PC wil niet booten

Status
Niet open voor verdere reacties.

maarten66

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2008
Berichten
5
Ik heb hier een Pentium 4 PC staan die niet wil booten. De bios werkt goed maar zodra de PC de harde schijf of DVD-speler aanspreekt gaat het fout. De PC sluit af of hij blijft op een zwart scherm hangen. Weet iemand wat defect kan zijn? Ik zat zelf te denken dat het het moederbord zal zijn.

Intel Pentium 4 3,2 Ghz
ASUS P4S800
512 MB RAM

Alvast bedankt,
Maarten Ottenhof
 
Het zal een hardware probleem zijn, koppel al je hardware eens los, dus HDD, geluidskaart, videokaart modem , net werkkaart enz...behalve je DvD-speler, stop er vervolgens een bootable cd of dvd in en kijk of hij dan uitvalt....afhankelijk van dit resultaat kun je verder met uitdokteren, als dit namelijk wel goed gaat sluit dan alleen je harddisk er bij aan en start hem weer op, eerst via je bootable DvD speler, en daarna via je HDD, mocht dit ook goed gaan dan ga je stuk voor stuk je hardware aansluiten totdat het euvel zich weer voordoet, het laatste wat je dan aangesloten hebt is dan stuk. Het kan natuurlijk ook altijd je interngeheugen-module(s) zijn.

Succes,
Jac
 
staat er wel iets op de HD ? en als je een windows cd in de speler stopt wilt hij dan installeren?
 
Bedankt voor de reacties. Ik wilde Ubuntu installeren op een nieuwe, lege harddisk. Ik heb de CD door dit probleem nooit geboot gekregen. Ik heb hem ook als Live-CD geprobeert, dus zonder harddisk, en nog steeds hetzelfde probleem. Ik heb ook een al geinstalleerde Windows XP harddisk geprobeert en een Windows XP installatie CD. Beide zonder succes.

Maarten Ottenhof
 
Heb je eventueel een andere DvD cq CD speler ter beschikking, hang die er eens aan met een andere HDD, en probeer dan hetzelfde, zoveel mogeljk loskoppelen, behalve je videokaart natuurlijk zoals ik in het vorige bericht zei , want anders kun je niets zien....
 
Ik heb 6 verschillende harddisks geprobeert en 4 verschillende DVD-drives. Ik ben vergeten te melden dat hij eigenlijk na enkele seconden na het booten vastloopt. De ene keer is het direct over en de andere keer na 3 a 4 seconden. Met Ubuntu krijg ik bijvoorbeeld het logo te zien en met Windows XP heel even het scherm van de drivers die geladen worden. Daarna blijft de PC hangen. Voor de rest kan ik niks loskoppelen want de enige kaart die in mijn PC zit is de videokaart.

Maarten Ottenhof
 
Laatst bewerkt:
Draait de fan van je processor wel of wel snel genoeg??? als die niet koelt slaat de comp ook uit , zelfbescherming zeg maar...
 
De koeler van de processor draait zo'n 2500 toeren per minuut. Als ik in de bios de temperatuur bekijk van de processor zit die zo rond de 40 graden celsius.

Maarten Ottenhof
 
Mijn eigen idee is dat het RAM geheugen kapot is. Zou het kunnen dat het RAM geheugen nog net aan de BIOS kan laden, maar als er een CD of harddisk geboot moet worden dat het dan niet meer lukt doordat er teveel resources geladen worden?

Maarten Ottenhof
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan