voeding getest. Helaas heeft dit allemaal niks opgeleverd. Ik ga er dus vanuit (net zoals hier al geconcludeerd) dat het het moederbord is. :)

Die heb ik ondertussen al los gehaald en nu hopen dat Asrock hun woord nakomen over de 36 maanden garantie!

Nogmaals bedankt allemaal voor de suggesties en het meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan